Bukefalos 28 år!

Fåraherden!!

D

Dream_0n

Jag och min sambo ska snart köpa hem ett 10 tal tacklamm. Nu är jag ute efter att få lite tips från er "Bukefaloser" om hur ni sköter era får.

Vad har ni för raser? Vad använder ni fåren till? Har ni dem för eget bruk eller är ni "storbönder"? Hur många tar hand om ullen och vad gör ni med den? Jag vet vilka mått på utrymmen som krävs för ett visst antal djur, men hur stort har ni till era antal får? Har ni lösdrift? Vilka får lämpar sig allra bäst för "gallring" av slig och dylikt? Hur på bästa sätt håller ni vattnet ofruset över vintern? Vilka stängsel använder ni? Vi är helt klart inne på det traditionella fårstaketet.

Skulle vara kul om ni delade era erfarenheter :bow:
 
Sv: Fåraherden!!

Jag och min sambo ska snart köpa hem ett 10 tal tacklamm. Nu är jag ute efter att få lite tips från er "Bukefaloser" om hur ni sköter era får.

Vad har ni för raser? Vad använder ni fåren till? Har ni dem för eget bruk eller är ni "storbönder"? Hur många tar hand om ullen och vad gör ni med den? Jag vet vilka mått på utrymmen som krävs för ett visst antal djur, men hur stort har ni till era antal får? Har ni lösdrift? Vilka får lämpar sig allra bäst för "gallring" av slig och dylikt? Hur på bästa sätt håller ni vattnet ofruset över vintern? Vilka stängsel använder ni? Vi är helt klart inne på det traditionella fårstaketet.

Skulle vara kul om ni delade era erfarenheter :bow:


Äsch då, SLY skall det ju givetvis stå, INTE SLIG. Jag blandar in ord från jobbet märker jag, gruvarbetare som man är :angel:
 
Sv: Fåraherden!!

Jag har nu inga egna får utan håller mig med sommarfår för att få avbetat. Har däremot god erfarenhet av får "hemifrån", där hade vi rya.

Jag har bara ett, mycket allvarligt menat, råd: INGA TRADITIONELLA FÅRSTAKET! (Om det nu är typ gunnebonät du menar...)

Elstängsel! Hörnstolpar i trä, mellanstolpar i plast. Tre eltrådar (två kan räcka om man bara har tackor, har bra bete och får som inte är vana att gå ut) och bra ström. Enkelt att stängsla med. Flexibelt och bra.

"Hemma" hade vi eluppvärmd vattenkopp. Funkade toppen.

Vilken sort har du skaffat?
 
Sv: Fåraherden!!

Ansök om rovdjursstaket på en gång, så slipper ni dubbelarbete.

I övrigt så är det lantraser som gäller för slybete, de har också ull som är lätt och trevlig att arbeta med. Dock är olika rasers ull lämplig för olika saker...

Annars är det klippning 2ggr/år, klövklippning minst lika ofta, avmaskningar, vaccinationer och sånt som ska skötas. De allra flesta får klarar sig utmärkt på enbart grovfoder, möjligen att man vill fodra upp eventuella slaktlamm med lite kraftfoder. Utöver foder och vatten ska de självklart ha mineraler och salt. I början av betessäsongen kan det vara bra att erbjuda lite kol, det motverkar blöta magar.

Bra att ha till hanteringen är en stav med både hals- och benkrok. Har man inte hund och bara halvtama får är staven ett måste för att kunna få tag i enskilda individer.
Märkspray, märktänger och sånt som behövs för identifiering.
Hur många får ska ni ha? Några stycken brukar gå bra att hantera utan speciella hanteringsgrindar, men när man börjar kliva uppåt 20 individer eller fler så är det klart bekvämt att kunna bygga upp hanteringssystem till tex klippning, vägning och avmaskning. Alternativt bygger man en fast lösning och tar fåren dit. Tänk på att det behöver finnas el, plant golv och belysning i hanteringsutrymmet. Fårklipparen blir dessutom jätteglad om hen, utöver fika, får ha en stor träskiva att stå på när hen klipper!

Jag sköter mina tio "slybetarfår" med såna här:
IMG_0658.jpg
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Har ett problem som jag gärna vill ventilera med er bukare, och höra er åsikt om hur ni skulle göra i min situation. Det gäller i första...
Svar
3
· Visningar
1 230
Träning Natural Horsemanship FAQ Det här forumet har funnits ett antal år, och vissa frågor är ständigt återkommande, varpå nån kläckte iden...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 499
Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 360
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp