fårstängsel

B

blohme

hejhej :)

nu är jag mitt uppe i & välja sommarbete.
fick ett jättebra förslag på ett fint ställe i stora hagar & nära till stranden, rinnande vatten & allt, jag & 1 till åkte ner & kolla runt lite o hon som var med visade vilka hagar som hon har haft häst i innan, men allt var ju stängslat med fårstängsel

För mig är det helt omöjligt att låta hästar gå i hagar med sånt stängsel, det är ju mycket större risk att dom fastnar om dom sparkar , har man tur så händer det inte.

Hur tänker ni? skulle ni kunna släppa er häst vid fårstängsel?
Det skulle vara skoj & höra vad andra tycker & tänker.

(som tur är så har jag fixat ett ställe där vi själv får stängsla in, den enda skillnaden är att det är inte rinnande vatten :D)

Sv: fårstängsel

Även om jag både har hästar och får så går inga hästar i någon hage med fårnät.

Där jag har hästen nu har de fårstängsel längst ner i hagen och vanligt stängsel mot vägen lr vad man sk säga:d , har inte hänt att ngn häst har skadat sig än, är även ström på i hela hagen så de skulle nog inte gå på staketet i först taget.

min häst hade absolut inte heller gått på stängslet med vilje, de kan jag aldrig tänka mig eftersom hon "vet" att det gör ont, men jag tänker om dom av misstag skulle tex sparka nära stängslet så är risken 100 gånger störra att dom fastnar :S

Där jag jobbade i Wales en sommar hade de mycket får och följdaktligen mycket fårstängsel, där även hästarna gick. Men nog fastnade de allt. Lyckades reda ut en som satt fast med tråden inkilad mellan hoven och skon. Men det var ju i och för sig ställets snällaste häst som inte hade några problem med att finna sig i att sitta fast ett tag. Men aldrig att jag hade låtit mina hästar gå inom fårstängsel.

Vi hade också en häst som fastnade med hoven/skon i nätet och turligt nog var det en klok häst som stod still tills olyckan upptäcktes. Detta hände säkert 15 år sedan och efter det har vi inte haft fårnät till hästarna. En del beten har fårnät (pga en massa får...) och om hästarna ska gå där i nödfall sätter vi upp ordentliga elband en bit innanför. Och då har vi hästar som aldrig sprängt staket och de går inte så utan uppsyn.

JAg skulle aldrig våga låta mina hästar gå i en hage med fårstängsel, då jag är så rädd om dom. Tänk om dom skulle fastna och kanske skära av sej benen ?? Väldigt lätt hänt:eek:

knapplån

Jag hade heller aldrig släppt hästar med fårstängsel! Skaderisken är ju betydligt större. Jag har fårnät på en sträcka på ca 30meter i min ena hage som gränsar till gethagen, och då har jag fårnät på getternas sida och hönsnät på hästarnas så att dom inte kan sparka igenom.

Har haft en fölunge som fastnat i den enda lilla biten i hagen som hade fårstängsel kvar (cirka tio meter i en 10 hektar stor hage).Där hade vi tur att senan inte skadades!Dagliga omläggningar ett par veckor och såskador blev det dock.
Gissa en som fick brått att fixa trästaket!

En fråga: talar ni om "riktigt" fårstängsel av ståltråd eller om nät med ström i?
Och isåfall: vad tycker ni om att ha hästarna med sånt "strömnät" eller vad jag ska kalla det?

Jag talar om riktigt stålnät. Jag skulle inte ställa hästen i en hage med elnät heller dock, fast det är tunnare än stålnät är det nog rätt segt om de fastnar, svårt att sträcka hyfsat och prydligt vid uppsättning och om de trasslar in sig lär de garanterat få panik av elstötarna.

Hur tänker ni? skulle ni kunna släppa er häst vid fårstängsel?
Det skulle vara skoj & höra vad andra tycker & tänker.

ehm, jag kan väl säga såhär... jag skulle aldrig låta mina gå inärheten av fårstängsel då jag vet vilka konsekvenser det kan få. När jag var liten fastnade en ungponny och slet av halva benet, det var bara slamsor kvar av det, hästen fick avlivas. I princip var det bara en smal slamsa som höll ihop benet.

Men å andra sidan är det den enda olyckan jag hört talas om när fårstängslet varit inblandat. DOCK vågar jag inte ta risken.

Här handlade det om stålstängsel, ej el.

Nej jag skulle inte släppa dem i en hage med fårnät oavsett om det var elnät eller ståltråds nät.
Hittade en ponny när jag var liten som fastnat i nätet, ingen var hemma där så jag fick cykla en bra bit för att få tag på någon som kunde hjälpa den stackars hästen:cry:
Så nej aldrig nät och aldrig taggtråd!

Varför ska man ha hästar i hage med fårnät när det finns stängsel till hästar ??:confused:

Mina hästar har fårstängsel runt sin vinterhage.. Jag vet ju att skaderisken är ju högre så jag satte upp eltråden en bit in i hagen och ca 1 meter från fårstängslet, om ni fattar vad jag menar:D Så dem är ju aldrig i närheten av fårstängslet.

Jag har får och hästar, jag använder aldrig fårnät mina får går innanför vanligt elstängsel med fyra trådar. jag växelbetar så när hästarna är klar så får fåren gå där osv.
Det kan hända så många olyckor med våra hästar som man inte kan förutse så jag resonerar som så att varför utsätta hästarna för uppenbara faror.
El fårstängsel är jag tveksam till att man ens får använda till annat än får, men där kan jag ju ha fel (det händer att jag har det):angel:

Varför ska man ha hästar i hage med fårnät när det finns stängsel till hästar ??:confused:

det finns en "populär" sommarbetes by en bit ifrån där jag bor, jättefina hagar precis intill stranden osv, men dom har fårstängsel för att det går får vissa månader om jag fattat det rätt , varför jag undra var för att så många släpper sina hästar därnere , trots fårstängslet

Nej, jag skulle aldrig låta mina hästar gå med fårstängsel. Även om "det aldrig hänt något", så kanske den dagen kommer, och då hjälper det ju inte att säga att det aldrig hänt innan. Olyckor är till för att förebyggas......

Jag skulle inte ha häst innanför fårstängsel, hästar är ju ibland experter på att skada sig. Det är väl inte för inte som det heter fårstängsel.:smirk:

Liknande trådar

Anläggning Behöver lite input, vi har lösdrift. Resten av hagen är fin och dom har väldigt mycket yta. Men vid ingången och foderplatsen har vi nu...
Svar
19
· Visningar
1 813
Senast: EZMK
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 693
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 487
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka