Fårskinnspadd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare glasss
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 540
G

glasss

jag har tänkt att köpa en fårskinnspadd, men om man lägger på en sån under sadeln och dom egentligen inte behöver, påverkar det hästen negativt då?

kan padden fördela sadeltrycket bättre även fast hästen egentligen inte behöver den ?

varför har ni just fårskinnspadd ? :)

Sv: Fårskinnspadd

Om sadeln ligger bra utan padd så kommer den ligga dåligt med padd.

Men om sadeln inte passar så kan en padd göra att sadeln ligger bättre. Gärna ska den ha en kanal där ryggraden går för att det inte ska trycka på tornutskotten.

Man kan även prova ut en sadel med fårskinnspadd för att få mer stötdämpning utav padden.

Just nu har jag ingen padd eftersom jag rider i en bomlös sadel som endast ska ha en bomlös-padd för att ligga bra. Men förut hade jag det för att hästen tappat muskler över ryggen och dressyrsadeln låg illa.

En fårskinnspadd sätter du under sadeln ifall sadeln är för vid och inte passar. Passar sadeln utan padd ska du inte ha padd.

Om sadeln ligger bra utan pad blir den förmodligen för smal med padd under.

Jag har gärna fårskinnspad under för att dämpa trycket och göra det mjukare för hästen men jag är noga med att den får plats :)

Är sadeln aningen för vid så kan den passa bättre med padd. Passar den från början så gör den antagligen så att sadeln blir för trång med padd.
En tunn fårskinnspad kan även vara bra att ha närmast hästen om den har känslig hud i sadelläget och ex lätt får knutor eller liknande.

Själv har jag en häst som varierar duktigt i bomvidd beroende på hur musklad hon är och vilket hull hon är i och har då en sadel som ligger ok utan pad när hon är som bredast men som är för bred när hon är smalare och då ligger bra med padden.

okej, egentligen förstog jag väl lite det själv också när jag tänker efter, men nnu fick jag det helt klart i huvudet. tack :)

Varför ska du ha fårskinnspadd om du inte behöver? Det är ju typ som att använda glasögon för att det är snyggt.

Paddar har man utav anledningar. Ett fårskinn kan man endast använda om sadeln är för vid. Dock så kan man ju medvetet köpa en sadel som är för vid för man vill åt tryckfördelningen och att sadelns vidd blir något mer reglerbar (bra vid hoppning då hästen ofta blir bredare i upphoppet). En annan sak är att hästen kanske är kännslig i ryggen och då kan man också använda fårskinn (men sadeln måste iaf vara lite för vid).

Dom flesta har väl fårskinnspadd för att det är "inne" inte för att det verkligen behövs. Men jag vet sadelmänniskor som rekomenderar fårskinnspaddar av speciella märken, just för att dom har en bra tryckfördelande förmåga och samtidigt får luften att cirkulera på ett bra sätt under sadeln. Men man bör ju inte stoppa under en padd på en väl anpassad sadel, då kommer det att bli för trångt. Utan man bör ha provat ut sadeln med en fårskinnspadd.

Det är helt ok att ha en fårskinnspad OM det finns plats för det under sadeln. Sadeln måste alltså vara något för vid utan något under.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 091
Senast: Görel
·
Utrustning Hej Behöver lite tips. Har en kvalitetssadel "Butet" som är något smal vid manken och vid sadelprovning sa sadelprovaren att jag...
Svar
16
· Visningar
808
Senast: Smultron
·
Utrustning Min unghäst blir tre år iår och av olika anledningar är jag inte så sugen på att sko henne traditionellt, inte just nu iallafall. Men... 2 3
Svar
59
· Visningar
2 499
Senast: skiesabove
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 226
Senast: Capybara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka