fast martingall

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare bootzie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 410
Sv: fast martingall

Vet man vad man gör så kan det fungera. Det var det ända som hjälpte för att kunna rida ut på mitt sto i somras, annars stod hon mest på bakbenen. Sen satt ju inte martingalen så den tog i hela tiden utan den tog bara just när hon reste sig.

som jag har förstått så får man inte ha den på tävling, men man får ha den hemma och på framridning..
Men är inte säker så jag kan ha fel..

har aldrig använt den sj men kan tänka att den kan vara bra på hästar som reser sig kastar extremt höst/mkt med huvudet, såvida den används rätt och hästen inte har ont nånstans..

Senast ändrad:

okej, låter inte så där jätte schysst men visst på hästar som nockar ryttaren (jag rider en sån men jag envisas att rida utan martingal :rofl: utom på uteritter eller hoppning..)

men det är viktigt att man inte spänner den för hårt, så man inte hindrar den från att röra huvudet och halsen normalt..

Ja har haft det nån gång på min ponny, hon är grymt stark o blir bara värre på skarpare bett, hon drar bara ut halsen o springer, helt omöjlig.. På henne har de funkat, har den lös bara..

jo det förstår jag :D Fast det låter inge schysst, hoppas att ingen här på Buke erkänner att dem hoppar med det :eek:

Den är inte förbjuden enligt lag på något vis, men den får inte användas på hopp-, dressyr-, och fälttävlanstävlingar i Sverige. Det kan säkert gälla andra grenar också, men det har jag inte koll på.

Det är alltså fritt fram att använda den på hemmaplan hur mycket man vill.

Jag kan se den som en nödlösning på en häst som är en uppenbar risk för ryttarens ansikte, och kan t.o.m. tycka att den är snällare än en löpande martingal iom att den inte inverkar i munnen.

En häst som slår såpass våldsamt med huvudet skulle jag dock utreda ordentligt rent fysiskt först innan jag använder en hjälptygel.

även om den är förbjuden är den bra... vad tkr ni om den?
Som nån tidigare nämnt är den i sverige förbjuden på officiella hopp/dressyr/fälttävlan. Utomlands är fast (standing martingale) mkt vanligt, och snarast ett obligatorium i hunterklasser i USA. Alla som klankar ner på detta utmärkta hjälpmedel har inte ett hum om hur den fungerar och kanske borde ägna mer tid åt sin ridning än att leka besserwisser på ett internetforum.

jag har använt det när jag hoppat lite lägre hinder (upp till en meter ungefär) på min ena ponny för att få honom lugnare i språnget och verkligen hoppa igenom det ordentligt. där fungerade det ypperligt.

däremot ville en tränare testa det på samma ponny pga att han stegrade sig, där fungerar det enligt mig inte alls. värdelöst, det hindrade inte honom ett dugg.

ska man använda det ska man veta varför och hur, men så är det ju med all utrustning.

Jag tycker den är bra om den används på rätt sätt. Jag har använt den i dressyren på min ena häst som jag just satt igång efter en skada. I galoppen fick hon spunk och drog repor, vilket inte är så bra för de känsliga benen, så då satte jag på en sådan eftersom när hon försökte dra så slängde hon upp huvudet och gjorde det totalt omöjligt för mig att ta tag i henne. Efter ett tag av att försöka slå upp huvudet och dra har hon nu slutat med det helt när hon insett att det inte går. Så när det gäller hästar som gör som hon är det bra, om den används på rätt sätt!

Har även använt på min ponny som jag hade när jag tävlade hoppning. Han knockade mig ett antal gånger och till slut gav jag upp och satte på en fast martingal när jag tränade på låga hinder och det gav ett väldigt bra resultat!

min ridlärare satte fast min martingal i nosgrimman för nåt år sen på nåra träningar (hade det inte länge) och det hjälpte mig mycket, hon kör nu inte bara upp huvudet och sticker på hindren :)
tycker den är bra om den används rätt och försiktigt :D

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 091
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
465
Utrustning Min häst rullar fast och nu behöver jag hjälp! Ska sätta regel på väggarna men HUR har folk gjort! Hittar ingen bild. Han är ca 170...
Svar
7
· Visningar
805

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Svensk Politik 4
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka