Får ridlärare slå på hästarna?

De allra flesta förskolor, skulle jag vilja påstå, har det betydligt bättre än sådär. Byt! Och anmäl. Och gå absolut aldrig in till någon häst du känner dig osäker på. Stå på dig om hjälp. Det är inte värt risken.

Förskola? :o Ridskola ska det givetvis stå.
 
Någon som vet var länsstyrelsen gör? Kommer på besök eller?
Ja, det gör de. Förhoppningsvis oanmälda, så att de kan få se eländet.

När jag var barn fick jag en ridlärare avskedad för att hon slog hästarna. Det var enkelt, var bara att informera de som ägde stället. Tyvärr verkar det i ditt fall som att de är skeva allihop så det kanske inte hjälper :(
 
Ja, det gör de. Förhoppningsvis oanmälda, så att de kan få se eländet.

När jag var barn fick jag en ridlärare avskedad för att hon slog hästarna. Det var enkelt, var bara att informera de som ägde stället. Tyvärr verkar det i ditt fall som att de är skeva allihop så det kanske inte hjälper :(
Nej eftersom det är ridläraren som har hand om stället så går det nog inte
 
Nej eftersom det är ridläraren som har hand om stället så går det nog inte
Men ägaren ridläraren stallet eller är hen anställd?
En del ridskolor är föreningsdrivna och då är det styrelsen som är arbetsgivare. Ibland är det kommunen.

Många ridskolor får bidrag från kommunen. Då kan man säkert anmäla till kommunen också som kan sätta press på ridskolan.
 
När jag var där igår var jag millimeter från att bli sparkad av en häst med 1.75 i mankhöjd som är jättestor och stark. Det var förövrigt min dotter på sex år som skulle rida den men hon kunde såklart inte följa med in. Jag gick till en stalltjej och sa att det är omöjligt och att jag blir livrädd. Hon dumförklarar mig och säger att han märker att jag är rädd och att det är därför han gör så. Men jag är ju rädd!?!? Är det vettigt att man ska riskera livet så? Stalltjejen fick ju ta över men vissa av dom har fyra sköthästar var att ta hand om så de har ju jättemycket att göra och det Finns ju inga anställda. Är det någon som ridit mycket på ridskola eller tillochmed har en ridskola som har några tips till mig? Kan det krävas av en förälder att den ska riskera livet på det sättet? Är det vettigt att ha såna ridskolehästar på en ridskola? Förstår att det är svårt att få ihop ekonomiskt. Vad är era erfarenheter?
Låter som en väldigt oseriös ridskola utan anställda och som ger en 175 cm stor häst till en liten flicka på 6 år. Nu vet jag inte hur stor ditt barn är, men man lär ju sig knappast rida om man inte kan använda hjälperna ordentligt och det tror jag inte hon kan på den enorma hästen som du dessutom är livrädd för. Det blir väl snarare att åka häst. Nej, små barn ska ha passande ponnyer där man har lättare att rida lätt, hänga med i tempo och sitter balanserat i sadeln.
 
Men ägaren ridläraren stallet eller är hen anställd?
En del ridskolor är föreningsdrivna och då är det styrelsen som är arbetsgivare. Ibland är det kommunen.

Många ridskolor får bidrag från kommunen. Då kan man säkert anmäla till kommunen också som kan sätta press på ridskolan.
Ridläraren äger stallet och har inga andra anställda. Det är stalltjejer i 13-16 årsåldern hon förlitar sig på som håller lektioner ibland samt är i stallet om någon behlver hjälp. Dock är de väldigt få och har sällan tid att hjälpa så nybörjarna får tillsammans försöka klura ut hur man ska sadla och så. Ridskolan är inte med i ridsportsförbundet och får inga bidrag från kommunen.
 
Vad är du själv beredd att göra för att åstadkomma förändring? Byta ridskola till nästa termin ja, men det hjälper ju inte särskilt mycket. Du kan anmäla till länsstyrelsen, som någon skrivit. Var då saklig; att du menar att hästarna är skänkeldöva får troligen ingen effekt men att ridläraren slår hästarna bör få det.

Du kan säga ifrån till ägaren eller stallchefen.

Du kan skriva här, men det hjälper inte hästarna.
Har anmält nu till länsstyrelsen och ska använda sista tiden till att säga ifrån när jag ser något dåligt och försöka smygfilma. Har ju redan betalt tyvärr.
 
Som barn red jag på en ridskola där slag, gruskastning och allmänt hårda metoder var kutym. Eleverna uppmanades slå hästarna mellan öronen med spöet istället för i rumpan för att ponnyerna inte skulle sparka bakut så ungarna flög av. Ridlärarna kastade grus på hästar som eleverna inte fick att gå fram trots spö och skänkelsparkande. Många hästar gick med dåligt tillpassade sadlar, vissa av ponnyerna hade långa spadar till hovar som enligt utsago "inte gick att verka kortare" och många var sura och bråkiga i spiltan/boxen. Ridskolan är fortfarande igång och idag vet jag inte hur det funkar där men när jag var barn var det en del som anmälde dem till LS, tror det haft viss effekt.
 
Som barn red jag på en ridskola där slag, gruskastning och allmänt hårda metoder var kutym. Eleverna uppmanades slå hästarna mellan öronen med spöet istället för i rumpan för att ponnyerna inte skulle sparka bakut så ungarna flög av. Ridlärarna kastade grus på hästar som eleverna inte fick att gå fram trots spö och skänkelsparkande. Många hästar gick med dåligt tillpassade sadlar, vissa av ponnyerna hade långa spadar till hovar som enligt utsago "inte gick att verka kortare" och många var sura och bråkiga i spiltan/boxen. Ridskolan är fortfarande igång och idag vet jag inte hur det funkar där men när jag var barn var det en del som anmälde dem till LS, tror det haft viss effekt.
Det borde ju vara lätt för LS att se hur det ligger till tycker man ju! Speciellt där du var. Sjukaste jag hört
 
Låter som en väldigt oseriös ridskola utan anställda och som ger en 175 cm stor häst till en liten flicka på 6 år. Nu vet jag inte hur stor ditt barn är, men man lär ju sig knappast rida om man inte kan använda hjälperna ordentligt och det tror jag inte hon kan på den enorma hästen som du dessutom är livrädd för. Det blir väl snarare att åka häst. Nej, små barn ska ha passande ponnyer där man har lättare att rida lätt, hänga med i tempo och sitter balanserat i sadeln.
Ja det ser sjukt ut med små barn på så stora hästar. Men är man inte van vid hur det ska vara så tror man ju att dt är normalt. Har inte tänkt så mycket på att det inte funnits några anställda för i början fick man hjälp av stalltjejerna men de har blivit färre och har inte tid att hjälpa. Sen såg jag det där med krattan och det var droppen.
 
Ja det ser sjukt ut med små barn på så stora hästar. Men är man inte van vid hur det ska vara så tror man ju att dt är normalt. Har inte tänkt så mycket på att det inte funnits några anställda för i början fick man hjälp av stalltjejerna men de har blivit färre och har inte tid att hjälpa. Sen såg jag det där med krattan och det var droppen.
Men vad säger ridläraren när du frågar, då?
 
Inte råd med anställda
Utöver allt annat är det ju inte okej att ha oavlönade barn i stället för anställda. Men jag tänkte vad hen säger om hela situationen. Var det ägaren som slog hästen med krattan, eller var det någon annan?

Jag förstår att du redan har betalat och att du vill få värde för pengarna, men den situation du beskriver låter så icke okej för alla inblandade att jag nog skulle överväga att inte låta mitt barn rida där trots det. Det är ju en säkerhetsfråga för både barnet och de oavlönade tonåringarna. För att inte tala om för hästarna.
 
Utöver allt annat är det ju inte okej att ha oavlönade barn i stället för anställda. Men jag tänkte vad hen säger om hela situationen. Var det ägaren som slog hästen med krattan, eller var det någon annan?

Jag förstår att du redan har betalat och att du vill få värde för pengarna, men den situation du beskriver låter så icke okej för alla inblandade att jag nog skulle överväga att inte låta mitt barn rida där trots det. Det är ju en säkerhetsfråga för både barnet och de oavlönade tonåringarna. För att inte tala om för hästarna.
Jag har alltid tänkt att det är så i en förening att man måste hjälpa till så som de gör. Faktiskt inte reagerat på det innan. Först nu när de håller i lektioner själva har jag ju insett att det är helt fel. Om man kommenterar att de slår på hästarna säger de att ”hästar gör så på varandra, de får inte respekt för en annars”. Det var ridläraren som slog med krattan ja, medan någon satt på hästen.
 
Utöver allt annat är det ju inte okej att ha oavlönade barn i stället för anställda. Men jag tänkte vad hen säger om hela situationen. Var det ägaren som slog hästen med krattan, eller var det någon annan?

Jag förstår att du redan har betalat och att du vill få värde för pengarna, men den situation du beskriver låter så icke okej för alla inblandade att jag nog skulle överväga att inte låta mitt barn rida där trots det. Det är ju en säkerhetsfråga för både barnet och de oavlönade tonåringarna. För att inte tala om för hästarna.
Men är det olagligt att använda oavlönade tonåringar till ridlektioner och att de har ansvar för ridskolan när ridläraren är sjuk? Det känns ju som det.
 
Men är det olagligt att använda oavlönade tonåringar till ridlektioner och att de har ansvar för ridskolan när ridläraren är sjuk? Det känns ju som det.
Jag tror att ingen här kan svara på detaljfrågor om just den här ridskolan. Jag kan det åtminstone inte. Däremot kan Arbetsmiljöverket göra det om du vänder dig dit. Om det är på det sätt som du beskrivit i den här tråden, tycker jag att du ska göra det för de tonåriga hjälpredornas skull.
 
Utöver allt annat är det ju inte okej att ha oavlönade barn i stället för anställda. Men jag tänkte vad hen säger om hela situationen. Var det ägaren som slog hästen med krattan, eller var det någon annan?

Jag förstår att du redan har betalat och att du vill få värde för pengarna, men den situation du beskriver låter så icke okej för alla inblandade att jag nog skulle överväga att inte låta mitt barn rida där trots det. Det är ju en säkerhetsfråga för både barnet och de oavlönade tonåringarna. För att inte tala om för hästarna.
Men är det olagligt att använda oavlönade tonåringar till ridlektioner och att de har ansvar för ridskolan när ridläraren är sjuk? Det känns ju som det
Jag tror att ingen här kan svara på detaljfrågor om just den här ridskolan. Jag kan det åtminstone inte. Däremot kan Arbetsmiljöverket göra det om du vänder dig dit. Om det är på det sätt som du beskrivit i den här tråden, tycker jag att du ska göra det för de tonåriga hjälpredornas skull.
tavk för att du gav mig ett ställe att vända mig till!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 106
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 489
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 487
Senast: Kjerulfia
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 368
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp