Fast martingal med remontnosgrimma.

Sv: Fast martingal med remontnosgrimma.

fast martingal får ENDAST användas med engelsk nosgrimma!!! absolut inte remont!! :crazy:

jag vet, men det handlar om enkla ridlektioner någon gång om dagen.
han är inte svår att rida i form så det är bara med de sämsta ryttarna han går så.
dessutom är martingalen väldigt lång, ska se om jag kan fixa en bild.

men varför inte bara byta ut nosgrimman?? :confused:

Eller kanske sätta fast en engelsk nosgrimma också? Fat man inte spänner den så hårt?

Tänkte om hästen har remontgrimma för att han har problem med munnen.
Man behöver ju inte dra åt den engelska nosgrimman då.
(fattar någon vad jag menar?)

*stressad*

det kan man verkligen fråga sig.
han gapar en del (pga tidigare nämnda orsak) men han går lika bra på aachen.

Är det inte bättre att ta reda på varför han går med huvudet högt och sänkt rygg?

En forcerad muskulatur har oftast väldiga problem i bindningsvävnaden och går hästen så länge kan tom. det bli
broskbildningar. En häst jävlas inte utan den talar bara om att något är fel.

Lägger till:
Om hästen endast går så med de "sämsta" ryttarna och man löser problemet med en fast matingal lär man ryttarna att rida eller lär man dem att genvägen heter hjälptyglar. Och dessutom så skulle jag inte låta en häst som protesterar så gå med på lektionerna för "okunnigare" ryttare.

Senast ändrad:

jo absolut, dock har jag inte sett honom gå så på ett tag (är inte så mycket i stallet förutom när jag rider). förut har han haft lite ont i ryggen men numera märker man ingenting av det.

självklart är ambitionen att ryttarna ska lära sig rida men rom byggdes inte på en dag :) han går inte fullt i verksamheten men går med dom sämre ryttarna om det är brist på ponnyer eller om någon annan behöver avlastning.

jag tycker också att det är en rätt konstig lösning, men han har blivit otroligt mycket finare att rida sen han började gå med fast martingal.

Senast ändrad:

Rom byggdes inte med stödhjul heller.

Hur har han blivit finare? En fast häst får forcerad muskulatur vare sig man vill det eller inte, se fg inlägg.

nu ä det ju bara en häst som går såhär, inte direkt alla ridskolans hästar.

han är inte lika spänd.

Det i ryggen lär ju bero på sadeln.
Det är ju några som vill byta ut den utrustningsansvarige, till mig! :rofl:

ja, fast han är inte spänd i ryggen längre.
men den är ju hemsk att sitta i verkligen.
jag röstar för! ;)

Varför säljs inte hästen istället, den verkar ju uppenbarligen inte alls passa för verksamhet med varierande kunskaper hos ryttarna... :crazy:

för att
1. han funkar bättre och bättre och ungponnyerna skolas in lugnt och därför är det ingen brådska än. nu är han ju visserligen 7 år i år men som sagt sent tagen.
2. det är flera andfra ponnyer till salu eftersom hela verksamheten genomgår ett gigantiskt generationsskifte som tar otroligt mycket på ekonomin. man prioriterar att sälja ponnyer som gått på ridskolan i tio år framför en som tycker att det är roligt att jobba, är otroligt snäll, tävlar mycket och är en storfavorit bland eleverna. det här är en ridskola i stockholm, ridskolor i sthlm har generellt usel ekonomi, dom brottas med enorma arrendekostnader och en kommun som inte hjälper till för fem öre. man gör så gott man kan men det är väldigt svårt att jämföra en ridskolehäst med en privathäst

Självklart men ingen häst ska behöva utsättas för onödig smärta och visar den att h*n inte gillar situationen så ska den kunna göra det, då är det vi människor som måste ändra på oss. Och okunniga ryttare måste lära sig att rida!

han utsätts inte för onödig smärta då martingalen är så lång att han utan problem kan gå med huvudet lite högre än normalläge.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 229
Senast: Görel
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
807
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
472

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Fågelobservationer
  • Flytta med utekatt
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka