Färga sadlar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare mummlan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 7 843
M

mummlan

Skitdum fråga kanske men ngt jag funderat på ;)

Kan man förbättra färgen på lädret på exempelvis en sadel med hjälp av tex. möbelfärg (typ som man har till läder/skinn soffor), tex om lädret blivit blekt eller slitet?

Sv: Färga sadlar?

Visst kan man. Narvsvärta (finns i flera färger, inte bara svart som namnet låter) är ett sätt att färga. Narvsvärtan har vattenkonsistens och sugs in i lädret. Läderfärg är ett annat alternativ. Den är mera täckande. Så det beror lite på vilket resultat man vill ha. Ska du "måla om" hela sadeln så är nog läderfärg att föredra. Vill du förbättra färgen på vissa ställen skulle jag välja narvsvärtan. Men det gäller att välja rätt nyans på narvsvärta.

Vanliga förslitningar på min gamla sadel har jag putsat upp med vanlig svart skokräm också :) Det fungerar på bra små, enstaka områden.

Jag skulle satsa på Narvsvärta, den sugs upp i lädret och det blir en "naturligare" färgning.

Har inte använt läderfärg, men får för mig att det är en mer täckande färg som lägger sig som ett lager över lädret. Kan ha fel dock.

Kolla noga på en liten bit förs så färgen inte färgar av sig, tråkigt om man har ljusa ridbyxor som blir svarta efter en ridtur!

Lycka till

/Madde

Så otroligt mycket nytt man får lært sig hær på buke, nu ska jag sætta igång att færga, ska bli spænnande:D

Jag har färgat min gamla sadel med narvsvärta och det blev jättebra! Dock tog jag för mycket så det färgade av sig ett tag efter. Så sluta i tid även om det fortsätter suga åt sig. Jag trodde det skulle bli mättat, men det blev det aldrig. Sen var det himla kul att se skillnaden också så det var väl av rena njutningen jag lade på mer svärta. :D

kan man göra detta på skrap märken efter skärp och sånt också?? har en 40år gammal sadel som är lite sliten i färgen där benen legat emot och har skrap märken på sitsen efter knappar och skärp. det ser ju lite tråkigt ut med skrap märken och ljusare färg på sina ställen, sadlen är ju så fin i övrigt^_^

Ja de som prøvat sæger att det ska gå utmærkt med narvsværta på sådant, de jag tænker prøva på mina ældre sadlar.

KL
Gammal tråd, sorry :P
Men har iaf färgat om min sadel idag. Eller delar av den.. brun sadel och svart träns går ju inte..
Vet inte om det kommer färga av sig, ska få torka ett par dagar och sen smörjas in som f*n :P Skulle den färga av sig är det inte hela världen; den bruna färgen gjorde det ändå också och jag har i princip alltid svarta ridbyxr ^___^

newfarg.jpg

Skavet från stiglädret försvann, fast vem vet hur länge? xD

Vad snyggt det blev!

Vår gamla allround-sadel hade märken efter att katter varit på den med klorna (>.<), använde svart läderfärg för att fylla i så man inte skulle se märkena lika tydligt.

KL

Ni som har färgat om sadlar, var hittar ni färg någonstans? söker jag på nätet hittar jag bara pyttesmå burkar som är tänkta att reparera småskador med.

Det brukar gå utmärkt att färga om med navsvärta. Man skall dock vara väldigt noga med att rengöra och avfärga lädret innan med ex aceton för att färgen verkligen skall fästa och sitta länge. Lädret torkas därmed ut och färgen sugs in bättre.
Lägg på flera lager och låt torka ordentligt emellan.
När färgen sedan är på, smörj som bara den! Se till att få lädret ordentligt mjukt igen och täcka in färgen med lädersmörjet.
Jag brukar lägga på ett ordentligt lager smörj, låta sitta ett litet tag, och sedan putsa bort det och gör sedan om proceduren några gånger.

Jag har färgat en grimma, två träns, och en sadel på det här sättet och det har funkat toppenbra!

Jag fick narvsvärta av min sadelmakare när jag skulle putsa upp en gammal sadel. Fick det i en glasburk så jag vet tyvärr inte märket, men det var något engelskt minns jag.

Dock gick det inte åt mycket färg kan jag lova... För en hel sadel (stor Torsion, dvs mycket läder att färga) krävdes kanske en halv dl om ens det. Så det kanske räcker med en liten burk?

Tar inte lädret skada av aceton? Att lädret ska vara lite torrt vet jag, så man ska bara inte fetta in det innan har jag fått lära mig, men det känns som att aceton borde kunna förstöra lädret?

Man tackar för tips :) Kom på att jag faktiskt känner en sadelmakare lite grann, jag ska höra med honom om han har narvsvärta.

Det förstör ju så pass att det verkligen torkar ut lädret! Men jag tycker att det är det ända som funkar om lädret verkligen skall bli slittåligt sen och färgen skall hålla för användning. Bara man är noga med att smörja upp det igen efter infärgning har jag inte märkt någon skillnad på läderkvaliteten, snarare att det verkligen har blivit mjukt och smidigt :)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
685
Senast: cowgirl81
·
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För... 2
Svar
21
· Visningar
2 043
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 136
Senast: Habina
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder... 2
Svar
20
· Visningar
2 093
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Pyramider i Sverige

Hund, Katt, Andra Djur