Fårskinnspad vid hoppning? *sant eller falskt?*

Nikkis

Trådstartare
Ja-som rubriken lyder.
"måste" man verkligen ha en fårskinnspad vid hoppning?

Talade förra veckan med min sadelmakare (får jag säga hans namn här??)

Han stoppar om mina knästöd på min dressyrsadel å stackarn har haft lite problem med att fixa den i tid-men jag sa att det inte är ngn brådska med den nu då jag har ridförbud på 1 månad!

han undrade såklart varför å jag berättade om min lilla ridolycka vid hoppningen.

Han frågade genast "Har du fårskinnspad när du hoppar"
njäe sa jag....?
-borde jag ha det? *kliar mig i huvudet*
-Ja alltså Alla elitryttare har ju det,(Jo TJENA Mors att jag ens är i närheten av att vara en elitryttare! :angel::rofl: ) och det är för att när hästen hoppar så ändras hästens muskulatur helt och då blir ju sadeln "tråg" och då kan den nypa och den sitter allmänt fel. sade han.
-Jaha säger jag, men då måste jag ju ha en en vidare bom för att få plats med en fårskinnspad...?
-Javisst sa han,men det är ju lätt att fixa..... (ehhmm..?Jo visst,för jag liksom pruttar fram pengar lite hur som helst)
Han sade sedan att jag skulle läsa hans artikel om just detta i tidningen stallmagasinet,eller på nätet-alla hans artiklar är publicerade på Agrias hemsida..

Efter samtalet med han så kollade jag genast på Agria's hemsida och fann några av hans artiklar,men Inget om just detta...:confused:

Då är min fråga/or till ER bukeexperter;) :
Måste man verkligen ha en fårskinnspad vid hoppning?
Och även Jag fattar då att bommen måste vara vidare på sadeln för att det ska få plats med allt det dära...

Men va fan-hur blir det SEN då? inte fan tänker jag rida med en fet fårskinnaspad (+ schabrak) året om heller! Jag hoppar ju "Bara" 1-2 ggr/veckan liksom...och utan padden blir ju sadeln för stor på hästen,vilket inte heller inte är bra!

SÅ hur ska det vara nu då?!
:cool: :confused:

Jag ska ju köpa en ny hoppsadel till hästen denna månad,men ska jag då köpa en som sitter bra på han eller en som är "för stor" så att padden ska få plats??

Jag är så jäkla snurrig som man bara kan bli pga detta,så SNÄLLA-förklara detta för mig så att jag också Hänger med i svängarna!;)

Senast ändrad:
Sv: Fårskinnspad vid hoppning? *sant eller falskt?*

Är det PW som sagt detta? Har också läst hans artikel och det låter iofs vettigt.

Men jag tycker verkligen inte om att rida med pad, tappar känslan lite.

Och det är ju skillnad på att skutta en meter en gång i veckan och att tävla 1,60 så nja, skulle nog behålla sadeln som den var tror jag..

ja det är PW som sagt detta...
Första gången jag Hör att man Ska ha fårskinnspad vid hoppning. visserligen så satsar jag på hoppning,men det är fortfarande Låååångt ifrån 160 banorna jag sysslar med.:D

gillar inte heller att rida med pad,men tänk om det verkligen Är sant och att det verkligen är bättre..??men det är fortfarande skit med att rida med pad året om bara för att det ska passa primaballerina vid hoppning...(och då menar jag inte heller att sadeln ska sitta dåligt i hoppningen,men ni fattar vad jag menar hoppas jag)

Senast ändrad:

ja och när du galopperar mellan hindren kommer ju sadeln vara för stor då med.. :angel:

Varför rida med extra pad om sadeln passar? En pad skall man väl mest lägga under sadeln om hästen har en känslig rygg/ lätt blir öm i ryggen.

Ok, jag medger att jag har en fårskinnspad under sadeln (mest för jag tycker det är fint, och för att jag har hört att den jämnar ut trycket), men jag hoppar ju en hel del (träning, tävling osv.) och har sadeln på olika hästar.

Men i det stora hela tycker jag inte du behöver köpa en för typ 800 kr om din sadel ligger bra och du egentligen inte behöver någon. Man köper ju inte en ny sadel för en massa pengar som ligger sådär "halvbra" bara för att man skall lägga en pad under så den passar helt? Då är det ju ingen mening med sadelutprovare eller dyl. Typ "köp en pad så passar sadeln". :confused:

Varför rida med extra pad om sadeln passar? En pad skall man väl mest lägga under sadeln om hästen har en känslig rygg/ lätt blir öm i ryggen.

Ok, jag medger att jag har en fårskinnspad under sadeln (mest för jag tycker det är fint, och för att jag har hört att den jämnar ut trycket), men jag hoppar ju en hel del (träning, tävling osv.) och har sadeln på olika hästar.

Men i det stora hela tycker jag inte du behöver köpa en för typ 800 kr om din sadel ligger bra och du egentligen inte behöver någon. Man köper ju inte en ny sadel för en massa pengar som ligger sådär "halvbra" bara för att man skall lägga en pad under så den passar helt? Då är det ju ingen mening med sadelutprovare eller dyl. Typ "köp en pad så passar sadeln". :confused:

EXAKT min tanke!:idea:
Pad har man ju typ som "nödlösning" eller på hästar med jätte känslig rygg och sånt.

Jag har ju en bra passande sadel nu-men ska ändå köpa en ny.
Och det känns dumt att köpa en stor sadel bara för att ha en jäkla pad under vid hoppning.
Visst jag tränar ju hoppning ganska så flitigt och ska börja tävla mer seriös nu till våren och det är mkt viktigt för mig att ha en bra sadel till hästen,en som sitter Bra på han..Men ändå ska jag använda sadeln till annat än bara hoppning och det känns Väldigt onödigt med att ha en pad under bara för det.

Så ni tycker alltå att jag ska skita i att köpa en vidare sadel för ha en pad?

Spara dina pengar till viktigare saker tycker jag! :) Och lycka till med tävlingarna framöver!!!

Kom precis på att jag glömt att skriva att min pad efter ca 6 års användning och några tvättar inte är lika tjock som tidigare, fortfarande bra skick då den är av bra kvalitet, men vad gör du om paden "går in" i tvätten och blir tunnare ju mer du använder den (som min)? Köper en ny sadel som inte är så vid? :angel:

Nä, som sagt, skippa den om sadeln passar bra! :)

hahahah ja då får man väl köpa en ny pad:idea:
Näe jag tror jag skippar den tanken faktiskt.
ska ändå köpa en ny sadel då det är hög tid för det-men den ska vara i rätt stl iaf:) ;)

Han frågade genast "Har du fårskinnspad när du hoppar"
njäe sa jag....?
-borde jag ha det? *kliar mig i huvudet*
-Ja alltså Alla elitryttare har ju detoch det är för att när hästen hoppar så ändras hästens muskulatur helt och då blir ju sadeln "tråg" och då kan den nypa och den sitter allmänt fel. sade han.
Och bara för att elitryttarna har det så måste även alla andra ha det? :confused:

Bara för att man tillhör eliten betyder det inte att man kan allt om sadlar/träns/annat ect. Det räcker ju att kolla på tven så undrar man hur vissa är funtade där :cool:

Och bara för att elitryttarna har det så måste även alla andra ha det? :confused:

Bara för att man tillhör eliten betyder det inte att man kan allt om sadlar/träns/annat ect. Det räcker ju att kolla på tven så undrar man hur vissa är funtade där :cool:

Haha ja eller hur!
Reagerade själv på det,typ att det är en "mode"grej eller nåt sånt..:cool:

Du får helt enkelt hosta upp lite mer pengar och köpa en sadel för enbart hoppning och en för allt annat så du kan ha pad på den ena sadeln (den lite bredare) och itne på den andra.

Nej men skämt å sido, jag vet inte hur du ska göra faktiskt.

/Fanny.

Jag har iofs förtroende för PW, men jag håller med Centaur. Jag tror inte det behövs en pad när man hoppar "normalhögt". Är osäker på om det verkligen skulle behövas vid högre höjder med...

Detta har jag fått lära mig och går efter :
Vi säger att man har en hopphäst och sadlen ligger 100% perfekt på hästen. När den hoppar så lyfter den ju frambenen högt och då även bog och så vidare kommer upp och gör sig större, om då sadlen var perfekt så kommer den bli förliten över hindren och klämma på hästen. Därför har jag ca 1/2 - 1 grad förstora sadlar till mina hästar och mattespadd under.
Men då tävlar jag också ganska höga klasser.

Jah har personligen funderat på det där med padd under...och jag har faktiskt (knäppt nog) kolla väldigt noga vad folka hade på VM. Jag komm fram till att det var många som har padd MEN det var oxå väldigt många som inte har det. Och för ca 10 år sen så hade nästan ingen fårskinnspadd. Men hästarna hoppade ju högt då oxå. Om man rider normalhöga klasser tror inte jag att det har så stor betydelse. Och ärligt hur många av oss vanliga ryttare rider 1,60??

Knapplån.

Tycker det verkar vara riktiga skitsadlar om de säljs för hoppning men ändå inte funkar i hoppning.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka