Fårskinnspadd/-vojlock

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag är i första hand ute efter ett renskinn, men har inte hittat något vettigt till bra pris. Fårskinnsvojlockar är ju också så jäkla dyra så nu funderar jag på en padd. Men kan man ha dessa närmast ryggen eller måste man ha dem mellan sadel och schabrak? Hur har ni dem? Och vilken sort ska man köpa, spelar det någon roll?

Sv: Fårskinnspadd/-vojlock

Hej!

En snållösning är att köpa ett sånt där fårskinn som är till för att ha till bebisar. Ibland finns det små som är precis lagom stora att lägga under sadeln. De ligger still utan stroppar och man slipper de där tjocka kanterna som är på fårskinnspaddarna. Jag har köpt mina på Jysk.

Hur är de garvade? Tänker mig att typen man ser billigt på IKEA eller andra inredningsbutiker kanske är behandlade med något som hästar skulle reagera på? Eftersom de främst är till för inredning, soffor etc. Men om de är till bäbisar kanske det kan funka...

Hela renskinn går att hitta för mellan 300-1000 kr beroende på vilken kvalitet man vill ha. Google/blocket/tradera är utmärkta ställen att leta på. Bara man ser till att tvätta det med skinntvätt innan (om man inte vet hur det är behandlat) så får man ett utmärkt sadelunderlägg.

Om du ska ha renskinnet för att hästen får skav på ryggen bör du satsa på det och inte fårskinn. Jag hamnade i det träsket med min förra häst. En dyrköpt erfarenhet. Vad är bra pris? Jag vet en webshop som säljer renskinn för 900 kr. Vet någon annan som är dyrare, men då är skinnet tillklippt till pad och man har valt ut den bästa delen av skinnet. Jag hade tur och kunde köpa renskinn för 350 kr för 2-3 år sedan i en lokal ridsportbutik.

Angel rekommenderar tvätt av renskinn. Det är jag tveksam till att göra. Bästa sättet att rengöra sådana är att skrubba dem med snö.

Tack för alla svar :) Jag fick ett PM om en nätbutik som har både får- och renskinn till sadelunderlägg. Väldigt sjysta priser också, så jag tar nog och investerar i ett sånt :)

Men ska man bara ha renskinnet eller ska man ha renskinn + schabrak + sadel?

Det gör man som man vill med tycker jag. Till min förra häst hade jag ett renskinn i padstorlek. Det hade jag ett schabrak över för det blev snyggast och schabraket skyddade sadel m.m. Jag satte fast paden med kardborreband under schabraket så slapp jag ha den lös. Till nuvarande hästen har jag ett helt skinn och då bryr jag mig inte om att ha schabrak också.

Ja, det är ju helt klart snyggare med schabraket över förutsatt att skinnet inte är så pass stort att det fyller upp en schabrakyta. Men frågan är om det blir för bylsigt om man har ett skinn och inte bara en padd?
Paddarna var tydligen dyrare än skinnen så jag tänkte testa skinn och vid behov klippa till det.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
554
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 963
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Lång titel men också en bra sammanfattning. Jag letar föl/åring och tänker mig i första hand en hingst/valack eftersom jag i framtiden...
Svar
9
· Visningar
1 014
Senast: Askur2017
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka