Det går att leva på, men det beror ju lite på vad man har för utgifter.
Fast det kan man ju säga om alla inkomster. Man kan leva på 5000 också, beroende på vad man har för utgifter. Säger ju inget.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det går att leva på, men det beror ju lite på vad man har för utgifter.
Pensionärer utan privat pensionssparande lever på betydligt mindre än så.Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Det går knappast att svara mer precist om man inte vet personens situation. Det finns folk som lever på mindre så visst går det.Fast det kan man ju säga om alla inkomster. Man kan leva på 5000 också, beroende på vad man har för utgifter. Säger ju inget.
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Ja alltså normala utgifter för en nästan 40-åring, ensamstående med barn och hundar boendes i större stad. Jag lever inte något extravagant liv precis, men jag tycker det är svårt att få pengarna att räcka till ändå. Bara hundarna kostar ju 2500-3000 i mat, försäkring och hundvakt. Hyran är på 6500 om jag räknar med elen, CSN vill ha över 1000 varje månad, betalar 2000 på lån, när internet, mobil, övriga försäkringar, förskoleavgift osv är betalt är jag nog uppe i över 15 000. Det som är över ska räcka till allt annat.Det går att leva på, men det beror ju lite på vad man har för utgifter.
Gick det bättre sedan? Stannade han i branschen och ökade han sin inkomst?Min man har också sommarjobbat inom VA. Det var dåligt betalt, han gick ner i lön jämfört med sitt extrajobb. Men han ville få in en fot, så han tog det.
Jag har bara haft såna arbeten tidigare. Lön på typ 21-24 skulle jag tro. Har man inte utbildning så är det ungefär de jobb man kan få. Det finns en anledning till att jag pluggar nu.Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Han är snart utbildad drifttekniker via högskola och har ett jobb när han är klar. Lön runt 30-32.Gick det bättre sedan? Stannade han i branschen och ökade han sin inkomst?
Alltså, räknas strax över 20 000 som en lön som går att leva på? Det är mindre än jag får ut efter skatt, och jag tycker att jag lever rätt knapert.
Nyanställda soldater i Försvarsmakten får 19 000 kr.
Nja jag jobbar ju som personlig assistent nu och tjänar betydligt mer. Utbildad inom det ja, men det är ju genom min arbetsgivare.Jag har bara haft såna arbeten tidigare. Lön på typ 21-24 skulle jag tro. Har man inte utbildning så är det ungefär de jobb man kan få. Det finns en anledning till att jag pluggar nu.![]()
Drifttekniker är väl också det jag tänkte börja som (och det jag ska jobba som i sommar). Men då finns det hopp i alla fall. Vill ju inte utgå från den låga lönen sen, det är det viktigaste.Han är snart utbildad drifttekniker via högskola och har ett jobb när han är klar. Lön runt 30-32.
Jag tänker att de är ungefär hälften så gamla som jag? Lite skillnad...Nyanställda soldater i Försvarsmakten får 19 000 kr.
Vad har du för utbildning? De som arbetar på min mans praktik är t.ex millövetare och så. Tror ingen har mindre än två års högskoleutbildning relaterat till yrket.Drifttekniker är väl också det jag tänkte börja som (och det jag ska jobba som i sommar). Men då finns det hopp i alla fall. Vill ju inte utgå från den låga lönen sen, det är det viktigaste.
Nu menar jag inte att lönen du erbjuds är rätt, men det är upp till dig att välja om du vill ha jobbet och om du lyckas förhandla upp lönen.Ja alltså normala utgifter för en nästan 40-åring, ensamstående med barn och hundar boendes i större stad. Jag lever inte något extravagant liv precis, men jag tycker det är svårt att få pengarna att räcka till ändå. Bara hundarna kostar ju 2500-3000 i mat, försäkring och hundvakt. Hyran är på 6500 om jag räknar med elen, CSN vill ha över 1000 varje månad, betalar 2000 på lån, när internet, mobil, övriga försäkringar, förskoleavgift osv är betalt är jag nog uppe i över 15 000. Det som är över ska räcka till allt annat.
Just det, käresta i Danmark också. Varje resa kostar minst 300 kr t o r. Och så pluggar jag i Dalarna. Resa + boende blir 1500-2000 per tillfälle.
Så det tickar snabbt på. Visst jag kan sälja hundarna, dumpa kärestan, hoppa av skolan... Men då känns det nog bättre att öka inkomsterna istället.
Har du mer att tillföra än en nybakad student? Ur arbetsgivarens perspektiv alltsåJag tänker att de är ungefär hälften så gamla som jag? Lite skillnad...
Jag tycker det låter som lågt betalat för ett arbete som kräver flera års universitetsstudier. När vi projektanställt studenter har vi betalat betydligt mer än så. Då är det oftast masterstudenter men nyexade. Inom kommun men inte inom VA. Har inte facket några rekommendationer för detta, det måste ju finnas en facklig kontakt vid anställning?Nja jag jobbar ju som personlig assistent nu och tjänar betydligt mer. Utbildad inom det ja, men det är ju genom min arbetsgivare.
Jag tänkte därför att ett jobb som kräver längre utbildning också skulle ge mer betalt.
Har du mer att tillföra än en nybakad student? Ur arbetsgivarens perspektiv alltså