Fårskinnsvojlock

glitter

Trådstartare
Har äntligen hämtat ut min fina fårskinnsvojlock:love:
Så nu hoppas ja lilltjejen slipper få schabrakskav i vinter!
Men två frågor:

Måste jag ta av den varje gång jag ridit som ett schabrak, eller kan den sitta kvar, som en pad?? Vill inte att fukt stiger upp i sadeln!
Tar ALLTID av mina schabrak nämligen...

Nr 2: Den har ingen kanal under, visst är det bäst att jag klipper upp en egen, och hur bred borde den vara??

Tacksam för hjälp! :bump:

Sv: Fårskinnsvojlock

Fårskinn är inte särskilt bra mot skav, det är renskinn som rekommenderas då. Fårskinn är så pass tätt att det faktiskt kan bränna även en icke skavkänslig häst om det ligger mot pälsen.

Har flera vänner som använder fårskinn med toppresultat,
men det är väl som vanligt, det finns lika många åsikter här som det finns bukare...

Ingen med erfareneter som kan hjälpa??
Någon som är nöjd med sin vojlock?
Någon som är missnöjd??
Någon som klippt kanalen själv??:confused:

Ingen med erfareneter som kan hjälpa??
Någon som är nöjd med sin vojlock?
Någon som är missnöjd??
Någon som klippt kanalen själv??:confused:

Jag har en fårskinnsvojlock som används flitigt vissa perioder, men då är det främst att någon av hästarna fått en lite längre vila av någon anledning och därmed tappat lite muskler så då har jag fårskinnsvojlocken för att fylla i lite tills vi tränat upp musklerna igen :)

När mina hästar är i form så blir sadlarna för smala om jag använder den vojlocken.

Men min fårskinnsvojlock är hursomhelst en gammal hederlig utan någon kanal och det går bara bra och ingen av hästarna har någonsin fått skav av den heller.

Jag hade tagit av den så att fårskinnet får lufta, särskilt om hästen har blivit svettig. Precis som med ett vanligt schabrak alltså fast med skillnaden att du gör det för både sadeln och skinnets skull.

Du behöver ingen kanal om du har en vanlig bomsadel. Det blir inte tryck från själva vojlocken utan det är precis som en vanlig vojlock eller schabrak. Du har ju kanal på sadeln som avlastar tornutskotten.

Hoppas att det hjälper mot skavet, annars är det renskinn du får prova nästa gång.

Senast ändrad:

Jag tycker du ska fortsätta ta av vojlocken som du brukar, borsta rent ordentligt efter varje användning och se till att fårskinnet kan torka...

Om du vill klippa i en ny fårskinnsvojlock så tänk på att du ska ha en lämplig symaskin för att sy in kanalen och att det tyget måste vara starkt och luftigt samt att sömmarna inte kommer så att de kan orsaka skav....

Lycka till det blir nog bra!

Kollektivt svar!
Så ni tycker inte att jag behöver klippa kanal? Det ska ju vara kanal på paddar av samma material men det kanske blir annorlunda med hel vojlock?
OM jag hade klippt en så hade jag bara tänkt klippa bort luddet, det finns ju en sydd kanal i bomullsdelen på ovansidan?!?

Och mina sadlar är utprovade med paddar så att de skulle bli för smala är ja inte rädd för.

Och jag tar av den varje gång då!

Jo, jag hoppas det funkar mot skavet, annars blir det en sån där otroligt snygg renfäll! :angel:

JAg vet en kvinna där jag bor som testar med tryckplatta som sen återger på dator hur trycket blir, och hon har testat en Mattes med kanal jämfört med en Christ utan kanal, och Christ utan kanal gav inga ökade tryck på ryggradens område.

Så det där verkar vara en myt, MEN det är viktigt att göra med dom som man gör med vojlock, liksom dra upp dom lite du vet, men det har ju inte med själva kanalen att göra.

så...det var ju ett ganksa vetenskapligt svar (haha nästan) men min lokala ridsport butik har undrat över det länge då dom säljer båda paddarna och dom anlitade henne för att kunna ge ett vetenskapligt korrekt svar till sina kunder (som jag ;) när jag också var skeptisk till padd utan kanal, innan jag hade pratat och förhört hon som gjorde testet) Hejja till gammeldags butiker som bryr sig genuint!

Tack för ditt svar!
Ja de brydde sig verkligen, eloge till dom!
Du menar att jag "stoppar upp" den lite i kanalen på sadeln, jo det e klart!

Men då slipper ja klippa kanal!
Tack!:laugh:

japp exakt så.
Det är ju bara för att tyget inte ska trycka ner rakt på ryggraden, men så är det ju med allting man lägger under att man får dra upp den lite i kanalen liksom.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under... 2
Svar
26
· Visningar
8 147
Senast: Calmiche
·
Utrustning Hej, jag har skrivit förut om sadelproblem till min nordis som har kort och överbyggd rygg. Köpte en Sensation Ride G3 för ett tag...
Svar
6
· Visningar
2 193
Senast: mahlmt
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
13 026
Senast: Karminnie
·
L
Hästmänniskan jag vet inte riktigt vad jag skag göra...jag rider en häst som jag tycker om väldigt mycket, och jag tror han tycker om mig också :)... 2 3
Svar
41
· Visningar
6 725
Senast: Em3li3
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka