färga med narvsvärta - hur?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare carran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 11 426
C

carran

Har efter att ha frågat runt lite bl.a.här på buke har jag bestämt mig för att färga min sadel med narvsvärta. Nu behöver jag era tips för att det ska bli så bra som möjligt. Tänkte beställa den på Söjd-detaljer och ser att det finns förtunning också, ska man ha det? Hur mycket narvsvärta kan det gå? 50ml eller 1l? Hur bär jag mig bäst åt för att få det jämt och hur undviker man att det färgar av sig igen? Sadeln är en Barefoot cheyenne och den är inte blank i lädret som en vanlig sadel utan ganska matt om det nu gör nån skillnad. Alla tips från er som kan nåt om detta mottages tacksamt!

Sv: färga med narvsvärta - hur?

Äh jag sökte lite här på buke och såg att någon rekommenderade den färg som Tumbleweed säljer. Beställde sån och neatsfootoil plus ett shampo för vita hästar som verkade jättebra. Äntligen ska hovsgäggen bli riktigt vita!

Äh jag sökte lite här på buke och såg att någon rekommenderade den färg som Tumbleweed säljer. Beställde sån och neatsfootoil plus ett shampo för vita hästar som verkade jättebra. Äntligen ska hovsgäggen bli riktigt vita!

När jag färgade mitt träns köpte jag narvsvärta från en läderbutik i gamla stan här i sthlm, men det finns säkert 100 olika märken.

Jag började med att rengöra lädret ordentligt och fetta av det med diskmedel. Sen svampade jag på narvsvärtan och lät det ligga och dra i 24 timmar. Dagen efter smörjde jag av det med sadeltvål och smörjde slutligen in det med läderbalsam. Blev jättebra, men det var ju inta större ytor som på en sadel.
Sen vet jag inte om man gör annorlunda när det är mocka eller annat läder.

Narvsvärta? Det har jag aldrig hört talas om?:confused: Man kan alltså färga lädret svart igen med det? Min sadel har blivit brun här och där istället för svart, jag kanske skulle prova sånt då!:) Men färgar det inte av sig på ridbyxorna då?

ok, smart det där med att fetta av det först! Tack för tipset!

Narvsvärta ska visst inte färga av sig om man gör rätt, dvs. låter det torka ordentligt och sen oljar in lädret igen.

Det låter ju jättebra! Då ska jag prova det!:) :bow:

Jag diskuterade detta med en tjej för typ 100 år sedan, hon brukade avfetta med aceton för att vara säker på att få bort alla fettrester. Låter väldigt tufft för lädret, men så gjorde tydligen hon.

Tipset om Aceton är bra! Det är en förutsättning att få ett bra resultat att lädret är så fritt från fett som möjligt, så tvätta med tvål o vatten först, sedan aceton. Låt allt bli torrt. Gör en "sudd" av en bit T-shirt med en bomullstuss inuti, på med gummihandskar och stryk på narvsvärtan, en eller flera ggr. Låt allt torka. Torka av ytan med en trasa ( T-shirt) och smörj sen in lädret med ett bra läderfett.

Tack för acetontipset, både Mangis och Bill. Låter lite otäckt med aceton på läder men jag får klart fetta in ordentligt sen.

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna... 2
Svar
35
· Visningar
8 063
Senast: Fiorano
·
Ridning Nu kommer mina klassiska orosmoment upp igen - sadeln och galoppen! :D:o Ni som har kommit en bit inom AR eller kanske har lite... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 810
Senast: bigganl
·
Utrustning Är i desperat behov av tips och råd.. Blir förmodligen efter allt letande, provande och provridande en Equipe. Måste bara bestämma...
Svar
16
· Visningar
3 974
Senast: attsy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Starlink
  • Barn med magont

Hund, Katt, Andra Djur