Bukefalos 28 år!

Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

M

MontéBruden

Hej.
Ja, nu måste jag få lite klarhet i dessa regler om att tävla ponny som senior.
Jag ska eventuellt låna en kompis systers D-ponny på 6 år för att rida till och eventuellt tävla. Då han är lite för valpig än och hon för orutinerad.
Detta handlar om både hoppning och dressyr.


Hoppning
I avdelning B gäller inte de övre åldersgränserna för kategori B, C och D med beaktande av bestämmelserna i TR I avseende ”oproportionerligt ekipage”. Ponny som tidigare under tävlingsdagen startat i avd B får inte starta i avd A.
Så jag kan alltså tävla honom på ponnytävlingar om jag startar i avd B? Gäller det även när han fyller sju?

Ponny som startat i klass för stora hästar enligt Ridsportförbundets TR får inte starta i tävling för ponnyer. Vid stadigvarande ryttar- och/eller ägarbyte får ponny efter anmälan till Ridsportförbundet åter starta i tävling för ponnyer.
Så om jag skulle vilja, (vilket blir lite lättare) att han följer med och tävlar när jag endå ska iväg och tävla mina storhästar. Får han tävla i avd A bland storhästar då? Och när han sen ska flytta hem igen, kan hon då tävla honom som ponny om vi anmäler det till svrf? Även fast det inte sker något ägarbyte, bara ryttarbyte?

Dressyr
Och är det lika i dressyren? Att han kan följa med som storhäst när han är hos mig för att sedan åter tävla som ponny när han flyttar hem igen?

Tack för svar! =)
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Ja du får tävla med ponnyn i avd B oavsett ålder på ponnyn och dig, bara det ser proportionerligt ut.

Och ja, den andra tjejen får tävla bland ponnyer eftersom det är ryttarbyte.
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Okey, tack så jättemycket =)
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Du får inte tävla den i avd A som stor häst innan den tagit sina "nollor", precis som för vanliga, stora unghästar.
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Okey, hmm. Nu vart det mer =D Han har hoppat massor av nollor i avd b 80 cm, och tror han har hoppat ?tre? nollor i 90cm avd b, ponnyklass alltså.. Räcker det som nollor eller måste han gå nollor i avd b på storhäst tävling? Alltså hoppa nolla x ggr 90cm på hästtävling?
Äsch, det var inte så noga heller. Vi är inte så noga med avd A, vi kan lika gärna bara hoppa avd B. Det är som sagt i utbildningssyfte jag ska ha honom och inte för att pressa honom runt på tid =)
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Det måste vara som storhäst han tar nollorna om han ska gå som storhäst.
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Jag har en fråga, ja är 19år o äger en B-ponny. (Är kort) Vet att ja kan tävla typ clearound, men om ja är medlem på en ridklubb får ja tävla som vanligt med placeringar där på klubben då? Eller är dom också noga med ålder?
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

fråga klubben vad dem tkr dem brukar inte bry sig om ålder men det är helt beroende på klubb. så fråga klubben :)
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Fråga din klubb. Hos oss t.ex. är det dock tveksamt om du hade fått rida om placering med de som är så mycket yngre som de flesta är som tävlar B-ponny.
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Ja du får tävla med ponnyn i avd B oavsett ålder på ponnyn och dig, bara det ser proportionerligt ut.

Och ja, den andra tjejen får tävla bland ponnyer eftersom det är ryttarbyte.

Fast tänk på att för att ponny ska få starta som ponny igen, efter du har startat den, så krävs det ett kontinuerligt ryttarbyte. Vilket innebär att ni inte kan starta den under samma period som ponny och storhäst.

Och det är precis samma regler i dressyren.
Camilla
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

som det ser ut i dag, får överårig ryttare tävla ponny i hoppning avd.B (om ekvipagen är proportionerlig). Men tyvärr är avd.B i dressyr tagit bort, så där får man endast starta ungponny t.o.m 6 års ålder utom tävlan på ponnytävlingar.

Men, om ekvipagen är proportionerligt får man ju starta ponny bland stora hästar i dressyr till en viss nivå. Hade varit kul att höra om det finns några vuxna här på bukefalos som fortsatt tävlar ponny i dressyr bland stora hästar ??

Har själv tävlat ponny i dressyr upp till LA:4 bland stora hästar på lokal tävling :)
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Hade varit kul att höra om det finns några vuxna här på bukefalos som fortsatt tävlar ponny i dressyr bland stora hästar ??

Har själv tävlat ponny i dressyr upp till LA:4 bland stora hästar på lokal tävling :)

Vi är ett par stycken som gör det :) Undra om det inte har funnits nån tråd om det på dressyr för ganska längesen... Kanske är mitt minne som spelar mig ett spratt.

Men ja, jag rider ponny bland stora hästar. Köpte kraken när jag var 22 men har ridit honom sen 1997 (han var tidigare ridskoleponny). Många som undrat varför man köper en ponny när man är tävlingsintresserad men när de lärt känna oss förstår alla att jag är väldigt fäst vid min lilla vita :D

Vi har hittills ridit upp till LB:1 men har som mål att försöka rida någon LA:1 i höst. Tyvärr är tävlingsutbudet i området ganska dåligt anpassat efter mitt schema så vi får se när det blir.
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Tävlar du då bara i dressyr? För jag antar att man inte får rida Avd.B i hoppning på ponnytävlingar och samtidigt tävla dressyr med stora hästar?
 
Sv: Får överårig ryttare tävla ponny hoppning och dressyr?

Jag har startat en liten clearround på hemmaklubbens lokala hästhoppning, men det var bara ett infall. Mest rider vi dressyr. Har startat en liten PP20 distans också, något som jag tänkt utöka men det har alltid krockat med något.

Men du har rätt, den får inte gå som ponny och häst samtidigt oavsett om det är olika grenar.
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 838
Senast: hhere
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
868
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 185
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Har en ponny som jag haft ungefär ett halvår, köpt som främst hopponny och för att starta lite dressyr samt fälttävlan. Ponnyn har gått...
Svar
5
· Visningar
1 331
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp