Farligt när en häst blir skrämd

(Dalarnas Tidningar) Till den skidåkare som visade ett absolut häpnadsväckande beteende på elljusspåret i Karlsbyheden i lördags så vill jag bara säga att om du hade visat lite respekt och saktat in på dina skidor hade jag och hästen jag red på kunnat rida lugnt förbi dig utan att förstöra några...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Farligt när en häst blir skrämd

Å andra sidan, varför rider man vid ett skidspår om hästen inte pallar med att se skidåkare?

LIA

Det kvittar, kanske hästen har mött massor med skidåkare förut utahn problem, som har uppfört sig vettigt och dämpat farten vid passering? Något som hör till vanligt j-la folkvett oavsett vilken sport som utövas. Det fanns uppenbarligen en ridled vid sidan av skidspåret så det är ömsesidig respekt som gäller där anser jag.

Skrivs ju tom:
...om du hade visat lite respekt och saktat in på dina skidor hade jag och hästen jag red på kunnat rida lugnt förbi dig utan att förstöra några skidspår.

Detta är ju inte så konstigt, kommer det något farande i full fart kan vilken häst som helst bli rädd och att skidåkaren dessutom fortsätter åka efter hästen samt skriker trots att hästen nästan skenar gör ju inte saken bättre.

Vilka idioter det finns! Bra att hon skrev en insändare så fler får upp ögonen. :bow:

Ja det finns idioter. Jag mötte en skoter i full fart när jag var ute med min häst o en inhysning o det gick inte direkt sakta, typ hoppa över diket o rakt mot hästarna. När jag satte upp näven o gjorde stopptecken så vinka den dåren hej hej tillbaka o såg jätteglad ut - utan att dämpa farten...Därefter kan jag säga att jag hytte med näven istället

Ja de flesta hästar blir rädda om någon i princip kör på dem.... :crazy:

Har också mött galna skidåkare och även min väldigt trygga häst blev rejält skrämd flera gångar. Och det var inte ens på en ljusslinga utan vanlig grusväg, vilket galna skidåkare också anser sig ha ensamrätt till så fort det ligger någa snökorn där. :grin:

Fick be familjen gå omkring runt hagen med skidor för att få honom någorlunda trygg igen.

kl

Har (hör och häpna) varit med om samma bekymmer i mitt gamla stall (i Skåne) :D Men det blev en jäkla debatt. Skidspåren var lagda mitt på en motionsslinga (motsvarande grusväg) och det var tät skog på båda sidor, på vissa ställen även en bäck. När skiåkarna kom farande i 190 så hade man ingenstans att ta vägen, och det var samma sak här, skidspår och ridslinga på samma ställe. Efter debatten så blev det dock bättre, skidspåren lades på ena halvan av grusvägen (istället för mitt i som det var tidigare) och hästägarna lovade dyrt och heligt att göra sitt yttersta för att hålla sig på sin halva, om skidåkarna lika dyrt och heligt lovade att sakta ner när man mötte en häst. Ömsesidig repsekt är lösningen på många problem, vilket vi ryttare tvingas lära oss ganska snabbt i arbetet med 600kg flyktdjur, det är dock inte lika inövat på folk som jobbar med skidor elelr andra döda ting...

Det kvittar, kanske hästen har mött massor med skidåkare förut utahn problem, som har uppfört sig vettigt och dämpat farten vid passering? Något som hör till vanligt j-la folkvett oavsett vilken sport som utövas. Det fanns uppenbarligen en ridled vid sidan av skidspåret så det är ömsesidig respekt som gäller där anser jag.
Var står det att man måste skida långsamt/stanna för att man möter en häst? Menar du att alla, alltså även fotgängare, cyklister m fl, måste rör sig stanna och stå stilla medan hästen passerar?

Oavsett sport? Menar du att alla som råkar utöva en sport måste dämpa farten om dom ser en häst?

Ömsesidig respekt ja, kanske gäller det även för ryttare? Att stanna medan skidåkaren passerar??

*Kl*
Detta i denna tråd är så typiskt för många ryttare. Andra ska alltid "visa hänsyn", dvs upphöra med vad man gör och ge häst+ryttare full uppmärksamhet och underkasta sig deras eventuella behov av utrymme etc. Som om alla andra människor i detalj vet vad ryttarna kräver och behöver, hur hästar reagerar/kan reagera i olika situationer osv?
Ni har faktiskt ingen absolut rätt till väg och plats i varje situation.

Är det inte dags att ta eget ansvar för häst och sig själv därute i verkligheten? Man håller sig undan skidåkare, cyklister, barnvagnar osv om man inte sett till att hästen är bekväm med sådant. Det är faktiskt inte så himla svårt, även om det tar lite tid, att immunicera hästen mot det mesta man möter i vardagen, inkl skidåkare!
Bättre att ställa krav på sig själv som ryttare, än på andra, som kanske inget vet om häst.

LIA

Vet man med sig att hästen är rädd för vissa saker behöver man ju inte söka upp dessa men det är helt omöjligt att förutspå vad man eventuellt kan stöta på under en ridtur. Men visst, ser man en skidåkare eller dylikt komma så kan man ju själv ta ett steg från spåret och låta denna passera. Däremot tycker jag att skidåkare, cyklister och så vidare bör sakta ner när de passerar en häst, mestadels för deras egen skull. För att försöka tränga sig förbi/passera en skrämd häst är inte bara potentiellt farligt för hästen och ryttaren utan det är nog mest farligt för skidåkaren. En skrämd häst kan lätt skicka iväg en hov, få panik och springa över och så vidare. Som någon skrev tidigare så handlar det om ömsesidig respekt för varandra och visa hänsyn åt båda håll.

Men om man vänder på steken då?

Jag stannar alltid när jag möter människor där det är lite mindre område att röra sig på. Detta gör jag inte för att hästen är rädd utan för att de flesta känner sig tryggare om det stora djuret står stilla.

Ska jag då istället resonera som så att de får minsann vänja sig vid stora hästar då jag har lika stor rätt att vara där som de? Ska inte jag sakta av om jag galopperar? Har de inte på vägen att göra om de inte klarar av att möta mig på en häst som inte bryr sig om dem?

KL. Det här med ömsesidig respekt tycker jag är viktigt i många situationer. Även de som inte innehåller någon häst. Om jag tar hänsyn till dig och du till mig så blir det sällan några problem. Det finns många som är rädda för hundar och hästar speciellt. Jag kan nog tänka mig att de håller sin bestämda hastighet för att de vill passera så fort de kan. Det är inte alltid det bästa alternativet.

Anna
Det kostar inget att stanna.

Jag tänker precis som du. Jag flyttar alltid undan min häst om det finns utrymme, om det inte finns är det är självklart att passera i skritt med rejält avstånd. Jag gör det för att visa hänsyn till andra och inte orsaka någon situation i onödan.

Jag blir alldeles fascinerad av folk som inte ens kan lösa ett djur så pass att de ser att det blir rädd. Jag har haft flera föl som blivit jätterädda när någon sprungit bakom dem trots att mamma är kolugn. Värst var nog den som kom joggandes med lös hund när jag ledde föl+sto från stallet till hagen och inte kunde förstå att fölet blev livrädd och höll på att springa över både mig och sin mamma.

*delvis kl*

Jag försöker också flytta mig undan om jag möter någon med min häst.. många är som sagt rödda eller åtminstone osäkra när de kommer så pass nära en häst. Finns det möjlighet så svänger jag in på en infart, parkeringficka, skogsväg eller liknande. Det minsta jag gör är att sakta av till en lugn skritt.

Sen - jag vill inte gärna att fordon, skidåkare osv stannar vid ett möte. En häst som annars inte har problem med möten kan lätt bli skrämd när fodronet startar/kör iväg igen eller när skidorna börjar swicha bakom den. Jag vill att de saktar ner och inte åker i värsta träningstempo helt enkelt - på samma sätt som att jag inte möter dem i galopp. Ren ömsesidig respekt.

Att börja gapa och skrika efter hästen är rent vansinne :mad:

Vet man med sig att hästen är rädd för vissa saker behöver man ju inte söka upp dessa men det är helt omöjligt att förutspå vad man eventuellt kan stöta på under en ridtur. Men visst, ser man en skidåkare eller dylikt komma så kan man ju själv ta ett steg från spåret och låta denna passera. Däremot tycker jag att skidåkare, cyklister och så vidare bör sakta ner när de passerar en häst, mestadels för deras egen skull. För att försöka tränga sig förbi/passera en skrämd häst är inte bara potentiellt farligt för hästen och ryttaren utan det är nog mest farligt för skidåkaren. En skrämd häst kan lätt skicka iväg en hov, få panik och springa över och så vidare. Som någon skrev tidigare så handlar det om ömsesidig respekt för varandra och visa hänsyn åt båda håll.
Att man kan möta en skidåkare på ett skidspår, kan väl inte vara alltför svårt att räkna ut?
Visst ska man ha respekt och visa hänsyn, men det verkar vara dåligt med den varan hos många ryttare. Där haglar istället okvädningsorden så snart någon inte "lägger sig platt" för deras stora djur. Ofta är det uppenbarligen deras egna dåliga hästhantering orsak till utbrotten, vilket inte gör det mindre otrevligt.

Som jag skrev, så kan man inte förutsätta eller kräva att gemene man ska ha kännedom om hästar och hur dessa kan uppträda. Fr a inte dåligt utbildade sådana.

LIA

Men om man vänder på steken då?

Jag stannar alltid när jag möter människor där det är lite mindre område att röra sig på. Detta gör jag inte för att hästen är rädd utan för att de flesta känner sig tryggare om det stora djuret står stilla.

Ska jag då istället resonera som så att de får minsann vänja sig vid stora hästar då jag har lika stor rätt att vara där som de? Ska inte jag sakta av om jag galopperar? Har de inte på vägen att göra om de inte klarar av att möta mig på en häst som inte bryr sig om dem?
En grundregel, självklar trodde jag, är väl att man anpassar sig med ökad hänsyn om man är på "annans område". Ger jag mig t ex ut i trafiken, så måste jag och hästen uppföra oss som man förväntas göra där. Jag kan inte kräva särskild hänsyn och förvänta mig att alla bilister sänker till krypfart om jag skulle rida/köra på en stor väg t ex. Det är min skyldighet att vi, hästen och jag, är bekväma med situationen. Det är inte bara en fråga om rätten att vara på en plats!
Samma sak i ett city. Jag har inte där att göra med min häst om den inte klara av miljön där. Man kan inte, som en del verkar göra, gapa och skrika och svära åt varenda en som inte slänger sig ur vägen och står som tennsoldater.

Nej, jag saktar aldrig av om jag möter folk på vägen, om inte situationen kräver det eller folk ber mig. Jag förutsätter helt enkelt att båda parter vet vad som ska göras och gör rätt.

KL. Det här med ömsesidig respekt tycker jag är viktigt i många situationer. Även de som inte innehåller någon häst. Om jag tar hänsyn till dig och du till mig så blir det sällan några problem. Det finns många som är rädda för hundar och hästar speciellt. Jag kan nog tänka mig att de håller sin bestämda hastighet för att de vill passera så fort de kan. Det är inte alltid det bästa alternativet.

Anna
Det kostar inget att stanna.
Som jag redan skrivit, respekt och hänsyn, javisst! Men inget som somliga ryttar ensidigt och högljutt ska kräva av andra.

Din sista mening är inte helt korrekt. Det kostar alltid att stanna och starta om. Ser man till en skidåkare, så har h*n kanske ett visst tempo att hålla med tanke på banans beskaffenhet, kondition, träningsnivå, materiel osv. Då stannar man inte gärna och väntar på att en ryttare ska passera, utan man förutsätter att det ska gå bra att mötas ändå. Är skidåkaren sedan ovan vid hästar, kan h*n inte läsa några tecken på oro etc. Vilket alltså är ryttarens ansvarsområde.

LIA

Det stod att ryttaren itne var från området (och att det var ok att rida på sidan om).
Jag utgår ifrån att ryttaren inte visste om hästens skräck för skidåkare Eller att den normalt sett inte brukar reagera men att denna skidåkare var ett stycke för sig...

Å andra sidan, varför rider man vid ett skidspår om hästen inte pallar med att se skidåkare?

LIA

Vad som, i detalj, inträffade, går som vanligt inte att utläsa ur en tidningsnotis. Men nog verkar det konstigt att inte ha mer koll på sin häst än att en skidåkare skrämmer den bortom kontroll.
Jag tycker inte det är befogat att kalla skidåkaren för idiot!

Det jag vänder mig emot, är alltså med vilken självklarhet många ryttare kräver att alla andra ska visa hänsyn just till dom!

LIA

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 450
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 717
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 785
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma