Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Vilya

Trådstartare
När jag var i stallet idag diskuterade vi blivande mammor (tre stycken hittils, antagligen är det något i vattnet :crazy: ) när vi hade berättat det för våra föräldrar, jag fick lite genant erkänna att jag inte hade sagt något än. Alla de andra tyckte att jag borde göra det snarast och eftersom jag varit sugen på att berätta och ska sova hos mina föräldrar på lördag, då de antagligen skulle märka det eftersom jag inte dricker vin, är finnig son f*n och spyr de första tre timmarna på morgonen :eek: , bestämde jag mig för att ringa och berätta... Ungefär så här lät det:

-Hej mamma, jag har en sak jag vill berätta för dig.
-OK.
-Jag och min sambo ska ha barn i början av maj!
-Ånej, jag vet inte om jag kan älska ett annat barn så myckat som jag älskar den dottern du redan har! Men jag och pappa skulle ju bjuda er på en resa till Azorerna i sommar men det går ju inte nu, jaja vi kanske kan ta din stora dotter med oss och åka i alla fall! Och hur ska det gå med din examen, kommer du att hinna bli klar?

Sen frågade hon lite om min sambo var glad osv. och om hon fick prata med min dotter. Inget grattis, inget hur mår du, inget gud va kul, ingenting.

Är jag knäpp som känner mig riktigt j*vla sårad? Jag menar vad tror hon, min dotter fick jag efter en "olycka" när jag var 22, tre år senare träffade jag min sambo och vi har nu varit ihop i fyra och ett halft år och jag fyller 30 nästa år, är det inte ganska naturligt att skaffa barn i det läget eller tycker hon att jag måste följa hennes mall och bara skaffa ett barn?

Ska iaf berätta för min sambos mamma i morgon, förväntar mig totalt omvänd reaktion där, då kanske det känns lite bättre...?

*behövde bara skriva av mig lite*
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Nej vad elakt! Förstår absolut att du känner dig sårad. När man berättar en sådan sak vill man ju få glädje tillbaks, och inte en massa egotrippade kommentarer. Förhoppningsvis vad det någon slags chockreaktion, och hon kommer på bättre tankar i morgon.

Jag säger i alla fall GRATTIS!!! och Lycka till!
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Det kan vara en liten chock som gör att hon sa som hon gjorde.
Ge henne lite tid och se om hon sägger samma sak igen.
Uppenbarligen var det något hon absolut inte förväntade sig och blev troligtvis "tagen på sängen". Är det så behöver hon bara lite tid för att komma runt i sin tankebana innan hon fungerar mer "normalt".
Brukar din mamma komma med konstiga kommentarer som första reaktion ibland på sådant hon inte var beredd på som är av lite större karraktär?
Är din mamma mer lagd åt att reagera negativt på överraskningar överlag?

Oavsätt så GRATTIS :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Tack för era uppmuntrande svar.

Jag hoppas att det är som ni skriver, en chockreaktion, men är tyvärr inte så säker, hon har vid ett tidigare tillfälle sagt att hon är glad över att jag inte har fler barn för det skulle hon inte orka med. Vad då inte orka med?
Hon bor 40 mil härifrån förutom en helg i månaden och på semestern då mina föräldrar åker till sitt hus här i småland som ligger 7 mil från mig, iof brukar hon ha min dotter hos sig då men det är mest på hennes begäran och självklart vill min dotter träffa sina morföräldrar. Alltså måste hon inte orka någonting, hon behöver inte byta bajsblöjor, inte vara vaken med en ledsen bebis, ingenting...

Nu ska jag iaf åka och titta på lag SM i fälttävlan, hoppas att det piggar upp mig lite :banana:
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Jag känner igen det där... När vi försökte berätta för min mamma att jag var gravid så tog det lite tid... Så fort vi förde barn på tal så bröt hon bara av med att jag skulle minsan inte har några barn än på länge... Tillslut så började hon gnälla om att jag hade gått upp i vikt och att jag nog var tvungen att börja tänka på vad jag åt... Då klämde jag ilsket ur mig att jag nog kommer att gå upp mer i vikt för jag är faktiskt gravid. Varvid mamma skriker; NEJ Det har jag inte tid med.... :crazy:

Sen försökte hon nog vara lite omvårande men det var nog först när elin var född som hon riktigt accepterade det, sen började hennes tjat om att vi borde skaffa en till istället... Vilket oxå var väldigt frusterande när vi försökte och inget hände... Så nu älskar hon båda mina ungar men hon har inte så mycke ttid att vara här, men när hon är här så engagera hon sig helt och hållet i barnen och jag kan nästan känna ibland att jag oxå vill ha lite uppmärksamhet...
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Hoppas verkligen att hon ändrar sig... förstår mycket väl om du känner dig sårad... vet själv hur skönt det kändes när min pappa ringde tillbaka till mig när han fått reda på det och sjöng i telefonen av glädje... å då var vi inte riktigt säkra ännu... nä hoppas på en chockreaktion helt enkelt...
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

en av mina bästa vänner fick barn i våras, när hon berättade för sin mamma (dom har haft en "strulig" relation för ett par år sen, nu är det dock mer normalt) fick hon till svar "nej, men det var väl inget roligt!" (lägg märke till det där "inget" som är lätt att missa...)

självklart intekul att höra för min kompis, men det var väl chocken. idag är min kompis föräldrar iaf stolta morföräldrar till en liten pojk som dom fullkomligt avgudar! (så det kan mao bli bra ändå)
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

ja, hörni. Mormor/farmor/morfar/farfar skall vi förhoppningsvis bli allihop, låt oss komma ihåg vilka kommentarer vi själva fick - och ge de FINA och BRA till våra barn och förlåta våra egna föräldrar för deras grodor.

Ingen far/mor förälder älskar väl INTE sina barnbarn när de väl är ute !
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Åhh, va snällt, eller inte...
(Ska själv ha i slutet av mars) och min man fick ringa och berätta för pappa eftersom jag vart inlagd på sjukan.

Men jag säger i alla fall grattis och hoppas att allt kommer gå bra och att allt går enligt planerna!!
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

cirkus skrev:
Ingen far/mor förälder älskar väl INTE sina barnbarn när de väl är ute !

Jo, det finns faktiskt far/morföräldrar om även om de älskar sina barnbarn gör skillnad på sina barnbarn både relationsmässigt och "ekonomiskt".

Man upphör iaf inte att förvånas över vissa människor!
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Min mamma är precis tvärtom... När Tilde var knappt ett år började hon fråga när nästa skulle komma... sen när jag berättade för henne blev hon hellt hysterisk och började köpa kläder och leksaker till Tilde och h*n som är i magen, ringde till alla hon kände och sa att hon skulle bli mormor igen...
Hon ringde till pappa innan jag han säga något till honom...
Nu dom sisst månaderna ringer hon flera ggr varje dag och kollar så inget har hänt... en natt ringde hon till BB och frågade om jag var där... för det var nån som ringt en signal hem till henne och lagt på....
Nu ringer hon och vill att jag ska ringa henne när jag får värkar.... :(
Jag vet att hon bara vill väl, men man blir så trött...
Hon var likadan förra graviditeten...så jag sa till henne att jag skulle ha barn i oktober istället för att det skulle bli lite lugnare, men hon började tidigt iallefall....
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Att göra skillnad ekonomiskt är väl en sak, men relationsmässigt - verkar taskigt
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Så är ju mänskligheten, ibland blir vi taskiga även om det är vårt kött och blod det gäller...
 
Sv: Glad nyhet eller??? Trodde jag iaf...

Vilya skrev:
hon har vid ett tidigare tillfälle sagt att hon är glad över att jag inte har fler barn för det skulle hon inte orka med. Vad då inte orka med?

Hon kanske inte orkar med att se att du lyckas "bättre" än henne?

Dum mamma, tycker jag. Fråga henne! Och kräv att hon tänker sig för. Du är ju dessutom gravid nu och bör slippa bli ledsen och bekymrad i onödan. Det är din rättighet!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 213
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 091
Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Destiny_D
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 407
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp