Bukefalos 28 år!

farligt att ge KRAFT sport torr?

F

feja

jag har fått rekomendat att jag ska ge min häst kraft sport. men nu undrar jag om man måste låta det stå och svälla och hur länge i så fall? har inte vågat ge det torrt för att undvika foderförstoppning, men det kanske inte är någon risk?
 
Om inte din häst är väldigt glupsk och kastar i sig maten är det inte farligt att ge Kraffts produkter torra. Jag ger mina hästar Krafft Groov torrt utan bekymmer-har gjort det i åtta år.
 
även lusern? för det har jag låtit stå blött minst en timme innan. så det är okej att bara blöta det lite så det inte är helt torrt när dom får det, eller? tack
 
Lusern-pelletsen år mycket hårdare än krafften. Lusernet blöter jag också-men inte så att det blir en gegga av det. Jag anser att hästr måste använda sina tänder även för att tugga kraftfodret.
 
om jag gav min häst hans krafft sport blöt skulle jag ha koblajjor att mocka :crazy:
foderstrupsförstoppning fick min kompis ponny av havre så jag tror inte att det spelar så stor roll vad det är dem äter, snarare hur fort de äter det.
min häst äter bara torra krafft-produkter.
 
Lucernpellets ska man ALLTID blöta! Detta för att det sväller JÄTTEMYCKET när man blöter det och det är inte alls bra att ge det torrt eller halvtorrt! Tror att det står på förpackningen tom! Blöt så att det blir alldeles smetigt! Hellre för mycket vatten än för lite!

S.k. färdigfoder från Krafft ska man inte behöva svälla vad jag vet men säkrast är nog att läsa på förpackningen eller kontakta Krafft.
 
Ger man hästen tillräckligt med grovfoder ska man inte tvinga den att få förstoppning/kolik eller annat skit bara för att man anser att hästen ska tugga sitt kraftfoder ordentligt!!! Blöt lucernpellets rikligt istället så att det slipper svälla i hästens mage, Groov däremot behöver inte svälla.
 
Har fodrat med lusernpellets fram till i fjol då det hackade strået kom lika länge som jag gett krafft groov. När jag blötar lusernet häler jag i vatten så att pelletsen precis täcks, de blir då alldeles lagom mjuka. Har aldrig haft kolik på nån av mina hästar nån gång. Ganska otroligt egentligen på alla dessa år...
 
Jag ger inte pellets nu, men jag gjorde det förut, då blötte jag dem för att de ju är pellets - sammanpressat foder. Jag tyckte inte om att ge sånt torrt, särskilt inte eftersom de faktiskt svällde lite i vatten. Inte mycket, men tillräckligt för att jag skulle vilja ha vatten i det.

Otroligt att du inte haft kolikhästar? Säg inte sådär! Jag oroar mig varje dag att mina pållar ska bli sjuka, eftersom de aldrig varit det förut. Det känns som att det statistiskt sätt är deras "tur" nu! :eek:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan...
2
Svar
33
· Visningar
2 879
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästvård Undrar vad ni har för erfarenhet av att överklaga ett beslut hos Agria? Vi har en häst som blivit ”utdömd” av veterinär. Veterinären är...
2
Svar
31
· Visningar
3 857
Senast: TinyWiny
·
L
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp