Fårskinnspaddar

Maira

Trådstartare
Jag tycker att ALLA nuförtiden verkar ha såna. Är det en modegrej eller köper alla för vida sadlar??? :confused:

Som nån skrev i en annan tråd om teddyvojlockar; "man tänkte inte på att sadeln blev två nummer mindre..."

Det är ju samma sak här.

Ska bli kul att se hur många som blir irriterad på detta inlägg... ;)

Sv: Fårskinnspaddar

Har också funderat lite på detta. Nog för att de ska vara stötdämpande och det till störst del är därför folk införskaffar dem, men sedan är det som du säger, inte så många som tänker på att sadeln faktiskt blir mindre utav dem.

Har också funderat lite på detta. Nog för att de ska vara stötdämpande och det till störst del är därför folk införskaffar dem, men sedan är det som du säger, inte så många som tänker på att sadeln faktiskt blir mindre utav dem.

Precis... och visst, de är stötdämpande. Men har man köpt en BRA sadel som passar hästen så ska det väl inte behövas?

Man skulle ju tycka det. Om inte annat så finns det ju faktiskt tunnare paddar som också är stötdämpande.

Men man köper väl en för vid sadel med mening så man kan ha fårskinnspad under ;)

Tänk att det blir den inte - om det är en kvalitets padd med rätt utformning och uppbyggnad : )
Det finns en massa, skrämmande massa, krafs i form av paddar i olika varianter på marknaden. många gör som du säger, dvs det blir som att ha en raggsocka i ett par pumps - trångt och felpassande.
Men: det finns ett fåtal paddar som inte fungerar så.
Mattespadden tex lyfter sadeln, så med padden som lyfter, blir bredden på sadeln ändå passande, eftersom sadeln blir bredare längre nedåt. det kan du fråga sadelmakare om ifall du tvivlar på mitt ord : )

sen håller jag med om att det verkar gått mode i det hela, och jag tvivlar på att alla som rider med padden verkligen har fått den utprovad i samband med samma sadel, av sadelmakare som verkligen tittat hur det ligger.

jag rider med mattespadd på min häst, som är byggd med hög och megalång manke, för att få lite extra höjd och bogfrihet. utprovat i samråd med sadelmakare. sadeln ligger mycket bra utan, men bättre än mycket bra med padden.

det är en myt att man aldrig behöver padd om sadeln ligger verkligt bra.
sällan har man sadlar som ligger 100% - trots utprovning av kunniga sadelmakare. de kanske ligger 97%. Om man då kan bidra med 3% till, genom att tex lyfta sadeln vid ortspetsarna, så är det det optimala. Återigen, det kan du fråga en duktig sadelmakare om, som kan intyga att det stämmer bra.

Senast ändrad:

Det var väl toppryttarna som började med sånna paddar, sen började alla andra använda dem. Många toppryttare har många hästar och hälften så många sadlar, därför paddar man för att sadlarna ska kunna passa olika hästar.

Generellt mår hästar oftast bättre om man har en för vid sadel och har paddar under än om man har en sadel som ligger bra för tillfället för hästen kan ändra sig på kort tid.

Tänk att det blir den inte - om det är en kvalitets padd med rätt utformning och uppbyggnad : )
Det finns en massa, skrämmande massa, krafs i form av paddar i olika varianter på marknaden. många gör som du säger, dvs det blir som att ha en raggsocka i ett par pumps - trångt och felpassande.
Men: det finns ett fåtal paddar som inte fungerar så.
Mattespadden tex lyfter sadeln, så med padden som lyfter, blir bredden på sadeln ändå passande, eftersom sadeln blir bredare längre nedåt. det kan du fråga sadelmakare om ifall du tvivlar på mitt ord : )

sen håller jag med om att det verkar gått mode i det hela, och jag tvivlar på att alla som rider med padden verkligen har fått den utprovad i samband med samma sadel, av sadelmakare som verkligen tittat hur det ligger.

jag rider med mattespadd på min häst, som är byggd med hög och megalång manke, för att få lite extra höjd och bogfrihet. utprovat i samråd med sadelmakare. sadeln ligger mycket bra utan, men bättre än mycket bra med padden.

det är en myt att man aldrig behöver padd om sadeln ligger verkligt bra.
sällan har man sadlar som ligger 100% - trots utprovning av kunniga sadelmakare. de kanske ligger 97%. Om man då kan bidra med 3% till, genom att tex lyfta sadeln vid ortspetsarna, så är det det optimala. Återigen, det kan du fråga en duktig sadelmakare om, som kan intyga att det stämmer bra.

Det är ju just det - det är inte många som faktiskt rider med de där kvalitetspaddarna. Jag tror dig när du säger att det finns sådana som faktiskt inte gör sadeln trångare, men som du säger: Det är inte många som får padden utprovad i samband med sadeln och i de fallen är den ju till mer skada än nytta. Jag är inte emot de här paddarna generellt sett, men blir skeptisk när de används bara för att de är "på modet" (som med så mycket annat) :crazy:

Det är ju just det - det är inte många som faktiskt rider med de där kvalitetspaddarna. Jag tror dig när du säger att det finns sådana som faktiskt inte gör sadeln trångare, men som du säger: Det är inte många som får padden utprovad i samband med sadeln och i de fallen är den ju till mer skada än nytta. Jag är inte emot de här paddarna generellt sett, men blir skeptisk när de används bara för att de är "på modet" (som med så mycket annat) :crazy:

Det håller jag med om till 100%.

trenden är också att schabraken i allmänhet blir tjockare. Det är ibland svårt att hitta ett tunnt och bra schabrak, allt ska vara fluffigt. Fluffigt i dålig kvalite blir snarare knöligt efter en tids användning. De flesta tänker inte på hur utrustning påverkar hästen, tyvärr, utan använder det som ser snyggt eller 'mysigt' ut. (Det är väl samma syndrom som det här med att täcken blir tjockare och tjockare.)

Själv använder jag en fårskinnsvojlock på vintern när min häst får skav av allt annat, men då har jag givet vis ingen vanlig vojlock/schabrak under den.

Senast ändrad:

Jag tycker nästan tvärtom. Tycker jag ser färre fårskinnspaddar idag än för ett år sedan. Ser mer gelepaddar och andra varianter.

När jag nyligen fick byta koppjärn i min sadel till ett vidare, hade jag fårskinnspadden under ett tag till hästen musklade om sig och blev ännu mer bred. Sen kan man ta bort padden.

Likaså är den en fördel för hoppryttare då det är viktigt att sadeln är större över hindret än vid markarbete. Men som sagt behöver man inte bara använda den populära fårskinnspadden. Finns mängder med bra paddar.

Liknande trådar

Utrustning Innan jag envisas för mycket så tänkte jag höra efter här. För någon vecka sedan hade Hööks i Sisjön jättestor sadelutförsäljning...
Svar
9
· Visningar
1 027
Senast: Tora
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Tjatter Jag är kanske inte helt seriös med den här tråden (eller med rubriken), så man behöver inte bli galen på mig om man inte vill. Men jag... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
3 377
Senast: Tantan
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka