Fast martingal

Sv: Fast martingal

Då menar du endast på tävling antar jag. Var skulle det annars stå menar du om det var förbjuder att använda över huvud taget?
Används fast martingal ganska flitigt på våra träningar med kända, erfarna tränare, hästarna blir lugnare och det har inte varit några problem.

Om du läser vad jag skrivit högre upp i tråden så står det:

Fast martingal är förbjuden på TÄVLING i alla disipliner....

Vid all annan ridning är den tillåten...

Är det bättre om hästen då får det rycket i munnen?

För det är vad som händer med en "vanlig" martingal....

Och efter >40 år så har jag ännu inte träffat på någon häst som inte blivit lugnare när man tog bort ringarna från tyglarna och fäste dom i nosgrimman istället....

Men vad vet jag...jag har ju bara praktisk erfarenhet av något tusental olika hästar....;)

Men herregud, hur hårt tror ni man sätter den egentligen :eek:
Den sitter ju inte så att hästen måste gå med huvudet mellan benen, som många hjälptyglar gör :angel:.
Man spänner ju den så hästen kan röra huvudet och ha det i normal position. Och hoppar man ska den ju endast hindra hästen från att rycka upp huvudet i språnget eller före/efter.

Jag har bara sett den användas på en häst som blir lite hetsig i hoppningen, speciellt i landningen och kastar upp huvudet. Den funkar jättebra på den hästen och den är betydligt lugnare i hoppningen nu.
Detta är en MKT känslig häst och hade martingalen varit obehaglig när den hoppade hade den sagt till! :angel: ;)

Minelli skrev:
De hästar jag har sett har snarare fått bättre balans med en fastmartingal. Hästarna blir mindre heta och mer stadiga i huvudet med den.
Finns många exempel där jag sett hästar som inte kan gå med vanlig martingal fungera riktigt bra på en fast.

Jag har inte sett nån häst som fått panik med den på. Den tar ju bara i över nosryggen precis som en grimma gör om man håller i den när hästen vill gå framåt.

går ju alltid tvinga en häst att hålla huvudet på plats, skitbra med hjälptyglar:smirk:

:angel: Som sagt var, har ingen erfarenhet av extra utrustningar man ta till....Har bra och mkt pedagogiska tränare i både hopp och dressyr, har bara bytt bett(rakt gummibett, funkar super) på en av hästarna som är ny, mkt het och var nervös, nog därför jag aldrig behövt sånna saker..;)

Ja förutom att en fast martingal inte gör det, den tar bara stopp när hästen slänger med huvdet och är het.

Skaffa fakta! Det är inte alls förbjudet i Sverige. Inga hjälptyglar öht. är förbjudna, däremot får man inte använda dem på tävling men det är en jäkla skillnad.

rocki skrev:
Om hästen skulle snubbla och tappa balansen så för att inte gå omkull så höjer man ju händerna för att hjälpa den upp så att hästen inte faller, men vad jag kan tänka mig så går det inte i detta fallet, utan den faller och i värsta fall kan den få en nackskada/bryta nacken.... bara vad jag tro, när jag tänker efter.....;)
Den sitter inte åt så hårt att hästen inte kan hålla balansen. Hästen kan utan problem skritt på lång tygel med lång hals och hålla huvudet i normal position och över men blir det för hög tar den in.

Som sagt ska den ju inte sitta för hårt, men om det nu vill sig så illa att den tar i om hästen är på väg att snubbla så går nosgrimman eller martingalen av, en tunn läderrem har inte mycket att sätta emot när det hänger 500 kg. häst i den.

Men en bra och pedagogisk lärare har skyldighet att även lära ut hur man använder dom olika formerna av hjälpmedel som finns.

Att man sen inte behöver använda dom till vardags är ju en annan sak...

Hon tycker att man ska lära sig att rida utan massa hjälpmedel på ett naturligt sätt som är bra för hästen och som hästen förstår.....Finns många bra små knep och övningar för att slippa sånt...Att ta till tex martingall för att hästen inte gå som man vill...är inte min grej...men jag menar inte att det är fel . men för mig är det fel......Det går utan med rätt tränare och bra övningar efter mkt tålamod...;)

jasmine1 skrev:
Fat martingal ÄR förbjudet i Sverige. Detta för att om hästen skulle snubbla måste den höja huvudet för att hitta balansen. Och när hästen hoppar så ska hästen kunna länga på halsen. detta går inte med fast martingal.
// Sofia
förbjudet på tävling ja, annars nej.

kan inte hästen sträcka på halsen är den fasta martingalen för hårt spänd.

jag tycker att det kan vara en jättebra hjälptygel på vissa typer av hästar, användes ga flitigt på ridskolan ett tag mkt bättre än gummisnodd ex.

Men det är också svårt att säga om saker och ting är rätt eller fel om man aldrig har prövat.

Eller hur?

Min egen erfarenhet tillsammans med det jag fått lära mej av mycket duktiga instruktörer, allt detta gör att jag hellre rider med en fast martingal än en med löpande ringar.
Då en med löpande ringar alltid har en viss påverkan i munnen.....

Och just nu har jag ingen häst jag rider med martingal eller annan hjälptygel, men jag vet ju inte vad jag kommer att ha för hästar i framtiden....och då kan det vara bra att ha den kunskapen om hur man använder dessa hjälpmedel på rätt sätt....

Och tålamod har jag nog... jag har ängnat >3 år till att få ponnyn att skritta rakt fram med bett i munnen.....och det kan han nu, han kan t.o.m. både galoppera och hoppa med bett i munnen numera...

förbjudet?

oj! jag som ser hur många som helst rida sina hästar på det, dock bör man inte hoppa med det, och tävling är det förbjudet!

jag själv tycker att fast martingal funkar väldigt bra på en av mina ponnyer, jag har den fast spänd i nosgrimman under hakan och sedan ibland tyglarna i rulande ringar. men den får inte vara så spänd att hästen inte kan röra halsen eller länga osv :) den e mkt bättre en ex, gummisnodd, som jag har lite imot! :)

:smirk: Ärligt talat tycker jag det i alla fall för mig är helt onödigt att pröva när det i alla år har funkat så bra utan.... måste ha väldigt bra tränare;) ...eller?:confused: eller bra hästar..vad vet ja...;)

Senast ändrad av en moderator:

Panikie skrev:
förbjudet?

oj! jag som ser hur många som helst rida sina hästar på det, dock bör man inte hoppa med det, och tävling är det förbjudet!
Undrar varför det är förbjudet?:confused:

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 093
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
805
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka