Faraohundar...

Houdinie

Trådstartare
... vad har ni att säga om denna ras?

Jag är inte riktigt i hundköpartagen, men en vacker dag så SKA jag ha en hund och just nu är jag lite inne på faraohunden.

- För- och nackdelar?
- Pris?
- Lynne?
- Vilka speciella krav ställs på blivande ägaren?

Tacksam för svar!

/ Kia
 
Faraohunden har temperament som andra vinthundar, typ afghanhunden. Som jag kan tycka är liite nonchalant i humöret. Men jag fullkomligt avgudar faraohunden! Den är så vacker och skulle gärna ha en sån själv men tror inte den matchar min boxers humör...tyvärr. :(
 
Kan kanske hjälpa dig lite grand iaf.. ;)
Har en polare som har uppfödning, och jag kan först o främst säga att faraohunden är en underbar hund! :love:
Den har ett eget humör, ena dan kan vilken träning som helst gå bra, den andra dan funkar inget. Den är väldigt bestämd o visar vad den vill o inte vill (på gott o ont...!). Priset ligger på allt mellan 9000 - 15000, beroende på utseende, stam, storlek, kön osv.
Det är först o främst jakthundar, men funkar bra som lydnads eller bruks hund också, men var beredd att kämpa för det! Annars är det mysiga hundar som trivs med livet om den får långa promenader och mys i soffan - som alla andra hundar!! Hoppas jag hjälpte till lite grand, lycka till med hundköpet!!!! :)
 
Jakthund?

Även om alla vinthundar är jakthundar så är ju praktiskt vinthundsjakt förbjudet i Sverige (tack och lov!). Med andra ord så kan man mycket väl köpa en vinthund även om man inte planerar att jaga med den - man FÅR inte jaga med den. Det går ju dock att träna och tävla i lure coursing, men denna möjlighet har ju inte funnits så länge, så de senaste 50 åren eller så har vinthundar i vårt land varit SÄLLSKAPSHUNDAR med stark JAKTINSTINKT.

Vill man satsa på lydnad och bruks så finns det det många bättre alternativ. Om man sedan vill testa med den egna hunden och se vad den tycker om det hela så är det ju en sak, men det är många vinthundar som inte alls uppskattar sådana övningar medan andra gör det.

De flesta vinthundar uppskattar mycket att galoppera lösa en sväng så ofta som tillfälle ges, så har man en rastgård i närheten är det ett stort plus. Vi åker varje dag till en sådan med våra borzoier för att kunna släppa dem lösa utan risk för att lämpliga byten dyker upp. Vinthundsrepresentationen i rasthagen är ganska stor: där finns ett gäng salukis, några greyhounds, whippets, våra borzoier + ytterligare någon, en afgahnhund och några faraohundar. Att se ett gäng vinthundar av olika raser springa tillsammans i full galopp är en skönhetsupplevelse.

Anneli
 
Re: Jakthund?

Vad jag vill ha är en sällskapshund som kan enkla kommandon, går "fot" då jag ber om det och som glatt följer med lite överallt. Innan jag skaffar hund vill jag bo så att jag har en inhägnad trädgård där hunden kan få röra sig fritt när jag är hemma. Dessutom vill jag jobba på en arbetsplats där det är ok att ta med hunden. Jag skulle gärna vilja kunna ha med hunden när jag rider... springa ikapp på sandvägarna i skogen...

Helst vill jag nog ha en tik.

Tror ni att faraohunden skulle passa mig, eller vet ni någon annan ras som ni vill rekommendera!?

Jag tar tacksamt emot alla förslag, kommentarer och råd! :bow:
 
Re: Jakthund?

Tänk på att vinthundar har rätt stor "aktionsradie" som det heter, alltså den har inte behov av att gå lika nära som sin husse/matte under lösa promenader som en vallhund/sällskapsras tex. Vinthundar är avlade för att på egen hand sätta efter vilt och döda det själv, vilket kräver ett självständigt sinne. Men de är underbara hundar, vinthundarna :love:. Den enda negativa egenskapen är jaktinstinkten, men den är inget jag märkt av faktiskt. Jag bor i stan och här finns då inget vilt. Om jag har dem lösa här sätter de av efter skator ut på en gräsmatta, annars finns ju inget att jaga. De smiter inte ifrån dig, eftersom de inte är intresserade av att leta upp spår osv.
De är lite speciella så det är svårt att säga här över ett forum om de passar dig eller inte... Lycka till!
 
Re: Jakthund?

Rent spontant sådär så tycker jag nog att det känns vanskligt att ha en vinthund med när man rider. Men det är individuellt beroende på både ras och individ. Vi har ju bara haft borzoi men jag skulle inte ha vågat ha någon av dessa med vid ridning. Den första gick för all del att ha lös i skog och mark, medan den hane vi har nu har en himla jaktinstinkt. Vi har lagt massor av tid på att få honom att fatta att man inte jagar CYKLAR :rofl:. Att vi sedan bor i stadens utkant med massor av grönområden och således ekorrar, harar, katter, igelkottar o.s.v. en masse gör ju inte saken bättre. Dock finns det en greyhound i området som alltid går lös, så det skiljer både på ras och individ.

Anneli
 
Sv: Faraohundar...

Javisst finns det svenska uppfödare, gå in på vinthundklubbens hemsida så finns det länkar.
http://www.svvk.se

Faraohundar är rätt skälliga jämfört med andra vinthundar har jag märkt :angel:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När man läser rasbeskrivningar är det inte sällan man läser att just den rasen har mycket personlighet, är riktiga karaktärer. Då och då...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 450
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
7 590
Senast: Hedinn
·
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 659
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 187
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp