Fast martingal

Sv: Fast martingal

Ja kan man undra...tycker ändå inte om något av det....;)

Blueeyes skrev:
ÄR det förbjudet eller inte och NÄR är det förbjudet? :confused:
Fast martingal är inte tillåtet på hoppptävlingar i sverige. På Irland, i england är den tillåten på hopptävlingar. Används en hel del där och många jakthästar går även med fast martingal och dom hoppar ju en hel del, och ibland höga hinder.
På träning i sverige är den tillåten, finns ingen lag som förbjuder det. Många travhästar går med fast martingal i löp men dom kallar det för språngrem (tror jag).
På Almare-Stäkets Poloklubb används fast martingal på alla poloponnies. Skulle det vara förbjudet i sverige skulle ju dom vara lagbrytare liksom alla travhästar som går löp med en sån...
:banana: :banana: :banana:

Kl*

Tycker fast martingal är mycket snällare än den löpande då den fasta inte påvärkar (rycker) hästen i munen utan bara på nosryggen.

Ni som är i mot hjälp tyglar, skulle ni inte ändra er efter en del blåmärken och spekulationer om att ni blir misshandlade.
Visst markarbete i all ära men om problemet ligger i hoppningen så måste men vell jobba med hoppningen, om nu inte problemet ligger i grund lynaden eller har jag helt fel.

Kram

Det är förbjudet på tävling, men du får ha det annars typ när du tränar och så.

ii-ssa skrev:
D107S.jpg

Spänns fast först under sadelgjorden och sen i nosgrimman har jag för mig..

I trav så finns det en liknande grej som kallas för springrem. Och det e ganska vanligt att man använder det....

Fast martingal är inte längre förbjudet i ALLA dicipliner. Man får numera tävla gymkhana med fast martingal men man måste ha ett material som kan brista relativt lätt emellan själva martingalen och nosgrimman. Man får alltså inte fästa den fasta martingalen direkt i nosgrimman.

palle skrev:
Det är förbjudet att TÄVLA med fast martingal i alla disipliner...

Men det är inget förbud mot fast martingal förövrigt.....
I gymkhana är fast martingal numera tillåten även på tävling.

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 091
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
805
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka