Bukefalos 28 år!

Fasta broddar vintertid ?

L

Lillemim

Hej,
Har aldrig haft broddar på min häst vintertid men hovis föreslog det nu för nästa skoning (nov). Är det någon som har erfarenhet av de små broddarna (ej plana utan med mkt liten pigg) som sitter permanent i skon?
Om hästen skruvar bak (vrider hoven/skon) hur påverkar broddning detta? Negativt - hoven blir fast och kan inte vrida som den brukar (gjort i många år) eller positivt - hoven glider inte lika mycket som förr vilket är bättre för leden? Har hört att man inte skall ändra benställningar så jag är lite orolig men hovis tyckte det var värre att vrida för mycket (glida extra på glatt underlag som is el. asfalt).
Han tyckte jag skulle ha dem året om...
Ni brodd-experter..några ideer?
Tacksam för svar :)
Kram Lillemim
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

hej
jag hade guldskor med fasta brodd på min i vintras. det funkade ju bra då han inte halkade någonstans trots blankis! men nu är det ju så att han har blivit behandlad i vår för inflammationer i båda framknäna och i ena bak kotan..om det beror på dessa vet jag inte men jag vågar inte ha såna igen..nu kan han ju i och för sig halka i hagen och vricka sig för det mm men jag tror att eftersom broddarna gör att de alltid får fäste överallt att det kan bli en påfrestning för lederna..
jag är ju ingen vet. och jag tänkte aldrig på att fråga om det kan varit dem som ställt till det då vet. trodde på tillväxtfaser! och en vrickning i bak kotan..
så jag har nog inget bra svar att ge dig tyvärr! både negativt och positivt!
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

När jag har mina hästar skodda och det är vinter så broddar jag och låter brodden sitta i dygnet runt... Varför?? Tidbsparande framför allt... och dessutom sparar det min trasig rygg att slippa brodda och brodda av hela tiden...

Hos mig har det fungerat utmärkt... har inte märkt något på mina hästar eller haft hältor eller liknande som jag misstänkt brodden för...

Dock ser jag till att de hästar som går tillsammans i hage verkligen trivs med varandra... och inte sparkar efter varandra i hagen. Om jag har hästar som visar tendens att sparka efter andra i tid och otid så får de gå i en egen hage om brodd sitter på.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Skor med snösulor och små isbroddar som sitter i alltid funkar bra! Vi har haft två brodd i varje sko (i bakkanten) och det är helt OK. Jättebra när hagarna var snöiga och gårdsplanen var en skridskobana! (hoppas att det inte blir en sån vinter igen.....)
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Såna skor är bra ifall man blir sparkad, gör inte lika ont som ordentliga broddar. I övrigt vet jag inte så mkt om dem.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Hej,
Har aldrig haft broddar på min häst vintertid men hovis föreslog det nu för nästa skoning (nov). Är det någon som har erfarenhet av de små broddarna (ej plana utan med mkt liten pigg) som sitter permanent i skon?
Om hästen skruvar bak (vrider hoven/skon) hur påverkar broddning detta? Negativt - hoven blir fast och kan inte vrida som den brukar (gjort i många år) eller positivt - hoven glider inte lika mycket som förr vilket är bättre för leden? Har hört att man inte skall ändra benställningar så jag är lite orolig men hovis tyckte det var värre att vrida för mycket (glida extra på glatt underlag som is el. asfalt).
Han tyckte jag skulle ha dem året om...
Ni brodd-experter..några ideer?
Tacksam för svar :)
Kram Lillemim

Vad gäller guldskor - det beror helt på var man bor tycker jag, hur mycket snö eller is man brukar ha. Är underlaget jämt och det inte är mkt snö ovanpå isen så fungerar guldskorna bra. Är det dock snö ovanpå isen, samt att det är rätt så ojämt underlag - då är guldskorna värdelösa! Hästen får då inte fäste nog och det blir väldigt halkigt. Brodden är så pass små och korta att de inte "räcker ner" till isen så att säga.

Men JÖSSES!:eek: :eek: :eek:
MENAR du verkligen att din hovslagare sagt att du ska ha brodd på året om på en sån häst???????
Jag tror jag svimmar....
Har en häst som är PRECIS likadan, gör EXAKT likadant. Men att ha brodd på året om på honom - skulle var detsamma som att DÖDA hans bakben! Då tvingar du ju fast benet/hoven/rörelsen på ett sätt som verkligen inte är skonsamt för ben(knän. Det skadar nog MKT mer än vad som gör nytta....
Det är alltid svårt att hitta rätt med sånna hästar, för vad du än hittar på så är det som att välja mellan pest eller kolera - bara att välja vilka "följder" hästen klarar bäst.
När det är IS, så har du ju brodd annars är det ju livsfarlig .- så på det underlaget har man ju alltid brodd. Asfalt - ja hur ofta går du på det? Vi gör det nästan aldrig, och jag menar du springer ju inte på asfalt iaf....skrittar korta sträckor möjligtvis..?
Men men har flera åsikter om detta så skriv de gärna!

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Min har fyra broddar i varje tass hela vintern, men det är mest för att han är en klantskalle som inte fattar att det inte går att gå på is... Hade honom utan några veckor förra vintern, han sträckte sig tre gånger på två veckor för att han halkade omkull.. så inga fler såna experiment. I stallet kallades han Bambi hela vintern :)

Däremot hade jag nog undvikit det om jag hade fått välja.. kan inte vara bra att hålla fast benet som man gör.. min vrider lyckligtvis inte, men på en häst som gör det måste det ju vara asjobbigt för lederna. Det blir ju ett onaturligt hugg i leden, inte glida som den är van vid. Dessutom ogillar jag fasta brodd om man t.ex. ska åka transport, då vill jag kunna brodda av. Eller om man ska till veterinären.. eller så.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

*kl*

Intressant att få höra hur ni "där nere" resonerar. Här uppe i övre norrland hade jag andra bekymmer så som om jag skulle sätta 4 eller 6 fasta broddar på hästen:D "här uppe" är det självklart att ha fasta broddar;) Jag har sett många hästar som vrider ett ben och ingen har tagit skada av att ha fast brodd, men det är som du säger att det borde ju ta skada om man tänker logiskt, å andra sidan har jag aldrig hört att det kan vara skadligt för sånna hästar att ha fast brodd. :confused:
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Är också norrlänning - det är brodd och snösula på i november, annars är det bara att ställa av hästen. Broddar aldrig av, inte ens inför transport. Har gått utmärkt i alla år. Så hanterar alla hästägare jag känner vintern....
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Min har fyra broddar i varje tass hela vintern, men det är mest för att han är en klantskalle som inte fattar att det inte går att gå på is... Hade honom utan några veckor förra vintern, han sträckte sig tre gånger på två veckor för att han halkade omkull.. så inga fler såna experiment. I stallet kallades han Bambi hela vintern :)

Däremot hade jag nog undvikit det om jag hade fått välja.. kan inte vara bra att hålla fast benet som man gör.. min vrider lyckligtvis inte, men på en häst som gör det måste det ju vara asjobbigt för lederna. Det blir ju ett onaturligt hugg i leden, inte glida som den är van vid. Dessutom ogillar jag fasta brodd om man t.ex. ska åka transport, då vill jag kunna brodda av. Eller om man ska till veterinären.. eller så.

En klantskalle?? Öhh.. Kanske är så att ni där nere inte har nån is men i Dalarna där jag bor har vi is överallt på vintern.Vore (som de från Norrland skrev) total livsfara att inte ha brodd på!!
Som sagt, ni har väl inte hälften av is å snö som vi har men en vinter utan brodd vore som sommar utan mygg...
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Hur mycket prisskillnad är det på 'guldskor' och vanliga? Har bara hört bra om dem och är sugen på att prova.. Kan ju iofs fråga min hovis som kommer om nån vecka :)
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

En klantskalle?? Öhh.. Kanske är så att ni där nere inte har nån is men i Dalarna där jag bor har vi is överallt på vintern.Vore (som de från Norrland skrev) total livsfara att inte ha brodd på!!
Som sagt, ni har väl inte hälften av is å snö som vi har men en vinter utan brodd vore som sommar utan mygg...

Nej, jag erkänner, vi har inte mycket is. Men några veckor per år är det ren isgata vad man än gör. Och när man ser de andra hästarna (alla går utan brodd hos oss pga skaderisken, ska de ha broddar får de gå själv.. på gott och ont) så är de försiktigare och ser sig för när det är snö och halt, medan min glatt traskar på som vanligt och fötterna åker som bambi på isen :) Han hade alltid brodd hos sin gamla ägare, så han tycker helt enkelt att is är jättemycket stadigare att gå på än allt annat.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

*kl*
Så här mitt i landet där det brukar vara ett par veckor/månad snö och så et par veckor stenhård barmark med isfläckar växelvis vintertid, så har jag vanliga ridskor m 4 st elitbrodd.
Har testat snösulor en gång men jag känner inget större behov av att ha det.

/Linnea
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Jag räknar på att det är dubbla priset, men då håller de ju två skoningar och du slipper oroa dig för brodden. Så det är ju helt klart värt varenda krona.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

jag betalar 145 kr/par för "sommar" guldskor men då har dom räckt i 5 skoningar för båda hästarna.
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Jag bor i norra västerbotten och här är det inte en fråga om man ska ha broddar utan när man ska på med dom. Har fyra på den ena och sex på dom andra två. Jag skruvar inte bort broddarna förrän de behöver bytas ut inte ens vid transport åkning. Det går inte annat än att ha broddar och helst snösulor på vintern här. Travhästen byter dom "vanliga" broddarna mot vassare broddar när hon ska gå på travbanan. Araben har boots fram och skenskydd runt om ute i hagen när han har brodd, är lite galen:crazy: i hagen och brukar få små sår av broddarna annars. Men har inte haft någon allvarlig skada på nån av hästrana. När det är halkigt är det farligare utan broddar än med spec om dom har skor utan brodd..

Om du är osäker kan du använda skydd i början om han inte haft brodd tidigare så är det större riska att han kan trampa sig eller rispa sig på in sidan av benen, det brukar sällan vara allvarligt utan oftast små sår..
Men brodd året runt, nja det är nog inget jag skulle före dra... Brodd på asfalt kan ju inte vara så bra?:crazy: ' Nån som vet, visst borde det bli halkigare än utan lite som dubbdäck på bilen eller?
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Hej,
Tusen tack för alla svaren...ja oftast är det ju inte massa is hela vintern... Skåne har jo ofta blöta vintrar imellanåt.. Förra vintern var ju extremt kall för att var här..
Men suck, nu vet jag varken ut eller in..brodd eller ej..hm
4 veckor kvar till skoning så jag får fundera. Men vi har gått utan broddar i 6 år utan skada så det känns lite osäkert att sätta på broddar o så vips få problem i benen. Urk, varför är inget enkelt:smirk:
Tack igen för alla svar :)
Kram Lillemim
 
Sv: Fasta broddar vintertid ?

Hej,
Ja han sade faktiskt det...tyckte det lät konstigt men han är utbildad och jätteduktig (skor på djursjukhus) så jag litar på honom.
Det är ju väldigt små piggaktiga broddar (eller små platta) men tror jag skall avvakta, ny pålle på gång i stallet också...
Men jag ser ju hur mycket hon vrider vid ridning på ridbana (sand) och vrider mindre på hårt underlag så man måste ju i princip låsa helt fast hoven (i boxen-spån) kan hon ju iofs "glida glida" runt.
Men jag rider ju inte på vintern här (typ inget ridhus o alltid mörkt efter jobb) så det är mest i hagen jag är orolig...saltar o sandar som en galning vid halt väderlag till o från hage och sandar i hagen också så det kanske är bättre utan..eller ej ush veliga mig :crazy:
 

Liknande trådar

Utrustning Har funderat lite över vilka broddar som är lämpligast i snö? Vill ha så korta som möjligt, 2st i trakterna på varje hov då vi har mkt...
Svar
16
· Visningar
3 011
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 136
Hästvård Hej! Jag har problem med min hästs broddar. Det var snö och is förra veckan och då skruvade jag i broddarna och nu vill jag ta bort...
2
Svar
29
· Visningar
8 423
Senast: bigganl
·
L
Hästvård Hej, Mitt 8-åriga halvblodssto har alltid vridit rejält på hovarna bak vid isättning. Hon vrider hovarna vid mjukt underlag (ej vid...
2
Svar
28
· Visningar
6 889
Senast: Panikie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp