fårskinns padd

Sv: fårskinns padd

En häst på ridskolan har en sån.
Bra verkar den väl, ligger stilla och gör (antagligen) sitt jobb.

Min kompis & hennes mamma har en varsin till sina. Verkar vara bra, men de har inte provat ut ifall de behövs ens :smirk:

klart man ska ha en välpassade sadel.
men dessa stabiliserar och stöttdämpar.
det är detras jobb,
själv är jag jätte nöjd med min även fast min sadel
är speicellt utmätt för båda min häst och mig.

min sadel är special beställd till hästen men hon har en känslig rygg och funderade då om detta var en bra grej...

Lägger man en tjock pad under en sadel som är utprovad att ligga perfekt så blir det inte perfekt längre. Sadeln blir mindre i storleken!
Man måste ta med padden i beräkningen när man provar ut en sadel.

Ryver skrev:
Lägger man en tjock pad under en sadel som är utprovad att ligga perfekt så blir det inte perfekt längre. Sadeln blir mindre i storleken!

det är precis vad vi har gjort.
för mig funkar den jätte bra,
tycker den är kanon.
och en passar och ligger bra.
ni får tycka som ni vill,
men jag tycker iallafall så här.

vi har mätat den så att en fårskinnspadd ska få plats så det är inga problem, var mer intresserad av om padden är bättre eftersom det är en gelpadd också

Ryver skrev:
Det kan ju vara så att hästen har stått en längre tid och tappat muskler så man kanske behöver något för att fylla ut tills hästen musklat sig igen och då tycker jag att en fårskinnspadd är det bästa alternativet, har inte provat med gelepadd men varför inte?

Har man så mycket under sadlen är det lätt att padden fyller igen kanalen i sadlen och trycker på ryggraden.
Ska du ha en fårskinnspadd är det bästa en sån som har kanal.

När det gäller gelpadd så har min sadelutprovare sagt att den bara gör det värre. Om det blir extra tryck på en punkt trycks gelen bort därifrån och klumpar sig på andra ställen och det blir tryck där i stället. Men det vet jag inte alls om det stämmer, men det kan ju vara bra att ta en som är lite "hårdare" i gelen.
Sen tror jag också att en gelpadd gör mest nytta om den ligger nära hästen, i en sån padd som du menar är det ju fårskinn mellan hästen och gelpadden.

Jo jag vet vad deras jobb är men blir det för trångt under sadeln gör inte padden sitt jobb det var därför jag frågade vad syftet var med padden.
En sådann padd hindrer ryggraden att vara fri och det är viktigt att den är. går ryggraden inte fri pajar man hästens rygg och vill man göra det mot någon man älskar då får man nog ta sig en tankeställare!
Om det nu är så att man vill ha en padd för att sadeln är för vid finns det fårskinnspaddar med fri kanal i nödfall.
Vill man ha ex. en gel padd för stötdämpning finns det billiga schabrak med inbyggd gel padd och de har även fri kanal.
Man måste ta sig en riktigt rejäl tankeställare innan man paddar upp med något om man nu inte vill skada sin älskling.
Sen att ridskolor använder paddar av massa olika modeller det är en annan femma...:cool:

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Kristall10
·
Utrustning Vet ni om det finns några vinterridstövlar som är fodrade med äkta fårskinn? Jag hittar bara med fuskpäls vilket jag upplever att det...
Svar
2
· Visningar
269
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Är det någon här som rider i ghost sadel? Jag funderar på att köpa en sådan men har inte suttit i en sådan tidigare. Den bomlösa sadel...
Svar
18
· Visningar
1 155

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ofräsch häst?
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
Tillbaka