Fasiken också...

loveponies

Trådstartare
Idag började ag på Chivas andra antibiotikakur. Den förra fick vi abryta för att han fick en allergisk reaktion; han blev alldeles slö, och tassarna svullnade upp! Dessutom började han kräkas upp tabletterna de två sista dagarna under behandlingen.
Men så fort vi abröt behandlingen så blev an som vanligt igen.

Eftersom han fått i sig nästan hela kuren (-1½ tablett) så hoppades vi att det skulle ha gett verkan i alla fall, men icke. Han hostar lika mycket som innan.

Så nu har jag alltså fått ett nytt anitbiotika utskrivet, och han fick första tabletten nu i kväll.
En timme senare kräktes han...

Vad gör man med en katt som har lunginflammation men som inte tål antibiotika? :confused: :( Kan man ge sulfa itll katter, och hjälper det?

Dessutom så hade Chivas njurvärden inte förbättrats vid återbesöket. Eller, det värde som går att påverka med foer (urea, tror jag det är) hade sjunkit, men det andra värdet hade höjts. :(
Så den 14:e ska vi till Strömsholm för att ultaljudsundersöka njurarna. Jag är så orolig för va det kan vara. Dels är jag orolig för att det ska vara något allvarligt, som inte går att bota, och dels är jag orolig för att det ska vara något ärftligt.

Varför är min lille kille inte frisk för? :cry:
 
Kan tyvärr inte komma med något gott tips/ råd men vi håller tassar, tummar och svansar för att Chivas ska bli bättre...

Mvh C + Gänget

Ps; Finns det inget annat man kan försöka kurera med, alltså förutom antibiotika? Någon slags värmekur :confused:
 
:cry:..vad tråkigt!
vi håller alla tummar,tassar o tår för honom för att han ska krya på sig! :cry:
 
Kommer inte på nå´t att säga.
Håller tummarna för er.
 
Ida verkar Chivas i alla fall få behålla tabletten. :)
Jag gav han en del vatten med en doseringsspruta direkt efter att jag gett han tabletten, för at det skulle bli lite snällare mot magen. Han verkar pigg och så också, så ingen allegisk reaktion ännu! (Det har nu gått 2 timmar sedan han fick tabletten)
 
Senaste rapporten!

Var i Strömsholm idag för att ultraljudsundersöka njurarna på Chivas.
Det gick bra, njurarna såg helt normala ut. urinprov tog de också och det var också helt normalt. Så det verkar ju inte som han har något direkt fel på njurarna. Vet sade att anledningen till hans något förhöjda njurvärden kunde vara att hans njurar kanske inte är helt 100% perfekta, och då när han råkar ut för en infektion + en massa antibiotikakurer på det så blir det lite för mycket för njurarna att klara av. Så vi skulle avvakta och se om hans värden sjönk sedan när han blivit frisk från lunginflammationen.
Den ja. Den har vi inte blivit av med än. Han har ätit den nya antibiotikan i 12 dagar nu, och i fem av de 12 dagarna så har han kräkts 1-2 timmar efter att han har fått tabletten. Så risken är att antibiotikan aldrig nått tillräckligt hög koncentration i hans kropp för att kunna verka ordentligt.
På fredag ska min vet ringa mig så att vi kan diskutera hur vi ska gå vidare i behandlingen. Kanske måste vi injicera antibiotika, då kan vi i alla fall vara säkra på att han får i sig det!

Det känns i alla fall skönt att veta att hans njurar såg fina ut! Det var dessutom en annan veterinär där som skulle lära sig ultraljud, så som en bonus så gick de igenom nästan alla Chivas inre organ, kollade urinblåsan efter förkomst av kristaller (som var väldigt lite), lever, magsäck, tarmar osv. Tydligen så var Chivas ett riktigt skolbokseempel, för han var så lätt att se på. Vi behövde inte ens raka eller ha på någon gel!
Han var så duktig och låg stilla och spann under hala undersökningen. Fast när de skulle ta urinprov, vilket de gjorde genom att sticka en nål genom bukväggen in i urinblåsan, då var det inte lika kul längre... :crazy:
Men det gick bra ändå, på tredje försöket...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp