Färgförändring på nostryffeln.

Pangare

Trådstartare
Min hund har ju fram till ett tag sedan haft mörkbrun nostryffel. Nu har han fått en grisskärt avlångt märke på översidan mot nosryggen. Detta märke verkar öka i storlek. Han verkar inte på något sätt irriterad eller kliar sig eller något liknande. Han har ingen skada som kan vara orsaken.

Är det någon som vet orsaken till dessa färgförändringar och kan man motverka det på något sätt? Det ser ju inte så kul ut med en grisskär nos på en hund med mörkbrunt huvud.

Sv: Färgförändring på nostryffeln.

Ras och ålder på hund.

Jag vet att vissa hundar får pigmentförändringar på nosen vid ca 2års ålder. Min cavalier tidigare till exempel och vanligt även på golden. Svarta och fina som unghundar, men urblekta och brunrosa på äldre.

Min golden var så svart och fin på nosen som valp. När hon blev äldre var hon grisskär.

Ras ålder och färg på hunden?

Det är som sagt vanligt och helt normalt med pigmentförändringar på nosen inom vissa färger. Mycket irriterande om ljus näsa inte är tillåtet/önskvärt och hunden är jättefin som valp för att sedan växa upp och få grisnäsa. I USA använder man sig en del av nosfärg som man målar på med penna och även tatuering (:eek:), men USA är ju som det är..

Strävhårig Vorsteh. Brunskimmel med mörkt brunt huvud med lite vitt hår kring nosen som ökar till en liten större bläs i pannan. Kroppen varierar med mörkt brunt med vita strån och större ljusare fält runt buken.

Jag vet inte så mkt om vorsteh men med den färgen kan jag tänka mig att det inte är helt ovanligt med ljus näsa. Är det tillåtet enligt rasstandarden?

I vilket fall som helst så behöver du knappast vara orolig för hundens hälsa.

Så har våran tik också.
Dock har det inte ändrar str eller så.
Hon är snart 2 år

Liknande trådar

Övr. Hund Det verkar enligt hundstallet som om antalet hemlösa hundar fortsätter att öka: Länk Förra året hade hundstallet en ökning med 50% och... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
5 613
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 191
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej! Ber om ursäkt för långt text! 😓 Min 9-åriga lilla tik Nova har på 4 månader nu haft 3 tillfällen då hon inte mått bra, ingen...
Svar
4
· Visningar
867
Senast: WildWilma
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 493
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Smitare - hur gör ni?