Färsk-krossad korn

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Lumiana
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 848
L

Lumiana

Jag ska börja ge korn till mitt vbl. Jag har hört något om att det måste vara färskrossat. Hur färskt måste det vara?
tack!

Sv: Färsk-krossad korn

På havre gäller det väl två veckor har jag hört. Gissar att det är något liknande för korn...

Jag ska börja ge korn till mitt vbl. Jag har hört något om att det måste vara färskrossat. Hur färskt måste det vara?
tack!

:idea: Hejsan !!

Korn behöver inte krossas, om du stöper det, som man gjorde förr i tiden. Det innebär att man häller kokhett vatten på den mängd i dettafall korn som man önskar fodra. Och väntar tills det har kallnat.
Då kan du till och med tugga kornet med dina tänder.
Så gör jag även med hel havre.

Lycka till Lotta.

Ubgefär 3 veckor rekommenderas för korn.

Tack för svaret men...

Tack för svaret Lotta och ni andra!
Ja såg erat svar för länge sen men har inte hunnit svara :(
Jo, det lät jätte bra det där som du berätta om , Lotta. Jag undrar bara, hur långt tid kan det ta innan det svalnar? (Mamma sa nåt om att det nästan kokar när man götr sådär :/ ?)Måste man ge det direkt när det har svalnat eller kan man lägga det i hett vatten på kvällen och vänta med att ge det tills morgonon.

Annars är det ju en perfekt ide´ att slippa krossa var 3:de vecka.

Liknande trådar

Foder & Strö Först vill jag bara skriva att jag har skickat fler foton och beskrivning till tillverkaren men dom har stängt nu och svarar nog imorgon... 2
Svar
23
· Visningar
2 038
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
1 167
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej! Jag har några frågor angående foder. Min häst har varit på träning och skall börja utfodras med hel havre och betfor samt protein...
Svar
13
· Visningar
898
Foder & Strö Tänkte ge linfrö, mest för att skydda magen. Ska det blötas upp? Ska man köra det i mixern? Tillägg, vet att man kan ge torrt men då...
Svar
4
· Visningar
317

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka