Farligt när en häst blir skrämd

(Dalarnas Tidningar) Till den skidåkare som visade ett absolut häpnadsväckande beteende på elljusspåret i Karlsbyheden i lördags så vill jag bara säga att om du hade visat lite respekt och saktat in på dina skidor hade jag och hästen jag red på kunnat rida lugnt förbi dig utan att förstöra några...

Läs mer...

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Farligt när en häst blir skrämd

Jo, det behöver du. Det är inte min uppgift att korrigera alla dina fel i dina inlägg, ta det med din lärare i svenska. Att diskutera med personer (du är tyvärr inte ensam) som valsar runt med sanning och fakta är bortkastad tid och energi. Fr a kommer man ingenstans i trådens ämne.

LIA

Du har problem att skriva vad du menar, ist måste du klanka ner på min läskunninghet eller min skrift( vet inte vad det är som är svårt för dej att tyda).
Känns det bättre för dej att vara otrevlig?
Vad får du ut av det?
Tror egentligen inte du kan gå från datorn och känna dej gladare för att du fått vara otrevlig mot någon över internet.
Har jag fel så blir jag bara besviken på hur vissa människor är, dom kan ju inte må bra själva.

Eller är det så enkelt att du bara läser mina inlägg som fan läser bibeln:idea:

Du skriv ju själv slarvigt, du skrev att du aldrig saktar ner...nu ha du förtydligat att du menade att du satt till häst/körde häst:crazy:
Det är väl en jäkla skillnad på att köra bil och sitta till häst, tycker du inte?

Om du tyckte jag skrev otydligt så kan jag ju säga att det inte bara va jag som trodde du körde bil...

Men om jag då jämför dej och mej även till häst.
Jag saktar ner även när jag rider eller kör häst om jag möter någon annan.
Just för att VISA respekt.
Den jag möter kanske är rädd för hästar, då vill jag ju inte komma dundrande förbi och vinka glatt medans den stackarn sätter hjärtat i halsen.

Men du har rätt, det är inte kul att diskutera med någon som är sur som en citron och inte kan läsa som man skriv utan måste sitta med grammatikboken och bocka för fel.

Senast ändrad:

Kan bara hålla med dig!
Att visa hänsyn och respekt krävs av mig som ryttare överallt. Jag ska inte åka buss, handla eller annat som kan stöta nån icke-hästägande. Jag ska rida fint och försiktigt förbi hus, barn och vägar.
Nog fan kan jag kräva att andra visar mig hänsyn när jag behöver det! Jag ställer mig mitt i vägen och stoppar bilar som kör för fort mot oss på vår lilla grusväg. Tackar och håller mig undan när jag blir visad respekt och hänsyn.
Det har jag, precis som alla andra, rätt att kräva.

Det här har jag både läst och hört folk uppmana andra att göra och då undrar jag, hur vågar ni? Skulle jag ställa mej mitt i vägen när idoten som kör skolbussen kommer eller bonden som kör så fort traktorn går så hade jag och hästen blivit överkörda. Hur tänker ni? Tror ni verkligen att de ändå kommer bromsa tillslut? Tänker ni inte på att det är ni och hästen som skadas/dödas om föraren faktiskt inte bromsar i tid?
Jag vet ju bara när jag mötte skolbussen när jag körde med min förra häst. Jag körde av så mycket jag kunde och busschauffören höll inte ut det minsta utan bussen körde ca 10 cm ifrån där vagnen var som bredast. Föraren visade inte tillstymmelse till att sakta ned. Vad tror ni hade hänt om jag hade ställt mej mitt ivägen? Jag tror inte att jag hade kunnat skriva det här inläget då.
Visst ska alla visa häsnyn till varandra men jag tror inte att det är rätt väg att gå att ställa sig mitt i vägen.

Senast ändrad:

Jag tar mig såklart ur vägen om de inte verkar sakta ner!
Hittils har det gått bra och med min "terriermentalitet" har jag svårt att inte stoppa dem.
Kanske hör det till att vi oftast är tre ekipage med tre hundar. Det är som en älgflock att köra på oss.

Vad som, i detalj, inträffade, går som vanligt inte att utläsa ur en tidningsnotis. Men nog verkar det konstigt att inte ha mer koll på sin häst än att en skidåkare skrämmer den bortom kontroll.
Jag tycker inte det är befogat att kalla skidåkaren för idiot!Det jag vänder mig emot, är alltså med vilken självklarhet många ryttare kräver att alla andra ska visa hänsyn just till dom!

LIA

Jo, om man jagar efter en skenande häst ( där det måste tydligt framgå att ryttaren har tappat kontrollen), och dessutom skriker....... Då kan man bli kallad idiot, undantaget en blind :grin:

Och även om du alltid har sån pli på din/dina hästar så innebär det inte att andras hästar inte går under normen att en häst är ett flyktdjur och kan reagera med just att fly, när den oväntat träffar på något den inte hinner identifiera.

Du har problem att skriva vad du menar, ist måste du klanka ner på min läskunninghet eller min skrift( vet inte vad det är som är svårt för dej att tyda).
Känns det bättre för dej att vara otrevlig?
Vad får du ut av det?
Tror egentligen inte du kan gå från datorn och känna dej gladare för att du fått vara otrevlig mot någon över internet.
Har jag fel så blir jag bara besviken på hur vissa människor är, dom kan ju inte må bra själva.

Eller är det så enkelt att du bara läser mina inlägg som fan läser bibeln:idea:

Du skriv ju själv slarvigt, du skrev att du aldrig saktar ner...nu ha du förtydligat att du menade att du satt till häst/körde häst:crazy:
Det är väl en jäkla skillnad på att köra bil och sitta till häst, tycker du inte
?

Om du tyckte jag skrev otydligt så kan jag ju säga att det inte bara va jag som trodde du körde bil...

Men om jag då jämför dej och mej även till häst.
Jag saktar ner även när jag rider eller kör häst om jag möter någon annan.
Just för att VISA respekt.
Den jag möter kanske är rädd för hästar, då vill jag ju inte komma dundrande förbi och vinka glatt medans den stackarn sätter hjärtat i halsen.

Men du har rätt, det är inte kul att diskutera med någon som är sur som en citron och inte kan läsa som man skriv utan måste sitta med grammatikboken och bocka för fel.

Nä det trodde jag med! Fick gå tillbaka och leta bland alla otrevligheter innan jag hittade inlägget, det försvann liksom i spydigheterna att det handlade om ett körekipage.

Oavsett, bil eller körekipage så är den en otrevlig inställning till sina medtrafikanter som man gott och väl kan leva utan ute på vägarna :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 917
Senast: Ceta
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i... 3 4 5
Svar
81
· Visningar
14 450
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp... 2 3
Svar
52
· Visningar
12 717
Senast: liiinnea
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 785
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma