Bukefalos 28 år!

Sadel och skolning

Sv: Sadel och skolning

Hehe och så finns det tvärtom! :p jag har nog mer erfarenhet av hästar som antingen börjat behandlas i ryggen efter att tidigare ha varit mer hämmad i rörelserna i ryggen, eller hämmad av bomsadel om ryggen "vill" vara mer rörlig än sadeln tillåter som plötsligt börjar bralla och bocka när den börjar känna sig fri! :rofl: Mer livsglädje-småbrallar än protest om man säger så, att det nästan ser ut att vara i ren förvåning av att den KAN.
Den mjuka bomlösa sadeln jag började med var riktigt värdelös i den aspekten - triggade mer rörelse i ryggen men hjälpte knappt ett dugg för att man skulle stabiliseras i det läget... De få gånger jag testade hoppa i den (typ 30cm hinder/enstaka dike eller stock på stigen) trillade jag säkert av varannan gång bara för att hästen sänkte huvudet och körde upp rumpan lite i landningen! :rofl:
 
Sv: Sadel och skolning

Ja det är jag med på, att den hämmar ryggens rörelse i bockningen och som du skriver, inte "böjs med". Har dock inget med stötdämpningen att göra från ryttaren till hästens rygg och vice versa. STÖT-dämpning, inte "inte böjas med om hästen krumbuktar"

Jo det har visst att göra med stötdämpning i allra högsta grad, det säger sig självt. Om hästens rygg skjuter upp och sadeln inte följer med i den rörelsen, så plånas stöten ut och dämpas, mer än om sadeln skulle följa med helt i rörelsen för då transplanteras stöten vidare upp till människan.
 
Sv: Sadel och skolning

Tack för synpunkter! :bow:

Egentligen är jag toksugen på l'art pour l'art (stavning?) och har varit det länge men den är ju så sjukt dyr! :p Började spara redan för något år sen och tänkte att när vi börjar bli duktiga så man har något att visa upp kan vi vara värda en sån sadel. ;) Sen rök hela kassan när jag var tvungen att köpa bil.. Misstänker dock att vilken sadel jag än köper så kommer det kännas som att man köpte det som ett substitut till det man vill ha (möjligtvis med undantag för phoenix-sadeln men den är ju också dyr om än inte lika sjukt...). Att köpa en annan sadel för 12-15k som "substitut" känns egentligen ganska konstigt, och jag tror tyvärr inte man hittar någon billigare som inte skulle kännas som ett nedköp (eller inte tillräckligt mycket bättre för att motivera sadelköp).

Är egentligen lite skeptisk till höga fram- och bakvalv för att de känns ivägen om man snabbt vill kunna ta sig ur sadeln. Fast det kanske man vänjer sig vid så det går smidigare?

det finns billiga NYA akademiska sadlar i portugal som är handsydda. 450 Euro. Hör med lusitanosällskapet om någon ska dit, då kanske det går att få hem en på ett lite billigare sätt än att köpa en importerad här i sverige. ;)
 
Sv: Sadel och skolning

Vi pratar nog om varandra :p för vi har ju redan konstaterat att träet i bomsadeln är bättre på att hämma rörelsen - bra i sammanhanget du pratar om, mindre bra när man faktiskt vill ha mycket rörelse i ryggen.
Jag har väl helt enkelt en annan syn på vad just stötdämpning är. Skulle jag sitta på en planka i bilen och bilen hoppar till så skulle jag inte tycka trä var mer stötdämpande än mjuk tät stoppning ;) Om det däremot skulle försvåra för bilen att stöta på stora gupp, då är träet inte mer stötdämpande utan stötförhindrande - tänker jag :D

LusitanoAlexandra:
Tack så mycket för tips! :) Ska höra mig för!
 
Sv: Sadel och skolning

Vi pratar nog om varandra :p för vi har ju redan konstaterat att träet i bomsadeln är bättre på att hämma rörelsen - bra i sammanhanget du pratar om, mindre bra när man faktiskt vill ha mycket rörelse i ryggen.
Jag har väl helt enkelt en annan syn på vad just stötdämpning är. Skulle jag sitta på en planka i bilen och bilen hoppar till så skulle jag inte tycka trä var mer stötdämpande än mjuk tät stoppning ;) Om det däremot skulle försvåra för bilen att stöta på stora gupp, då är träet inte mer stötdämpande utan stötförhindrande - tänker jag :D


Eftersom ditt ursprungs dilemma var att du ville ha en sadel där du satt stadigare ifall hästen bockade och sköt rygg, så har jag svarat utifrån det, så dina övriga teorier om stötdämpning har jag inte riktigt sett relevansen i utan jag har utgått från det du frågat om som sagt : )
 
Sv: Sadel och skolning

Hehe, blev lite onödigt sidospår kanske! ;) Själv har jag som sagt svårt att se att det spelar någon roll i de "fastare" bomlösa, t ex de med läderbom eller sadlar med flexibel bom. Men värt att tänka på givetvis eftersom det kan vara frestande att skaffa en "soffkudde" för bekvämlighetens skull (och för att dom brukar vara billigare) och missa den detaljen..
 
Sv: Sadel och skolning

:rofl: Ha, ha! Ja hästarna kan ju bocka och bralla av olika orsaker. Glädjebockar är man ju liksom lite mer förlåtande emot. Om häststackaren har varit hämmad i sina rörelser innan får man nästan förstå att de slår en glädjebock när de kan.
Det jag märkt är att när sadeln inte låter hästen röra sig tillräckligt kan det bli en ilsken bockprotest just för att bommen begränsar hästens rörlighet. Det är inte lika roligt. Desto roligare när hästen upptäcker att den kan röra sig och ändå är det ingenting som tar emot.
Hoppas i alla fall du hittar en sadel som du känner dig säker i och trivs i.
 
Sv: Sadel och skolning

Jag kan bara instämma med Mackan.

Om jag skulle stå på skrevet som du skulle jag ha väldigt taskig balans o inte komma till ridning alls.

Dina ben hamnat över det tjockaste stället på buken o kan int inverka korrekt.

Byt sadel o tränare... så kommer du bara att vilja galoppera hela tiden:banana:
 
Sv: Sadel och skolning

*kl*

Har testat ridit i 2 olika Españolor nu, och bortsett från att det känns väldigt konstigt mot vad jag är van vid så kändes det väldigt bra! :banana: Bättre bäckenvinkel och bättre skänkelläge, känns mer säkert när man har stöd fram och inte sitter i framåtlut. I den ena kändes hästen verkligen kanon, mycket mer lättmanövrerad (kändes som att vara på semester i jämförelse :angel: ) och mer benägen att hålla ryggen uppe. Känns konstigt att bara behöva koncentrera sig på vilka hjälper man ska ge när man vill be om något, och inte att hela tiden sitta och parera bara för att hålla sig kvar och inte med o-flit inverka fel, att bara behöva ge en eller MAX två-tre olika signaler när man vill något jämfört med att bolla 4-8 olika detaljer samtidigt för att helheten ska funka.

På senaste träningen när jag fick låna en sadel så passade vi på att "tänka" galoppfattning bara för att få en reaktion som man sen kan bygga vidare på. Då kändes det inte alls konstigt eller pressande när instruktören bad om det eller när kusen svarade lite fel reflexmässigt och mest katapultade iväg som reaktion, eftersom jag kunde känna mig trygg med att hyfsat hålla balansen och sitta kvar ändå. Likaså bara när man ska stå still och kusen inte gärna gör det för att han är för stressad, mycket lättare att inte VERKA stressad/nervös inför hästen när man lättare sitter mer stilla själv och vet att man kommer sitta kvar även om kusen gör någon konstig manöver. Kanonbra psykologiskt mao! :)

Så det blir nog till att beställa en sån, vet ju t o m vilken storlek vi ska ha nu. Synd på leveranstiderna, jag vill ju ha en NU! :p Ska försöka hitta något tillfälligt under tiden.
 
Sv: Sadel och skolning

vad roligt att du hittat ngt du o hästen trivs med! :laugh: ang din senaste träning, det är ju precis så det ska vara! trots att hästen kanske exploderar iväg lite så har man balans själv att bara ta det lugnt.
vad var det för olika españolor? gärna bilder :) funderar lite på ngn av españolorna..
 
Sv: Sadel och skolning

Gôtt att du hittat en sadel du trivs i. (Jag vet hur jobbigt det är att leta)
Synd om de har långa leveranstider på dem, men det är säkert värt det. Du vet ju att du får en sadel du gillar. Sen kan du säkert höra med de företag som är återförsäljare. Sadlar i standardstutförande kan de ha i lager.
 
Sv: Sadel och skolning

Hmm, vet inte om det är så uppskattat att lägga ut bilder på andras sadlar, annars har jag ju ett par från träningen om inte annat... :p Kanske är bättre att kolla runt på webshopparna som säljer sadlarna?
Dom jag provade var dels en äldre modell av Española, standardmodellen, och en Deluxe med smalare säte och lite mer utsmyckat utseende. Deluxen var det hästen trivdes bäst med, för mig var nästan den andra bekvämare men jag tror jag kommer vänja mig (man fick inte samma stötdämpning gentemot hästens steg som jag får i gamla sadeln, var typ det som skiljde, så när bakbenssteget blev stort blev det stötigare än jag är van vid och jag satt bredare än i gamla i båda sadlarna).
Kommer köpa en Española Pro eftersom den också är uppbyggd i sitsen men utan mocka i sitsen och dekorationer.

bigganl
Tänkte att när man väl skaffar en ändå såpass dyr sadel så är det lika bra att få det man vill ha så man blir nöjd för pengarna och inte suktar efter något annat efter ett par månader! ;) Sitsen måste specialbeställas, behöver en S0:a. Skulle säkert funka med större också när man väl vant sig men jag kände att jag gärna ville sitta mer stadigt i mitten av sadeln istället för att få fixera fram rumpan eller hamna långt bak.
 
Sv: Sadel och skolning

Noll i sitsen!! Hur liten bakdel har du människa?:D
Men jag håller med dig. Lägger man ut såpass mycket pengar så ska det vara en modell som passar riktigt bra. Ingen ide med halvmessyrer.
:laugh:Nu hoppas jag vi får en bild av dig och sadeln när den kommer.
 
Sv: Sadel och skolning

Haha jag tänkte tvärtom, hur stora rumpor "ska" man ha egentligen om det känns som att jag (som inte är pinnsmal, snarare normal mot liite mullig) drunknar i en 2:a som mer eller mindre är standard! :rofl:
Provred i en 2:a och en 1:a och i tvåan satt jag och fixerade fram mig i främre delen av sadeln, råkade jag hamna bak i djupaste delen så pang, katapultade hästen iväg! :rofl: 1:an var mycket bättre men det kändes ändå svårt att sitta kvar i samma läge utan att glida fram/bak så jag avgjorde att en 0:a förmodligen ger mer "stopp" fram och bak tack vare storleken.

Nu är det ju rätt lång leveranstid på dom så jag har beställt en Española precis och även en Chezz som tillfällig lösning som jag förmodligen får hem redan nästa vecka! :banana: Ska försöka fixa bilder på den då så länge!
 
Sv: Sadel och skolning

Haha jag tänkte tvärtom, hur stora rumpor "ska" man ha egentligen om det känns som att jag (som inte är pinnsmal, snarare normal mot liite mullig) drunknar i en 2:a som mer eller mindre är standard! :rofl:
Ja jag har aldrig provat någon Espaniola så jag vet ju inte hur deras sitsar är förstås. Men jag har ridit i Deubers Relvas och en S1 var alldeles lagom för mig. (rumpa som trivs i 16,5" och ben som vill ha 18" kåpor)
Det som är svårt tycker jag är att få tag på sadlar med relativt liten sits och långa kåpor. Det verkar som tillverkarna oftast tror att längre ben hänger ihop med större bak och det gör det ju inte i realiteten. Då är det en fördel med dessa sadlar när man får välja sits och kåplängd. Jag har 1 dm längre kåpor på min España än standard.
Jag ser fram emot bilder i alla fall! På båda sadlarna.
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 822
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp