Farligt att longera i djupsnö?

Mirre

Trådstartare
Kan det vara skadligt?
Om man longerar i skritt och ev lite trav i 20 min och byter varv ofta?

Sv: Farligt att longera i djupsnö?

Zindy16 skrev:
Kan det vara skadligt?
Om man longerar i skritt och ev lite trav i 20 min och byter varv ofta?

nej, det tycker jag inte, jag gör det med mina, och har gjort det under många år på vinter tid, har aldrig märkt att dom skulle ta skada av det, därimot brukar många arbeta rätt och bra, för dom får ta i och lyfta ordentligt på bena, men man bör dock inte göra det för offta. :)

Tänk bara på att du inte gör det för länge, räcker kanske med 10 min? Det är jobbigt för hästarna att lyfta så, blir trötta snabbt!

ja vet ett par som brukar longera ca 1 timma i djupsnö,när dottern va sjuk,sist fick hon sår av skaren, det hjälper inte att säga nått dill dessa personer då man få sig en avhyvling i såfall.:(

snuffan skrev:
ja vet ett par som brukar longera ca 1 timma i djupsnö,när dottern va sjuk,sist fick hon sår av skaren, det hjälper inte att säga nått dill dessa personer då man få sig en avhyvling i såfall.:(

så gör bara konstiga människor, usch!

Allt kan vara skadligt om man gör det på fel sätt. Att longera i djupsnö är bra, har gjort det själv någon gång i veckan så länge det handlat om mjuk och fin snö utan skare. Djupt...ca 40 - 50 cm och det var jobbigt för damen så inte längre än 20 minuter. Hon är i övrigt vältränad. Dock kan man lätt orsaka träningsvärk så man bör vara lyhörd, de har också lättare att "slå på sig" i djupsnö så är hästen skodd rekommenderar jag bra skydd som går upp en bit på benen.

Liknande trådar

Träning Hej Jag har ett problem med en häst som jag har börjat träna. När jag longerar honom så lyssnar han perfekt på mig i höger varv, han...
Svar
1
· Visningar
471
Senast: Edla
·
Träning Utbildning av ponny. Jag har nyligen köpt ett 6-årigt russ som inte gjort så mycket hittills. Han är snäll och min dotter kan rida...
Svar
14
· Visningar
1 109
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej. Har ett fullblods sto som är föredetta galoppör. Tävlades i 3 år i tidig ålder men sen inte riden på ca 8 år. Köpte henne av... 2
Svar
36
· Visningar
3 087
Senast: Badger
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 563
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur