Faster/farbror vill inte ha pappa på sin fest

förvirrad

Trådstartare
Idag dök det upp ett problem.
Min käre far fyller jämnt i år och samma dag fyller även hans tvillingsyskon.
I den vevan han fyller ska de resa bort men jag visste inte exakt när. Häromdagen ringde hans tvilling och bjöd mig och min bror på sin fest och hänvisade till att pappa reser bort som h*n hört på omvägar. Vi har bägge tackat ja utan att kolla med våra föräldrar :crazy:

Mina föräldrar har varit utan dator eftersom den varit på rundsmörjning och när jag nämnde detta för mamma så såg hon fram emot att det skulle ligga en inbjudan i datorn, vilket det inte gjorde. Hon ringde då min faster/farbror och frågade iom det där med resan. H*n vill inte ha vår far på sin fest :cry:

Jag kan förstå det senare. Min far har under ett antal år gått och blivit konspirationsteoretiker, klimatförnekare och allmänt alternativ. Det är mer än en gång jag tagit mig för pannan då han utbrustit i någonting och jag frågat vad han fått det ifrån och han säger "det står här" och pekar på en boksida. Att man kan trycka böcker som innehåller lögner verkar inte ha slagit honom alls och då är han ändå högt utbildad (har doktorerat). Tyvärr är det här något han gärna tar med sig i sällskapslivet och det blir rätt jobbigt. Jag har lärt mig att avstyra denna typ av diskussioner så jag slipper dem.

Frågan är nu hur jag ska göra, brorsan vet inte om saken än då han är på resande fot. Ska jag gå på festen och träffa mina kusiner eller ska jag stanna "hemma" och fira i all stillhet med mina föräldrar? Mamma vill att jag ska åka men jag känner mig så fruktansvärt illojal mot min älskade pappa.
 
Jag hade nog firat med pappa - forhoppningsvis ar icke-inbjudan till hans brors fest lite av en tankestallare, men att bli "overgiven" av narmsta familjen kan nog kannas valdigt tufft - men, jag tror inte det finns nagot riktigt ratt och fel i en san har situation - det ar upp till dig sjalv och magkanslan vad du bor gora!
 
@förvirrad: I det läget hade jag valt att fira med min far (under förutsättning att du vill det). Relationen mellan din far och hans syskon hade jag släppt helt, det är deras problem. Förklara för din fars syskon att du inte kan komma pga att du naturligtvis vill fira med din far. Dina kusiner kan du träffa vid andra tillfällen, en födelsedagsfest är ju främst till för jubilaren.
 
Jag är nog trögfattad. Är dina föräldrar på resa när din far fyller år eller har jag missuppfattat det? För isf så är väl problemet löst iom att han ändå inte är hemma över sin födelsedag, då kan du väl åka och fira med din släkt.

Ska din far ha ett kalas överhuvudtaget eller du menar att du bara ska åka dit och säga hej över en bit kaka?
 
Idag dök det upp ett problem.
Min käre far fyller jämnt i år och samma dag fyller även hans tvillingsyskon.
I den vevan han fyller ska de resa bort men jag visste inte exakt när. Häromdagen ringde hans tvilling och bjöd mig och min bror på sin fest och hänvisade till att pappa reser bort som h*n hört på omvägar. Vi har bägge tackat ja utan att kolla med våra föräldrar :crazy:

Mina föräldrar har varit utan dator eftersom den varit på rundsmörjning och när jag nämnde detta för mamma så såg hon fram emot att det skulle ligga en inbjudan i datorn, vilket det inte gjorde. Hon ringde då min faster/farbror och frågade iom det där med resan. H*n vill inte ha vår far på sin fest :cry:

Jag kan förstå det senare. Min far har under ett antal år gått och blivit konspirationsteoretiker, klimatförnekare och allmänt alternativ. Det är mer än en gång jag tagit mig för pannan då han utbrustit i någonting och jag frågat vad han fått det ifrån och han säger "det står här" och pekar på en boksida. Att man kan trycka böcker som innehåller lögner verkar inte ha slagit honom alls och då är han ändå högt utbildad (har doktorerat). Tyvärr är det här något han gärna tar med sig i sällskapslivet och det blir rätt jobbigt. Jag har lärt mig att avstyra denna typ av diskussioner så jag slipper dem.

Frågan är nu hur jag ska göra, brorsan vet inte om saken än då han är på resande fot. Ska jag gå på festen och träffa mina kusiner eller ska jag stanna "hemma" och fira i all stillhet med mina föräldrar? Mamma vill att jag ska åka men jag känner mig så fruktansvärt illojal mot min älskade pappa.
Jag hade åkt. Problem dem sinsemellan är deras och mellan dem och borde inte beröra dig.
Men ordna ett eget firande din pappa också? Kanske kvällen innan?
Du, din bror och andra som vill komma.
Alternativt att ni bjuder ut pappa på finmiddag om ni tycker det är för få som vill komma.
 
Jag hade nog valt att fira med min pappa, han är ju ändå närmast mig och tackat nej till festen och refererat till missförståndet (att ni trodde föräldrarna var bjudna). Om du själv inte har någon konflikt med din pappa så känns det ju kymigt att låta honom sitta själv på födelsedagen.
 
Jag är nog trögfattad. Är dina föräldrar på resa när din far fyller år eller har jag missuppfattat det? För isf så är väl problemet löst iom att han ändå inte är hemma över sin födelsedag, då kan du väl åka och fira med din släkt.

Ska din far ha ett kalas överhuvudtaget eller du menar att du bara ska åka dit och säga hej över en bit kaka?
De är inte på resa. De ska resa strax efter födelsedagen men det blev en missupfattning så både jag och min faster/farbror trodde det var innan födelsedagen. De är alltså hemma.
 
Lie hänger väl på vilka kalastraditioner ni har?

Blir det stort kalas hos bägge syskonen? Eller enklare hos den ene?
Blir festerna på samma dag?
Det blir fest hos faster/farbror men inte hos mor och far. Festen är på födelsedagen och det är det som ställer till bekymmer. Hade det varit dagen efter hade problemet varit mycket mindre.
 
@förvirrad: I det läget hade jag valt att fira med min far (under förutsättning att du vill det). Relationen mellan din far och hans syskon hade jag släppt helt, det är deras problem. Förklara för din fars syskon att du inte kan komma pga att du naturligtvis vill fira med din far. Dina kusiner kan du träffa vid andra tillfällen, en födelsedagsfest är ju främst till för jubilaren.
Jag hade åkt. Problem dem sinsemellan är deras och mellan dem och borde inte beröra dig.
Men ordna ett eget firande din pappa också? Kanske kvällen innan?
Du, din bror och andra som vill komma.
Alternativt att ni bjuder ut pappa på finmiddag om ni tycker det är för få som vill komma.
Intressant att ni använder nästan samam argumentation och kommer fram tillh elt olika slutsatser.

Ang. träffa kusiner så är vi rätt dåliga på det även om viljan finns. Vid en begravning i våras så kom vi fram till att det var 20 år sedan vi sågs. Även de bor långt från mig och de bor även långt från varandra.
 
Jag hade firat med min pappa. Kusiner finns det andra tillfällen att träffa om man vill. Om du vill träffa dina kusiner föreslår jag att du bjuder in dem tex i samband med din egna födelsedag. Men jag hade tveklöst valt min pappa först.
 
Många som säger att det är som självklart att fira med pappa. Jag tror jag säger annorlunda av två anledningar:
1. Min pappa är rätt kass. Speciellt efter vad han gjorde mot bla mamma när de skildes.
Så även om jag tänker mig in i normal papparealtion tror jag att jag omedvetet påverkas lite ändå.

2. I resten av min familj pratar man om sådant och det är "no hard feelings" om man kommer överens om en annan dag.
Vi är nog inte så "bra" på att känna oss förbisedda. Så då kan man fira det en annan dag. Men det med förutsättning att det är som jag uppfattade det att pappan inte planerat något firande och eventuellt till och med skulle vara bortrest.
Om det hade varit två fester att välja på däremot. Med andra ord sånt som krävde en del förberedelser.

Börja med att prata med pappa, kolla hur han tänkt sig och vill ha eventuellt firande. Görr klart att du tycker att han är viktigast och se var det leder.
 
Intressant att ni använder nästan samam argumentation och kommer fram tillh elt olika slutsatser.

Ang. träffa kusiner så är vi rätt dåliga på det även om viljan finns. Vid en begravning i våras så kom vi fram till att det var 20 år sedan vi sågs. Även de bor långt från mig och de bor även långt från varandra.
Håller inte helt med om att det är samma argumentation.
Vi tar båda upp att syskonrelationen inte hör hit. Men det är ingen argumentation för att gå dit eller inte.

Och mitt svar grundar sig på att din pappa inte verkar ha planerat något speciellt firande som är låst till just den dagen.

Fyller jag på en veckodag, oavsett om det är jämt så firas jag möjligen av närmaste familjen på helgen, det vill säga det byter dag från födelsedagen. Ibland har det flyttat från söndag till lördag också för det varit bättre.
Så jag tänker att man i alla fall kan diskutera firande av pappa en annan dag, men klargöra att han är viktigast.

Jag vänder mig emot att man skulle vara illojal för att man vill gå på en annan sammankomst den dagen men det är viktigt att man pratar om det först.
Kompromisser och prioriteringar 😉
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn När jag var i stallet idag diskuterade vi blivande mammor (tre stycken hittils, antagligen är det något i vattnet :crazy: ) när vi hade...
Svar
13
· Visningar
1 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp