Fårskinnsprylar (bilder och tips)

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Sandraa
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 1 632
S

Sandraa

Så otroligt snyggt men så himla dyrt, kostar fasen mindre att köpa
ett helt får :eek: Tips på vart man kan köpa det lite billigare?

Lägg gärna in biler också på era hästar som fårskinnsprydda :) Nack
och nosludd, pad mm. Så snyggt så jag vill frossa i bilder!

Sv: Fårskinnsprylar (bilder och tips)

Billigt är det på www.good4u.se , jättre bra service också. Ska hämta ut mitt paket därifrån idag, där bla. en fårskinns tunnel finns. Hos Kim kan man dessutom också få fårsinnet i olika färger.

Jag vet inte var du bor, men Ullared har jättefin kvalitet på sina fårskinnsgrejer o billigt va det!!
Jag va där i fredags o fick en smärre chock :) Var eg. inte ute efter mer fårskinnsgrejer, men deras grejer kändes verkligen superfint o som sagt BILLIGT!

Så jag köpte (bra att ha i reserv....)
*2 nosludd 50 kr/st
*sadelgjordstunnel 200 kr
*padd till sadeln 300 kr

Det är nog bara tillfälligt dom har just dom grejerna inne, tyvärr

så på det här forumet får man ha päls? haha inne på U och ÄU får alla panik och tråden får snabbt 26 sidor om man så bara viskar "canada goose" :D

jag tycker inte man ska använda billigt skinn, eftersom risken är stor att djuren blivit illa behandlade då. satsa på kvalitet, för allas skull, säger jag.

ETT fårskinn kostar ungefär 750 kr att "tillverka" i sverige om det sker på trevligt vis. och plus sömnadskostnader, moms, mellanhänder osv förstår man att fårskinnsprodukter är så dyrt som det är. och om fårskinnet inte är det kan man nog lita på att det är tillverkningskostnaden som de dragit ner på, inte momsen eller mellanhänderna. alltså illa för fåren.

förlåt att jag störde ;)

Snyggt? Tja...
Men vilken funktion fyller allt detta ludd?

Immer

Jag tycker inte att det är så dyrt.
Hästgruvan har bra priser.

Fårskinn har många bra funktioner. Först o främst förhindrar det skav. Min häst är mkt känslig och får lätt skav av sadelgjorden och grimman. Nos/Nackludd på grimman och en sadelgjordstunnel i fårskinn fungerar jättebra och nog det bästa man kan använda mot skav. En fårskinnspad under sadeln fungerar också utmärkt för att motverka skav, tryckskador mm. En sadel som ligger bra ska inte behöva någon pad, men det kan vara så att man har en unghäst som växer och musklar sig då kan en fåskinnspad vara jättebra att lägga under, då den inte höjer upp sadeln i någon kant utan fördelar trycket jämt. Så det är inte bara snyggt, det är funktionellt också! :)

Man blir så arg när man läser de du skriver *sucka*. Man bor helt enkelt för långt bort *gråter* Sla dock ner till ullared och hälsa på hästens uppfödare och göra en shopping resa samtidigt =)

200 för en sadelgjord tunnel *sucka* har nyss fått hem min jag beställt betalade 305kr, utan frakt då också. så den slutade på 400kr.

Men men.. man får hoppas att det finns kvar när man besöker "affären alla pratar om"

Jo, jag vet att det fyller sin funktion i vissa fall.
Men jag har en känsla av att många hänger det på sina hästar bara för att det är "snyggt" och för att idolen hade det på sin häst senast h*n var i TV....;)

Immer

Det är säkert flera som lägger på det på sina hästar bara för skojskull, men vad skadar det?

Det finns tillfällen när det kan skada, t ex när man lägger ett fårskinn under en passande sadel. Det är ungefär som att prova ut ett par pumps till sig själv och sedan ta på sig ett par raggsockor och klämma ner foten i skon....

Men de som tillverkar alla dessa onödiga fårskinnsprylar - de lider ingen skada, tvärtom gnuggar de händerna :D

Immer

Jag tror faktiskt inte att det är många som gör det, snyggheten går nog inte före hästens välmåående...

Klart dom tjärnar pengar, jag är villig att betala, min häst är skavkungen han själv, grimmor och träns mår han illa av vif fällnings sesongen, desamma gäller sadelgjorden.

men min rumpa mår super under vintern, varmt om baken med fårskinnsrumpvärmare på sadeln =).

Fårsskinn gör ju inte så mycket skada då det inte höjer upp sadeln mkt mer än ett tjockt schabrak. Det är värre när folk paddar upp med skumgummi och teddypaddar.
En fårskinnspad med kanal fördelar bara trycker jämt över ryggen. En fårskinnspad är knappt 1 cm tjock. Sen att kanterna på de flesta paddar är tjocka är ju enbart för att det ska vara snyggt men det stör ju inte hästen.
Sedan håller jag med om att det säkert är många som slänger på en sådan där padd helt i onödan.
Men många hästar är skavkänsliga och då är fårskinn är mkt bättre alternativ är tex. teddy. Min häst slipper sina skav tack vare allt ludd iaf :)

Jag har tagit en gammal bilklädsel som jag slaktar efterhand jag behöver fårskinnsbitar. Går säkert att få tag i billigt begagnat om man inte har något själv!

Kan hålla med om att en fårskinnspadd (som alla andra paddar) under sadeln kan göra skada, ifall sadeln då inte längre passar hästen.
Men att ha ludd på sadelgjorden, bröstan, grimman, under nosplattan på tränset eller ovanpå sadeln skadar knappast, snarare motverkar ev skav.
Min häst får ex skav av sadelgjorden på sommaren utan sadelgjordstunnel, trots att jag har lädersadelgjord som jag rengör noga och borstar hästen noga under magen!

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 296
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
632
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
526
Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så... 2
Svar
23
· Visningar
1 088
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur