Ger ni hela äpplen?

Stereo

Trådstartare
Jag hamnade i en INTÄRNÄTT-diskussion på en annan (amerikansk) sajt om faran med att ge hästar hela äpplen och morötter! Tydligen kan det orsaka foderstrupsförstoppning och de personerna har växt upp med att det är totalförbjudet att ge hela frukter, de måste delas. Ungefär som vi lärt oss att det är totalförbjudet att ge torr betfor.

Mina hästar och de hästar jag träffat genom livet har fått både hela äpplen och morötter och jag har nog inte hört något om att det skulle vara farligt. Mer att glupska och/eller väldigt hungriga hästar har en förhöjd risk och där får man vara lite försiktig, men det gäller då allt man fodrar och inte bara just specifikt frukter.

Det enda jag hört om är den där fina welshhingsten som dog pga att han satte en morotsbit i halsen, men det var vad jag förstått redan en delad bit, inte en hel morot.
 
Jag undviker att ge hela äpplen då dessa kan fastna mellan tandraderna i överkäken. Hästen får bita av en del, eller så delar äpplet innan jag ger (om jag tex lägger i krubban).

Morötter delar jag ibland, men det är för att den skall räcka längre. Hästen blir ju 3ggr så glad för 3 bitar som för 1, även om volymen på bitarna är lika stor.
 
Jag undviker att ge hela äpplen då dessa kan fastna mellan tandraderna i överkäken. Hästen får bita av en del, eller så delar äpplet innan jag ger (om jag tex lägger i krubban).

Morötter delar jag ibland, men det är för att den skall räcka längre. Hästen blir ju 3ggr så glad för 3 bitar som för 1, även om volymen på bitarna är lika stor.
Men inte specifikt för att undvika just foderstrupsförstoppning?
 
Pga rädsla för foderstrupsförstoppning eller av annan orsak?

Jag delar också äpplen ibland men inte om jag lobbar fem fallfrukter över staketet, typ.
Mja alltså jag tänker att ett runt äpple är lätt att sätta i halsen mina äpplen jag ger brukar vara rätt små
Och en veterinär såg mig ge ett helt äpple en gång för länge sedan och nästan skällde ut mig :o så det kommer nog därifrån tror jag
 
Oj, aldrig tänkt på det, ger både äpplen och morötter hela.

Dock verkar det vara all the rage i USA just nu med ”forage porridge”, typ minipåsar med snordyr mash med små torkade fruktbutar och müsli som de blötlägger och ger som snacks, det hade jag aldrig orkat hålla på med 😅
 
Delar alltid äpplen. Morötter är avlånga så dom är jag inte orolig för. Foderstrupsförstoppning blir av för torr mat. Hästen glufsar i sig och det fastnar i halsen så dom inte kan svälja ned maten.
 
Jag ger inte slaktade morottsbitar efter att hört att det kan ge foder förstoppning, om det är sant eller inte vet jag inte.
 
Brukar inte ge små äpplen hela just för jag kan se framför mig hur en glups häst kan tänkas svälja det helt. Större äpplen eller rotfrukter ges hela.
 
Brukar inte ge små äpplen hela just för jag kan se framför mig hur en glups häst kan tänkas svälja det helt. Större äpplen eller rotfrukter ges hela.
Jag har tänkt lite så också, att småbitar borde fastna lättare...? Stora äpplen får de ju inte ens in i munnen utan att bita sönder dem, och mindre äpplen är ändå så pass stora att de måste tuggas, tänker jag? Det är de där små pytteäpplena som kanske kan ställa till det... möjligtvis.

Tror inte jag har riktigt SÅ glupska hästar helt enkelt... kanske för att jag alltid sett till att de har mer eller mindre fri tillgång på stråfoder så de är aldrig speciellt hungriga. Är de hungriga har jag klantat mig.
 
Mja alltså jag tänker att ett runt äpple är lätt att sätta i halsen mina äpplen jag ger brukar vara rätt små
Och en veterinär såg mig ge ett helt äpple en gång för länge sedan och nästan skällde ut mig :o så det kommer nog därifrån tror jag
Ska fråga veterinären nästa gång jag träffar en. :D

Sådana där små nästan kart-liknande äpplen kan jag förstå att man vill dela, de är ju små och hala... men jag har aldrig gjort det, än så länge. Kanske ändrar mig nu. :nailbiting:
 
Haft häst hela mitt liv & aldrig varit med om att hästar satt i halsen av äpple MEN när jag var häst-vakt åt en kompis så gav jag den ett äpple & det fastnade i halsen... Fy fasiken vad det var läskigt! Hästen gjorde ljud jag aldrig har hört & stod i en position med halsen jag aldrig innan sett! Med massage & teamwork mellan människa & djur så lossnade det till slut men trodde där ett tag att jag skulle mista hästen =(
 
På min ridskola säger de åt oss att alltid dela morötter på längs eller bryta av på mitten om vi ska ge hästarna något gott. Absolut inte skiva moroten. Detta är för att skivan då kan råka hamna som ett "lock" i strupen och kväva hästen. Antar det är lite samma princip med äpplen, om man inte riktigt har koll på hur stora bitarna blir eller vilken form de får när hästen tuggar sönder dem :)
 
Delar äpple, inpräntat sen liten efter ha läst en artikel (minns inte om det var från Pollux eller Min Häst) om en ponny som satte i halsen.

Morötter delar jag bara i pytte bitar om jag ska ha det som belöning i träning.

Men ger ganska sällan äpplen/morötter. Använder mig främst av hack o musli som godis, både till vardags o i träning.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har letat runt och fått en hel del råd om vad jag kan ge min kräsna häst för foder, men tänkte höra mig för lite mer. Han behöver...
2
Svar
20
· Visningar
4 845
Foder & Strö Ja som trådens rubrik lyder... Hur lurar vi i våra kräsna hästar allt det där som inte är så gott?? Utifrån min analys och...
Svar
15
· Visningar
1 477
Senast: TheMariiaG
·
Övr. Barn Hej! Jag har inga egna barn ännu men det kommer nog så småningom. När jag växte upp gick aldrig mina syskon eller jag på dagis, då...
2
Svar
33
· Visningar
4 351
Senast: Sar
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 153
Senast: Doccan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp