Fasta ringar, en mindre storlek?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 4 765
Sv: Fasta ringar, en mindre storlek?

Men du menar alltså att måtten man köper efter inte stämmer?

Tar mig friheten att svara. Ja, det är väldigt ofta det inte stämmer. Oftast är det att de är 0,5 cm för stora än vad etiketten anger, men ibland är det mer än så.:crazy: Flera av betten jag har från exempelvis Hansbo, är ca 0,5 cm större än vad som anges.

Sv: Fasta ringar, en mindre storlek?

Men du menar alltså att måtten man köper efter inte stämmer?

Ja precis.
Eller, stämmer gör de säkert, men det beror ju på var man mäter.:angel:

Vanligt är att vanliga tränsbett är mätta mellan innerkanterna på hålen som ringarna löper genom, men det är ju först ute vid själva ringarna som "stoppet" mot hästen hamnar. Alltså måste man ju mäta melan ringarna för att kunna jämföra måttet mot hästens mun.

Jag köpte ett oledat tränsbett med rörliga ringar, och det var en hel cm längre mellan ringarna än vad som angavs på etiketten, pga att de bara mätt den helt raka delen av mundelen och uteslutit hela infästningen för ringarna.
Men den delen glider ju lätt in i mungipan, så den biten måste ju räknas med i bettstorleken, annars har man ett bett som glappar och far i sidled...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 734
Senast: Edla
·
Hundhälsa Ligger här sömnlös och vakar över min lilla prinsessa. I torsdags märkte jag att hon slickade sig mycket och såg då att hon hade en...
Svar
18
· Visningar
1 145

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Pass förvaring
  • Hjälp
Tillbaka