Sensation Ride - Kanal??

Moggie

Trådstartare
Hej,

jag har skrivit förut om sadelproblem till min nordis som har kort och överbyggd rygg. Köpte en Sensation Ride G3 för ett tag sedan och fick med en pad. Paden hade alldeles för smal kanal så jag byggde en egen pad med extra bred kanal och dubbla ilägg. Hästen gillar sadeln och mår bra i ryggen nu men jag sitter skitdåligt med denna superbreda pad, hamnar i stolsits och hästen blir bred som en mammut.

Problemet är ju främst att sadeln inte har någon kanal i sig själv. Jag öppnade under och kikade, det finns ju kardborrband och man kan öppna, och då gick det att dra isär iläggen i sadeln så att kanalen blev liiite bredare. Men inte tillräckligt för min häst som kräver en bred kanal då han har bred ryggrad.

Fråga: Tror ni att man kan börja mixtra med iläggen som är inuti sadeln för att skapa en kanal även i sadeln? Så slipper jag padda upp med dubbla ilägg sen, utan kan bara ha ett. Tänker om man skär av en bit av iläggen som är inuti sadeln så att det bildas en bredare kanal?? Eller förstör jag sadeln då? De är ju inte så billiga, om man säger.

Tacksam för tips och synpunkter!

Sv: Sensation Ride - Kanal??

Möjligt men jag skulle inte mixtra med sadeln.
Gör dig en bättre pad istället.
Jag har också byggt egen pad och upplever inte den bred.
Köpte en billig på b...es tog ut det kassa mjuka skumgummit och lade i material som hade högre densitet.

Har du skurit ur ordentligt för låren? Det ska inte vara en rak nederkant på iläggen.

Jag brukar också fasa av kanten som är mot hästens ryggrad + framåt bogarna.

Sen så har jag gjort ett ilägg under sitsen som gör att det blir smalare att sitta.

Det finns bomlösa sadlar med bättre kanal. Men du är kanske inte så sugen på att köpa ännu en ny sadel. Denna sadeln ser mer ut som en vanlig sadel på undersidan.

Synd att inte sensation sadeln passar, för det är en underbara sadel. Tyvärr är den lite för dyr för mig, annars hade jag köpt en

För guds skull skär inte i sadeln...

Använd den med orginal paden och rid. Om du har en häst utan muskler på sidorna om ryggraden så lägger du i extra ilägg i paden inte annars. Du behöver inte ha ryggen fri som om du rider med en bomsadel. Har själv inte en sensation men en Torsion utan bossor och den fungerar jättebra på de hästar jag haft den på 4 st totalt. De enda bomlösa sadel jag har haft problem med var en diddi special där hästen fick punkttryck längst fram där bossorna slutade när vi började rida längre sträckor. Köper inte en bomlös med bossor igen.

Som övriga skriver så mixtra inte med själva sadeln.
Gör sitsen smalare genom att karva på iläggen i paden.
Du kan även bygga upp sadeln under sätet för en smalare midja.

Liknande trådar

Utrustning Jag har precis varit på sadelprovning med mitt sto. Hon fick omdömet kort rygg, relativt hög manke, kraftigt bogparti, hög bak (dock ej...
Svar
2
· Visningar
4 143
Senast: Morran
·
Utrustning Jag har tittat runt lite men hittar inte så bra information. Det är så att jag har flera islandshästar och hade velat ha en sadel som... 2
Svar
23
· Visningar
9 331
Senast: angsmark
·
Western Jag vänder mig till westerneliten på Buke för lite inputs, då jag är helt novis på detta med westernsadlar. OBS: Jag vet att man ska få...
Svar
3
· Visningar
3 007
Senast: Zandrah
·
Utrustning Jag har två islandshästar varav den ena mycket kräsen med sadelval. Han gillar inte alls bomsadlar om de är över 35cm långa(har hittils... 2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 778
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V