Fast martingal med remontnosgrimma.

Sv: Fast martingal med remontnosgrimma.

AJ! :eek::crazy:

Remontnosgrimman sitter ju långt ner på nosryggen där den inte är så stark (eller vad man ska säga) Inte kul om hästen rycker i den. Gillar inte fast martingal över huvud taget. Kastar hästen upp huvudet blir det ju tvärstopp, kan inte vara bra för nacken...

Kanske bara något jag har fått för mig att jag läst/hört någonstans, men uppfanns inte aachennosgrimman så att man skulle kunna ha fast martingal (fäst i den "engelska" nosgrimman) samtidigt som man kunde ha en nedre rem nedanför bettet?

Det tror jag med är uppfinningen bakom aachen. Synd. Då tar man ju hellre en remont o en lös engelsk för sig med fast i. Om man nu skulle behöva både och...

Precis det jag tänkte. Två av ridskolans hästar går med remont och fast martingal. Jag morrade lite i helgen, men får ta och göra det mer.

Är det inte olagligt med fast martingal i Sverige? Har för mig att jag läst det nånstans.

Reagerade på samma sätt: Ridskola? :eek:

OIm det är förbjudet på tävlingar, får man verkligen ah det på ridksola då?

jo det får man nog..Det är lite lustigt det där..igentligen för inte fasen tycker jag att fastmartingal hjälper någon häst öht .tycker den är fullständigt förkastlig som "hjälptygel"

Har flera gånger sett fast martingal som gjort så den inte längre är "fast" man trär helt enkelt en gummiring under hakan i nosgrimman och sätter den fasta martingalen i den och då är den helt plötsligt inte "fast" längre utan snarare en inspänningstygel.Lika illa det..

Precis det jag tänkte. Två av ridskolans hästar går med remont och fast martingal. Jag morrade lite i helgen, men får ta och göra det mer.

Under en hopp lektion så fäste ridläraren martingalens ringar i remonten han trädde alltså på ringarna så dom satt fast under hakan på hästen i nosgrimman:crazy:

Snacka om panikkänsla för hästen, nej låter helt korkat. Och fatta vad ont det gör om hästen skulle försöka bryta sig ur, hästarna är ju jättekänsliga där.

Jag är inte förvånad tyvärr. Håller med om att det inte låter som en optimal lösning och att du morde morra lite till.

Det används knappt längre som tur, den ena gick över till att ridas på graman istället, nu såld och den andra används det på ibland, när någon kommer ihåg, hans martingal är så lång att den ändå bara hänger. Känns inte direkt som att man kan påverka så särskilt mycket, två hästar går med pessoabett, varav ena visar sig enormt missnöjd, men de byter inte.

Jag försökte PM:a dig. Men min pm-funktion är fortfarande död. Så jag gör den senare istället. Skriver det här så minns jag. ;)

Snacka om panikkänsla för hästen, nej låter helt korkat. Och fatta vad ont det gör om hästen skulle försöka bryta sig ur, hästarna är ju jättekänsliga där.

jag var också extremt skeptisk i början (jag rider alltid på den hästen som går såhär, dock rider jag utan martingal) och tog därför upp det med min ridlärare som är ansvarig för hästen.

problemet är att han tar upp huvudet så långt han kan och sänker ryggen väldigt mycket, vilket resulterar i att han får ont i ryggen.
han kan inte ha thiedeman eller annan lite mildare hjälptygel eftersom han hade väldigt stora problem med munnen (blir fixad ca var femte månad nu och har inte ont längre, men det sitter kvar i huvudet) och thiedemanen verkar ju i munnen. därför har han fast martingal i nosgrimman istället.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 229
Senast: Görel
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
807
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka