Fårskinnspad

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Matilda_o_Bonita
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 1 623
M

Matilda_o_Bonita

Någon som vet var man kan köpa fårskinnspadar (att ha under sadeln) som har extra mycket ludd på kanterna, inte extra mycket ludd under paden, men extra mycket på kanterna och vid framvalvet-balvalvet, ja, hoppas ni fattar. Någon som vet?

Gärna både en liten som bara ligger under själva anläggningsytan och en som täcker hela sadelns undersida (dressyr)

Sv: Fårskinnspad

finns det sånna med mer ludd på? :confused:
Självklart har vissa tillverkare mer än andra men har inte hört attde skulle finnas sånna som är tillverkade med extra mkt...

du vill alltså bara ha synliga luddkanter runt sadeln, utan någon tjockt ludd under sadeln mot hästen?
Har en mattedpadd som har mycket ludd på, men den är också väldigt fluffig undertill.

Tror inte det finns nån sådann padd...:confused:
Men om du vill ha en som är lite skonsammare för hästryggen finns det Mattes paddar där det ite är nåt ludd i "kanalen" och då sparar du på ryggraden liiiite mer iallafall än vad du hade gjort med en sådann med ludd i kanalen.

Jag köpte en Mattes pad, som ovanstående rekommenderar, förra veckan och jag tycker den är väldigt ullig och fin!:love: Jag förstår inte att det ska få plats så mycket mer ludd än vad det gör med den! Har hört mig för noga innan jag bestämde mig för fabrikant och denna pad ska visst vara den bästa!
Köpte min från Flädie i Lund, kollade runt lite och de var klart billigast; 755kr. Jag bor ju inte i Skåne då..., men jag ringde dem och de skickade den på posten! Supertrevliga!

r1stb-gross.jpg

en sån?

jag förstår inte vitsen med att inte ha nått ludd under? :p

154441.jpg

Denna har jag men den är inte tunn däremot bra stötdämpning och fyller ut när sadeln är för vid:love:

Tar risken att bli hoppad på men kan ju iaf erkänna att jag mer säker en för att det är snyggt:angel:

*Duckar*

Men akta dig för att lägga en under sadeln om det inte behövs. Blir det för trångt får hästen bara en massa onödiga problem med ryggen och det vill du väl inte utsätta din älskling för???
En fåskinns padd kan man ha för att fylla ut en tillfälligt för vid sadel inte annars. det blir bara onödiga problem av det annars.

Klart att jag inte stoppar in något om sadeln riskerar att bli för trång;)

Undrar om det går att använda en fårskinnspad på en bomlös?
Tänker då på STAR TREKK DRESSAGE CC

Ska bara säga för dom som inte sätt sadeln att STAR TREKK DRESSAGE CC har egna bossor, så man kan alltså rida med vanligt schabrak/voljok

Vad bra, ska höra med fler innan jag bestämmer mig för något.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
879
Senast: Lisen82
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 445
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 827
Senast: 13579vas
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 244
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • WE-tråden