Bukefalos 28 år!

Sadel och skolning

Sv: Sadel och skolning

aha! Nu är jag med. Ja jag kan bara svara för hur det var för mig när vi började jobba med galoppen. Min häst har väldigt svårt för galopp. Den kommer inte av sig själv och tidigare valde hon trav i hagen. (dock inte nu längre) Galoppen är fortfarande långt ifrån bra för oss även om den sakta blir bättre och bättre. Förut var det ganska vanligt att min häst, mitt i själva fattningen gjorde ett bocksprång i kombination med kospark.(hon tyckte det var väldigt jobbigt) Det satte i alla fall mig ur balans varje gång, men samtidigt var det inga problem att snabbt vara tillbaka i balans igen, oavsett vilken sadel jag satt i. Jag hade förut en vanlig dressyrsadel och nu en bomlös España. Jag tror inte sadeln är det viktigaste utan din egen bålstabilitet.
P.S Det känns som om du oroar dig lite i onödan;)
 
Sv: Sadel och skolning

Som mackan säger har jag en bomlös dressyrsadel, inte perfekt på något vis eftersom det var ett provexemplar, men till skillnad på vad mackan säger så är den rätt stabil och dämpar hästens rörelser ungefär likvärdigt en vanlig sadel! ;)

Det jag menade med inlägget var att en bomlös sadel ALDRIG blir så avlastande som en bomsadel, ifråga om att du kommer "ifrån" hästen i tex ett bocksprång eller en brall. De går inte att jämföra i den aspekten.

Jag tycker som bigganl att du oroar dig en massa helt i onödan.

och du - köp inte sadel på Hööks satsa på ett etablerat märke.
 
Sv: Sadel och skolning

Känns som en annan diskussion, men jag vet inte om jag håller med ;) Isf skulle man behöva stämma vissa märken för marknadsföringsfel :angel: och lyckas inbilla mig att min sadel skulle kännas mindre stötdämpande än en bomsadel. Är det skillnad så är den inte tillräckligt stor för att man ska ha märkt den på två år :p

bigganl:
Hehe, oroa sig i onödan är min hobby! ;) På sätt och vis tycker jag det är roligt också när man "gör en grej" av saker och ting, när man väl klarar av det så känner man sig tokduktig! :D Och sen blir det liksom per automatik mindre "grej" över det när man vet vad som väntar...
Litegrann är det ju att jag känner att sitsen rent allmänt behöver bli stabilare, för det behöver den också för att hänga med i rörelserna och snabba balansändringarna. Att man redan är lite på gränsen. Samtidigt känns det fånigt att helt skippa galoppera för en sån sak, självklart blir hela ridningen bättre ju mer man utvecklar sin sits och ju starkare/mer skolad hästen blir (och därmed lättare att hänga med menar jag), men ska man först ha någon form av supersits oberoende av sadel så kommer ju kusen vara pensionär när man är klar! ;)

Aprilia:
Nä det blir bara sämre på andra sätt med kortare läder tycker jag. Bättre kanske iofs för att hålla rumpan ovanför sadeln i ev. bockningar och för att hålla kvar skänklarna, sämre för att jag känner mig så låst i höfterna med kortare läder och blir mycket mer spänd, kan i princip inte ens styra eftersom kusen går så mycket efter sitsplaceringen i styrningen. Känns som större chans att slappna av och smitta hästen när man inte sitter så låst och obekvämt som det känns!


Hursomhelst så har jag faktiskt beställt en portugisisk sadel jag ska prova! :banana: Blir rätt mycket gambling om den passar eller inte för det var one-size i bomvidden och inte flexibelt men den var iaf billig så man har råd att ligga ute med pengarna ett tag.
Spanar vidare så länge för att försöka hitta en plan B! :p
 
Sv: Sadel och skolning

men du, har du testat nån espaniloa nångång, av nån nånstans?
Det skulle förvåna mig mycket om du inte skulle kunna få testa en på kursen i helgen tex.. ;) om inte annat så skulle jag kunna ta med mig min (fast den är inte det bästa exemplet på en Espaniola eftersom det är en av första kullens sadlar och det har hänt mycket med dem sen dess) när jag kommer på eftermiddagen på lördag (efter jobbet, suck!)
 
Sv: Sadel och skolning

Det där verkar vara ganska olika... Vad som triggar stressen alltså. Nu har jag massvis med brus i ridningen och bara det är såklart ett stressmoment, men då kan (på vissa hästar kanske ska tilläggas) bruset till viss del kompenseras av stabilitet och tydlighet i övrigt. Så hellre tydligt och konsekvent - sen låta vara som belöning- än att hästen får gissa sig till vad man vill få ut eller att man sitter och väntar ut. Kanske funkar så på ranghöga hästar? :confused:
Kommer ihåg det där som min gamla ridlärare brukade säga: "sysselsätt hästen annars sysselsätter den dig!" att om hästen inte blir aktiverad och får en tydlig uppgift så tar den saken i egna händer! :p Och blir stressad av ansvaret...

Men ja skrev inte att man skulle låta hästen gissa sig till vad ja vill. Utan att lämna hästen ifred med en uppgift. Alltså ge hästen en uppgift, för en oerfaren häst kan kanske uppgiften att göra en 15 m volt vara bra.
Då styr man hästen först enbart med innertygeln i rätt riktning. Hästen får själv se till att den får alla benen med sig. Inga krav på ställning, böjning utan bara ta sig fram längs voltspåret. När hästen gör det i balans ökar man svårigheten genom att lägga till en skänkelhjälp, ytter/inner beroende på hur hästen går. När hästen funnit sig tillrätta lägger man på en skänkel/tygel till, beroende på hur häste går. Låter hästen känna sig trygg och så på med sista skänkel/tygelhjälpen. Och så har man en fin volt och en häst som har hittat sin egen balans. Då har man lämnat hästen ifred anser jag, men inte lämnat den utan sysselsättning en sekund.
Att inte lämna hästen ifred är med samma övning, 15m volt, att styra in hästen på volten, märka att den av obalans drar lite åt höger. Då genast på med höger skänkel. Märka att rumpan kanar ut, genast på med ytter. Märka e´tt nytt fel, genast på med en ny hjälp osv. Då får man en häst som inte har hittat sin egen balans utan litar på ryttaren att styra upp skeppet så att säga. Så gör alla proffs då det är enda sättet att snabbt få upp hästar i tävlingsklasserna. Det är så dagens ridsport ser ut, och ryttarna med all press från sponsorer/media mm kan ju inte göra annat... Men ja tycker att man på en hobbyhäst kan ta sig tiden då man kan njuta mer av en häst som håller balansen själv än en som "måste bäras runt". Nu blev detta väldigt svart på vitt, och verkligheten är ju nästan bara olika gråa färger...

Tillägg:
Att vänta ut har för mig inget att göra med om hästen är ranghög eller inte att göra. Men det är i allmänhet så att hästar är stressade pga att dom inte vet vad som förväntas av dom. Kan ta som ex: En ny häst sprang bara över mej och var halvt hysterisk. Så fort han kom med näsan en centimeter framför min högra armbåge fick han en pet med spöknoppen på näsan. Ja gick framåt, stannade och backade. Det tog 5 min innan hästen var lugn som en gammal ridskolehäst, just för att den visste vad som förväntades. Nämligen bara att han höll sin näsa en decimeter bakom min högra armbåge. Sedan gick den hästen att leda utan problem i alla situationer.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel och skolning

vad spännande! du får uppdatera om hur det går. :)

förstår att du inte vill korta stiglädrena, blir man spänd av det så har det ju ingen nytta. hoppas den kommande sadeln passar hästen o dig! då minsann bör du kunna komma igång med galopparbetet ;) hur är planen för den förresten? galoppen alltså. jag är inte alls så insatt i AR (plockar lite här o där), hur tänker du arbeta med den?
 
Sv: Sadel och skolning

Haha jag har redan testat din Española! :D För länge sen... Sen testade jag faktiskt en f.d. stallkompis´också som är en lite nyare variant fast den "vanliga" inte deluxe, tror deluxen skulle funka bättre iom smalare sits.
Är lite kluven till españolan för det känns inte som att den ger så mycket stöd även om man ändå känner sig rätt trygg att rida i den. Skulle nästan behöva provrida i den på kusen för att kunna avgöra.
Vad kul att du kommer på kursen! :)

erikaengdahl: förstår vad du menar, men jag tror att vi pratar om lite olika saker. Har man en häst som "stänger av" i kombination med stressen så är det ju liksom inte "bara" stressen man har att tampas med utan för att komma någonvart måste den först börja lyssna.. Ditt exempel med volten vet jag inte om jag kan översätta för jag skulle nog inte göra korrigeringarna i själva volten utan helst försöka få hästen förberedd innan, om man gör korrigeringar så skulle de (förutsatt att man inte misslyckas alltså ;) ) inte rubba hästens egen balans. Men det känns som att den nog skulle variera såpass mellan olika ekipage att det kanske inte ens är någon idé att ge ett exempel.

aprilia:
Det är inget spikat än utan jag lär testa vad som funkar. Tränaren föreslog att börja träna ur samlad skritt direkt och genom timingen försöka få in anslag av skolgalopp (nåja, embryot till det lär det ju bli isf! ) så att hästen kan hålla sin balans i fattningen. Ska testa anslags-biten och försöka få till timingen så får vi se hur det går, om det blir för pressande eller för mycket pet-detaljer att bolla samtidigt. Annars fortsätter jag nog med det jag gjort tidigare vilket bestod av att först galoppera kusen lös i en inhägnad volt från marken och kolla av att galoppkommandot sitter i båda varv och att den inte verkar ha toksvårt i ett varv för dagen eller så, och sen hoppa upp och göra samma sak med ryttare på ryggen, tills den biten känns mer befäst.

Hehe bra timing förresten med sadeltråden! Jag brukar inte trilla av min kuse, har väl hänt två gånger på två år, men igår fick jag minsann en flygtur! Precis som jag satt och var imponerad över hur lugn och lydig kusen var så hittade den en ursäkt gissningsvis för att bli fri genom att kasta sig iväg för något för mig osynligt farligt vid ena sargdörren. :crazy: Så har den gjort en gång tidigare precis på samma ställe och då gissade jag att det var för spänningen/överskottsenergin som satt kvar av galoppträningen. Igår hade jag gärna haft en sadel med stöd fram för då hade jag nog inte trillat av och ganska snabbt fått stopp på kusen istället för att få ont i höften och bästa tyglarna förstörda...
 
Sv: Sadel och skolning

Glöm inte att skriva i tråder och rapportera hur det går. Jag tror fortfarande att det kommer gå bra. :) (oavsett vilken sadel du sitter i)
Kan tillägga att jag fick emellanåt bockprotester och kosparkar i fattningarna när jag hade min dressyrsadel med bom. Nu med bomlös har det inte hänt alls. Inte än i alla fall.
 
Sv: Sadel och skolning

Det kan jag göra! :)
Hoppas på att få tag i ny sadel ganska snabbt för det blir inte tal om galopp alls (ens från marken) förrän jag har bättre sadel med tanke på sprätt-incidenten i torsdags.. Visade sig idag när jag skulle på träning att t o m bettet hade gått sönder, skänkeln var utåtböjd! :eek:
 
Sv: Sadel och skolning

Jag rider (läs åker) i en vacerosadel eller vad det heter. Där sitter man stabilt det garanterar jag. Inte snyggt men man klänner sig väldigt säker. Den är motsatsen till att bli framåtlutad.
 
Sv: Sadel och skolning

haha, ojdå! Gick det bra på kursen iövrigt? Planet blev försenat från Gotland idag så när jag väl slutade var klockan så mycket att det inte ens var någon idé att svänga förbi.. Ibland kan jag bli lite trött på mitt jobb.

Ja just det, du har ju redan provat min sadel, men det var på min lilla prins va? Självklart ska du prova den på din egen prins. Det blir ju en helt annan sak att sitta i en sadel på någon annans häst. Vi får väl fixa någon dag som vi kan fixa det om du vill.

:idea:
det är H-sand ni hör hemma va? jag har planer på att bege mig dit redan imorgon, måste ju besöka murberget innan jag flyttar från norrland.. PMar mitt nummer så kan du la höra av dig om du vill att jag ska komma förbi med sadeln..
 
Sv: Sadel och skolning

Känns som en annan diskussion, men jag vet inte om jag håller med ;) Isf skulle man behöva stämma vissa märken för marknadsföringsfel :angel: och lyckas inbilla mig att min sadel skulle kännas mindre stötdämpande än en bomsadel. Är det skillnad så är den inte tillräckligt stor för att man ska ha märkt den på två år :p

Tror å andra sidan att du inte varit särskilt frekvent exponerad för bock och brall, och inte bomsadlar heller :D
Jag lovar, det är inget personligt påhitt från min sida, du har hela sadelmakar verksamheten bakom argumentet att du aldrig kan få en sån tyngdfördelning och avstånd till hästen som i en bomsadel jmf med en bomlös : )

ang. märken så vågar jag påstå att etablerade märken har en bra reklamations policy jmf med skitmärken av odefinierad sort som hööks som dessutom är kassa i kvaliteten. de är helt enkelt budget sadlar. därmed inte sagt att folk behöver rida omkring i jaguar och amerigo, eller ha special sydda sadlar vilket hobby sverige tycks tro numera i och med marknadsförings trenderna, men hööks har fortfarande skitsadlar i jmf med de som varit i branshen längre, dvs de etablerade märkena. Men visst - priset är ju därefter så vill man hellre chansa på en billig sadel och sen få byta ut den 2 år senare, så okej. däremot skulle jag aldrig chansshoppa en sadel ö.h.t genom att bara provlåna och prova själv, jag anlitar sadelmakare och parar det med min egen basala kunskap om hur sadlar ska ligga. då blir det bäst.
 
Sv: Sadel och skolning

Men Hööks säljer ju inte bara budgetsadlar. De har ju tex Stübben som är allt annat än budget.
När det gäller stötdämpningen tror jag TS menar stötdämpande för ryttaren, alltså upplevelsen av stötdämpning när man sitter i sadeln(och hästen bockar osv). Den upplevelsen behöver inte vara sämre i en bomfri sadel, men den faktiska stötdämpningen och tryckfördelningen kan givetvis inte bli likadan med bom som utan. Hur stor skillnad det är tror jag varierar mycket eftersom det finns så många bomfria sadlar i olika modeller. Det måste skilja mycket mellan dem och man skulle testa.
 
Sv: Sadel och skolning

Har spanat lite på vaquerosadlarna och dom är helt klart ett alternativ! :d Funderade just på det som du skriver, om man blir "på rumpan" eller neutral i sitsen.. Hellre det första isf bara det inte blir för brett i sitsen?

suberdoo:
Synd att jag missade ditt inlägg! =/ Slog knappt på datorn i helgen... Har du varit i H-sand redan?

mackan: Haha vi kan nog diskutera det där MYCKET :) Jag har haft två olika varianter av bomlöst från Heather Moffet (nuvarande varianten från henne kallas flexibel bom) och de dämpar mer från hästen än någon annan sadel jag någonsin suttit i, dvs bomsadlar inräknat. Enda sadeln jag upplevt att man verkligen fått hjälp att hålla underskänklarna stilla på dåvarande kusen där dom lätt ville hänga med i häströrelserna. Nuvarande är inte riktigt lika bra men med hip-savern inräknat sitter man väldigt stötdämpat från kusen. Inte alls jämfört med "soffmodeller".
Men nu pratar jag alltså om stötdämpningen för ryttaren, inte tryckfördelningen vilket man inte vill ha lika mycket av på bomlösa, då skulle konceptet liksom gå förlorat.

Håller med om det du skriver ang. märken, nu har jag iofs "spontanshoppat" en Pfiff i Portugisisk modell just för att den var billig, men den åker raskt tillbaka om den inte passar, och tyvärr är nog chansen att den gör det sisådär en på 20. Annars får det vara en tillfällig lösning tills man får råd med annat.
Nackdelen med bomsadlar som sagt, man måste prova och prova och prova tills man hittar rätt och då ska det helst stämma för ryttaren också (komfort, stöd osv). Hade jag haft bättre förutsättningar för att prova lite av varje på den fronten så hade jag hellre köpt en dressyr-bomsadel som passar, mycket större chans att hitta något bra inom rimlig prisklass! :p
 
Sv: Sadel och skolning

Haha vi kan nog diskutera det där MYCKET :) Jag har haft två olika varianter av bomlöst från Heather Moffet (nuvarande varianten från henne kallas flexibel bom) och de dämpar mer från hästen än någon annan sadel jag någonsin suttit i, dvs bomsadlar inräknat. Enda sadeln jag upplevt att man verkligen fått hjälp att hålla underskänklarna stilla på dåvarande kusen där dom lätt ville hänga med i häströrelserna. Nuvarande är inte riktigt lika bra men med hip-savern inräknat sitter man väldigt stötdämpat från kusen. Inte alls jämfört med "soffmodeller".
Men nu pratar jag alltså om stötdämpningen för ryttaren, inte tryckfördelningen vilket man inte vill ha lika mycket av på bomlösa, då skulle konceptet liksom gå förlorat.

Håller med om det du skriver ang. märken, nu har jag iofs "spontanshoppat" en Pfiff i Portugisisk modell just för att den var billig, men den åker raskt tillbaka om den inte passar, och tyvärr är nog chansen att den gör det sisådär en på 20. Annars får det vara en tillfällig lösning tills man får råd med annat.
Nackdelen med bomsadlar som sagt, man måste prova och prova och prova tills man hittar rätt och då ska det helst stämma för ryttaren också (komfort, stöd osv). Hade jag haft bättre förutsättningar för att prova lite av varje på den fronten så hade jag hellre köpt en dressyr-bomsadel som passar, mycket större chans att hitta något bra inom rimlig prisklass! :p

Det jag pratar om, och vidhåller, är att en bomsadel automatiskt placerar dig betydligt längre från hästen än en bomlös gör, oavsett modell, helt enkelt för att bommen i sig, gör att du kommer längre ifrån hästen i fråga om när den bockar/hoppar/skjuter rygg osv, helt enkelt pga sin fasta utformning. Det var ju bockningar och hopp vi pratade om från början, eller hur, som du var rädd för?

jag ser ingen nackdel i fråga om utprovning av bomsadel i det att man måste prova många. man tar hästen till en kunnig sadelmakare och provar en halv dag om så måste, sen går man vidare. jag ser inte vinsten av att på egen hand i blindo shoppa bomlöst, bara för att alla tillverkare av bomlöst hävdar att de passar på ALLA hästar, det är floskler.

finns hur mycket bra som helst inom rimlig prisklass. Har man en budget tar man ut eller åker till sadelmakaren, som provar ut sadlar för ca 500 spänn för en dag, sen shoppar man en begagnad av det märket och storleken som man hittat passar för 1/4 av priset mot en ny sadel.

ang. en "tillfällig lösning" med en sadel som inte passar, så är det en väldigt dum ide. Inte en sekund att man rider med en sadel man VET inte passar.
 
Sv: Sadel och skolning

Men Hööks säljer ju inte bara budgetsadlar. De har ju tex Stübben som är allt annat än budget.
När det gäller stötdämpningen tror jag TS menar stötdämpande för ryttaren, alltså upplevelsen av stötdämpning när man sitter i sadeln(och hästen bockar osv). Den upplevelsen behöver inte vara sämre i en bomfri sadel, men den faktiska stötdämpningen och tryckfördelningen kan givetvis inte bli likadan med bom som utan. Hur stor skillnad det är tror jag varierar mycket eftersom det finns så många bomfria sadlar i olika modeller. Det måste skilja mycket mellan dem och man skulle testa.

Nånstans är jag rätt säker på att det inte är stubben sadlarna från hööks vi pratar om dock. resten är egen uppfunna märken av odefinier bar sort, och de kostar därefter.

som sagt så kan en bomlös sadel sällan stöt dämpa så mycket som en bomsadel gör, just pga sin utformning med en icke fast bom. när vi pratar hopp och bock osv.

I Totolas fall skulle jag prioritera både passform men lika mkt en sadel som ger henne det stöd hon söker, och placerar henne i rätt sits. Den nuvarande sadeln är katastrofal vad jag sett på bilderna, ger ingen stabilitet till sitsen, med resultat att skänklarna är långt bakåtdragna, överlivet och bäckenet framåtlutande, och underskänkeln inte ens får kontakt att ligga an mot hästen som sig bör. Omöjligt att prestera ngt i en sån sadel ens på grundniva.
 
Sv: Sadel och skolning

Nu var det väldigt många antaganden här! ;)
Jag skulle aldrig sätta mig upp i en bomsadel som inte passar (eller någon sadel öht som inte passar för den delen) så det jag menade var givetvis att den åker tillbaks till butiken om den inte passar vilket oddsen såklart är emot, dock tillräckligt billig sadel för att man ska ha råd att avvara pengarna fram till ev. återbetalning/vidareförsäljning av sadeln. Och OM den passar så skulle jag ändå satsa på att börja spara till en ny sadel direkt just för att det är en budgetvariant, inbillar mig att det finns en anledning till att den är billig.
Ta ut en sadelutprovare skulle absolut vara en idé för det blir säkert billigare i längden än att skicka sadlar fram och tillbaka (samma där, om man har otur). Nu är jag väldigt fäst vid konceptet av flexibla/bomlösa för att slippa strulet med att ta ut sadelprovare en gång per halvår och det är väl det som tar emot. Kanske också att jag är lite sugen på mer av en "uppvisningssadel" t ex spansk, portugisisk eller vaquero-modell. Utprovare ligger på ungefär plan C-nivå.

Stötdämpning - beror på vilken konstruktion det är i sadeln. Efter att ha ridit barbacka alt. i "mjukare" bomlöst kändes det som att man satt en halvmeter ovanför hästryggen i HM-sadlarna. Däremellan hade jag också provat en hectorsadel (bomsadel) och wintec (bomsadel) och även dessa kändes väldigt mycket närmare hästen. Priset att betala för att ha sånpass stötdämpning och uppbyggnad i sitsen för komfort. Star trekk española testade jag i "vanlig" modell med ganska tjocka paneler och den kändes mycket högre upp än i min bomlösa dressyr trots att jag t o m har en padd på för (bl a) stötdämpningens skull. Mao - det varierar, och beror helt på konstruktionen.
Det är svårt att säga generellt att bomlösa är si och så för precis som du säger att alla bomlösa inte passar alla hästar/ekipage så varierar det en hel del i konstruktionen. Om träet i sig skulle vara argumentet för att ta bort stötarna så skulle jag påstå att isåfall beror det på att träets fasta "ram" hämmar ryggrörelserna mer. Inte stötdämpningen i sig för den får man bättre med t ex ett fast skumgummimaterial och läderbom än hårt trä.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadel och skolning

Det är svårt att säga generellt att bomlösa är si och så för precis som du säger att alla bomlösa inte passar alla hästar/ekipage så varierar det en hel del i konstruktionen. Om träet i sig skulle vara argumentet för att ta bort stötarna så skulle jag påstå att isåfall beror det på att träets fasta "ram" hämmar ryggrörelserna mer. Inte stötdämpningen i sig för den får man bättre med t ex ett fast skumgummimaterial och läderbom än hårt trä.

det säger sig självt att en sadel med fast bom, som därmed inte följer med och böjer sig efter hästens rörelser, ger en större distans från ryggen på en bockande häst, (Har inget med att det hämmar några ryggrörelser, utan hur de är konstruerade), än en sadel utan fast bom, som följer med i rörelsen.
 
Sv: Sadel och skolning

Jag menar bara att det blir fel att prata om Hööksadlar som billigt skräp när de även säljer sadlar av kvalitetsmärken.
Jag kan hålla med dig om att i de flesta fall borde en bomsadel vara stabilare att sitta i när en häst brallar, men samtidigt så tror jag att en häst som är van att ridas med bomlös sadel provocerar mera av en sadel med bom vilket gör risken för bockar och brallar större. Även om en bomsadel passar kalasbra så blir det inte lika fritt och rörligt för hästen som i en sadel utan bom.
 
Sv: Sadel och skolning

Ja det är jag med på, att den hämmar ryggens rörelse i bockningen och som du skriver, inte "böjs med". Har dock inget med stötdämpningen att göra från ryttaren till hästens rygg och vice versa. STÖT-dämpning, inte "inte böjas med om hästen krumbuktar" :p Flexion SBS böjdes inte heller med i bockningarna tack vare sin fasta och relativt tjocka kärna. Då var nackdelen att den inte lika lätt formade sig efter hästryggen heller och som sagt, tjockleken om man är van vid en close contact-sadel. Av de fastare modellerna är det ingen jag kan komma på skulle "böjas med" nämnvärt i rörelserna men det är bara flexion-sadeln av dom jag har nämnvärd personlig erfarenhet av bockningar i! ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 475
Senast: mackan
·
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 822
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 161
Senast: Spyro192
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp