Fårskinnspad under bomlös?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare foraenirotippex
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 2 467
F

foraenirotippex

Törs man lägga en fårskinnspad med kanal under en bomlös sadel?
Eller trycks den bara ihop och ger noll effekt?

Sv: Fårskinnspad under bomlös?

Beror på vad det är för bomlös. En bomlös som kräver padd med kanal - nej, det kommer inte att fungera utan lägga tryck direkt på hästens tornutskott

Jag är också inne på det.
Men padden jag har tittat på är så tjock och stadig och har kanal för ryggraden så jag är inte helt säker på att det är jättedåligt..

Tro mig, det håller inte.

Ställ dig på padden med hälarna i golvet, jag lovar att du känner golvet igenom. Och dessutom är inte kanterna för kanalen tillräckligt styva för att säkerställa tornutskotten.

Jag känner golvet genom min HAF-pad också.

Men jag tror dig. Det får bli ett riktigt SKITO-underlägg helt enkelt. Jag vågar inte riskera någonting.

Om du använder ex en Mattes eller Christ med fickor du man kan stoppa den så kan det vara ett helt ok alternativ. Men jag tycker även det beror lite på vad man stoppar den med och mycket man väger samt hur hästen är musklad.

Hade fårskinnsvarianten till mig förra ponny under bomlösa sadeln och han tog ingen skada alls. På nuvarande ponnyn så har jag en variant av gelpad under min bomlösa barefoot med inbyggd tunna paneler och den fungerar bättre än Granduerpaden jag har. Så visst kan det fungera men jag tycker hela ekipagets utforming skall få avgöra.

Jag lånar tråden lite. Jag har en Espaniola (som ju har egna paneler), men jag funderar på att köpa en fårskinnspad eller ett fårskinnsschabrak (sånt som inte är fårskinn under hela undersidan).
Antar att jag får välja en pad/schabrak som inte har "fluff" synligt vid "bakvalvet" på paden, för att det inte ska bli konstigt ihop med sadeln som ju är rätt "fyrkantig" baktill.
Men funderar på vad jag ska köpa för pad/schabrak? Funderar på fårskinn under sadeln som tryckavlastande etc, eftersom jag inte är vidare smal. Och så ska hon klippas så kan vara skönt att ha fårskinn när det är vår (då brukar hon vara lite mer skavkänslig, resten av året är hon inte skavkänslig).
Vore ju smart att köpa en pad/schabrak som jag kan ha nytta av länge, även om jag byter sadel, eller om jag köper en hoppsadel tex.

Hööks dressyrschabrak med fårskinn?
Hööks korrektionspad? (såg i affären men har inte sett på nätet). tyckte att den var lite "klumpigt gjord" mitt på där fram och bak-fickorna möts liksom. Fanns utan "fluff" baktill.
Mattes fårskinnspad utan "fluff" bak?
Mattes korrektionspad utan "fluff" bak? (på en del websidor står det storlek M eller L, på andra sidor står det att man kan välja mellan dressyr/allround..?). Hittade för 1200 kr på en sida.

Men om man har en sadeln med paneler så må de väl gå vägen?? Jag har en ST Dressyr och den har ju rejäl frihet till ryggraden. Den kör jag till och med pad utan kanal på och det funkar suveränt. När jag sitter i sadeln så har jag en handsbredd i kanalen och från ryggrad är det ca 3-4cm till taket på sadeln i tunneln.

Har padden kanal är det ingen fara. Tyvärr har jag mycket dåliga erfarenheter av just ST Dressyr som gick ner i ryggen på vårt fullblod (vet sig på mitten i längsled och la sig på tornutskotten).

Därför hade jag varit väldigt försiktig med allt som inte har kanal, d v s paddar och liknande.

jag har skito i min grandeur pad.vet inte om det heller är världsbäst.skulle kunna vara lite bredare kanal för ryggraden.men det kanskeskulle gå att klippa till?
men om du har typ sensationride sadel,måste du ha en pad men ordentlig plats för ryggraden.

Det fick bli ett schabrak med fårskinn, från Hööks. Kom upp i fullt bonuskort så jag fick rabatt. Det schabraket hade störra yta fårskinn på undersidan, jämförts med en pad. Så den bör passa bra till espaniolan.

Jag har flera olika bomlösa sadlar men jag har ALLTID en fårskinnspadd mellan sadeln och iläggsschabraket.
Och jag har märkt att alla hästarna utom den klotrunda fjordningen uppskattade att ha en fårskinnspadd emellan.

Jag har t.o.m. fårskinnspadd under barbackapadden, men där mest för mina trasiga höfters skull :D

P.s Jag har lösa Grandeurilägg och några tyska som jag ej vet namnet på men som var riktigt snordyra att köpa och som ska vara för just bomlösa sadlar. Sen har jag sytt dit "påsar" under en del av mina vanliga schabrak som jag lägger iläggen i. Har aldrig blivit ett märke i pälsen och hästarna har uppskattat dessa schabrak utan problem med andra ryttare utan det är min trasiga kropp som gör att hästarna uppskattar fårskinnspadden... åtmindstånde är det vad jag tror... d.s.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
2
· Visningar
186
Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
538
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
540
Senast: iNHALE
·
R
Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en... 2
Svar
29
· Visningar
2 299
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka