A
avslutat medlemskap
Du har hört talas om "kretslopp" va?Kanske bäst att kolla om du kokar morgonkaffet med vatten eller avslag från septiktanken.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har hört talas om "kretslopp" va?Kanske bäst att kolla om du kokar morgonkaffet med vatten eller avslag från septiktanken.
Allt vatten på jorden har passerat genom kroppen X antal gången. Fast man kanske skulle önska lite mer rening emellan intagenDu har hört talas om "kretslopp" va?![]()
Du har helt klart en poäng där.Allt vatten på jorden har passerat genom kroppen X antal gången. Fast man kanske skulle önska lite mer rening emellan intagen![]()
Jag har haft salmonella en gang och amoba dysenteri tva ganger under vara ar i Mellan Ostern. Ingen gang har jag fatt det fran kott ... vare sig det varit ratt eller bara "medium rare". Alla ganger jag fatt nagon bakterie/amoba sjukdom fran mat, eller familjen fatt det, eller kompisar har det kommit fran farska gronsaker. Det ar vanligare att fa mag/tarm sjukdommar fran vatten (is) eller gronsaker i utvecklings landerna an att fa det fran kott.
Ismaskiner är en annan kategori. Där gömmer det sig många äckliga grejer. Men det handlar mest om dålig hygien och rengöring
![]()
.
De flesta tillfällen av sjukdom från grönsaker är ju dock från samma bakterier som kött, nämligen från gödsel / poo / avföring. Rå grönsaker kan bli gödslade eller odlas i närheten av boskap på bete (alternativt bli förorenade av människobajs). Eftersom det är vanligare att man äter råa grönsaker än rått kött så blir folk såklart sjuka. Bakterierna är dock ofta samma och sköljning av frukt och grönt tar bort en stor del av riskfaktorn
.
Ismaskiner är en annan kategori. Där gömmer det sig många äckliga grejer. Men det handlar mest om dålig hygien och rengöring
![]()
.
Ja att man inte ska skölja i dåligt vatten säger ju sig självt..?Om man kan skolja bort bakterierna beror pa vattnets kvalitet likaval som villa bakterier det ar.
Bäst-före och sista förbrukningsdag är en väl inprogrammerad myt som livsmedelsindustrin hjärntvättat folk att tro helhjärtat på.
Och det här med lukt och smak....klämkäcka människor kläcker alltid ur sig jaaaaaa men luktar det och smaaaakar det bra är det bara att äta! Här slänger vi inget alls! Men om man är neurotisk som jag då luktar och smakar allt fan efter utgångsdatumet.....
Jo det vet jag mycket väl, men att ett livsmedel som ex. köttfärs passerat sista förbrukningsdag betyder absolut inte per automatik att det är otjänligt, bara att affärerna inte får sälja det längre,,,,,,,,vilket dom får med bäst-förevaror.Fast det är stor skillnad på "bäst före" och "sista förbrukningsdag".
Jo det kan du lita helt på, du både ser och känner när det passerat oätlighetsgränsen.Ja! Helt omöjligt att lukta, sen litar jag inte heller på att allt som är dåligt faktiskt skulle lukta dåligt.
Jo det kan du lita helt på, du både ser och känner när det passerat oätlighetsgränsen.
McG - som är bekant med en mikrobiolog på livsmedelsverket.
Då är dom dåligt tillagade-tillagade vid för låg temperatur-inte genomstekta.Nej, det finns massor av människor som blivit matförgiftade av mat som luktar och smakar okej.
Då är dom dåligt tillagade-tillagade vid för låg temperatur-inte genomstekta.
Jo det kan du lita helt på, du både ser och känner när det passerat oätlighetsgränsen.
McG - som är bekant med en mikrobiolog på livsmedelsverket.
Niyama: Vi pratade om mikroorganismer och inte toxiner.
Jasså du säger det du,,,,,,,ja då gjorde jag väl dä då,,,,ja ja ä iallefall ente oroli övär ätat.Nej, du svarade på mitt inlägg om att jag inte litar på att det som är dåligt luktar dåligt.