Fårskinns pad, eller liknande

ZanMiguel

Trådstartare
Heter det pad? eller fårskinns vojlock eller vad?
Jaja strunt samma.

Men nu ska ni få se vilken underbar fårskinns pad jag har!

Vart äntligen klar med den igår! Det är bara lite som ska sys och så ska det på lite lim till... Sen är den klar att använda!:banana:
Visst är den fin??

Skryt tråd:p

Senast ändrad:
Sv: Fårskinns pad, eller liknande

Tack!
Jo fast det var bra drygt att sitta och hand sy skinn som knppat nålen gick igenom:p

En vojlock är en vojlock och en pad är en pad. ;)

Ser väl mysigt ut, men hela grejen med att ha en fårskinnspad försvinner ju när man har päls från svarta pälsfår - man vill ju åt den tjocka & kompakta pälsen som är stötdämpande osv och som är från någon vit ras.

Det är färgat:p Det är från ett vitt får.

Tussilago- Vi köpte den av våran höleverantör:)

Det förstår jag :p Vi har lite skinn hemma som ska beredas och jag har blivit lovat ett. Men jag får se vad jag gör med det :)

det är nog inte färgen graendal hänger upp sig på ;) utan själva fårskinns"typen", det är ju skillnad på sånt där fårskinn och sånt man vanligtvis ser i affärerna när man köper hästfårskinnsutrustning.

men själva padden var fin :D

:)
En vojlock är en vojlock och en pad är en pad. ;)

Ser väl mysigt ut, men hela grejen med att ha en fårskinnspad försvinner ju när man har päls från svarta pälsfår - man vill ju åt den tjocka & kompakta pälsen som är stötdämpande osv och som är från någon vit ras.

det ska vara det här fluffiga vita mysiga det är grymt snyggt och lyxigt!!!:d
men den du gjort såg jättebra ut oxå!!!!bra jobb:banana:

Fast borde inte mitt fårskinn vara bättre en dom man köper i affärer?
Då det här är äkta och kommer direkt från gården?
Fats jag vet inte, är bara stolt över mitt skinn:love:

spindel_17- Vi valde färgen för att den inte ska se så skitig ut då jag ska använda den ganska mycket:p

jag är inte säker, men skillnaden ligger nog i vilken typ av fårskinn det är. ditt är ju som sagt lockigt, och av en helt annan typ än det fårskinn man vanligtvis ser, som ju som sagt är "fluffigt", rakt och ja.. annorlunda. jag kan inte förklara :p men det borde bli skillnad iaf..

spindel_17- Vi valde färgen för att den inte ska se så skitig ut då jag ska använda den ganska mycket:p
[/QUOTE]
Padar används ju inte mot hästen så de blir smutsiga även om de är vita.
Din pad såg fö jättefin ut.

Fast borde inte mitt fårskinn vara bättre en dom man köper i affärer?
Då det här är äkta och kommer direkt från gården?
Fats jag vet inte, är bara stolt över mitt skinn:love:

Vi har får och använder skinnen. Du har ett skinn som ser ut av vara från rasen pälsfår, som jag sa. Den som används till padar inom ridning kommer från en annan ras (dorset kanske?), och den använder man för att den är så tjock och stötdämpande. Ditt skinn är alltså ganska meningslöst som pad. ;)

Men absolut är det egentligen bättre att köpa från en bonde direkt. Fårskinn från affären kommer ofta från Nya zealand där fåren flås levande runt baken för att det ska vara lättare att hålla hygienen - osv.

jag skulle vilja se padden under sadeln :D

Färgen och rasen på fåret har ingen betydelse. Får,ren rådjur. Det är skinnets egenskaper man vill åt. Det skaver inte, och det andas på ett helt annat sätt än textilier. Dessa kan bränna hästen och det leder inte bort svett lika bra som ett skinn. Har själv ett helt vanligt skinn från ett pälsfår som jag inte gjort något med utan lägger det bara under sadeln. min häst har dålig pälstäckning på ryggen så det behöver vara rent och mjukt.
En annan fördel med skinn är att tar man av det och låter det hänga med pälssidan uppåt så räcker det med att skaka av det så behöver man inte tvätta i tid och otid.
Ett sätt att få skinnet mjukt är att tvätta av det och när det är nästan torrt gnugga in lite barnolja på skinnsidan så blir det mjukt.

[QUOTE

Men absolut är det egentligen bättre att köpa från en bonde direkt. Fårskinn från affären kommer ofta från Nya zealand där fåren flås levande runt baken för att det ska vara lättare att hålla hygienen - osv.[/QUOTE]

Men herregud:eek: Stackars får:crazy:

Liknande trådar

Skola & Jobb Gammal användare, nytt nick pga ämnet. Jag har ett myndigt barn som haft det bitvis kämpigt hela tonåren. Många händelser av olika... 2
Svar
38
· Visningar
1 669
Senast: Rosett
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 421
Senast: Raderad medlem 147980
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på... 2
Svar
34
· Visningar
2 259
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka