Fått beställning!

_Peplis_

Trådstartare
från ett hästföretag, men ja har inte betalat för den, hade valt förskottsbetalning o skulle betala in nu idag när lönen kom. men döm om min förvåning när det ligger en avi från posten i brevlådan att hämta ut.
jag hämtar ut o där ligger mina grejer men inget inbet kort el något alls. o på min orderbekräftelse står det: betalningssätt; förskottsbetlaning.. hm. va gör man?

Sv: Fått beställning!

Ring och hör med dom vad som gått snett...

Eller så kanske de kommer en faktura om nån dag..

Ring och fråga, så dom inte kommer och kräver nåt senare för försenad betalning eller nåt..

Haha håller med. :angel: Vänta och se om du får nån faktura, annars så kan du ju utgå från att dom ville sponsra er! :idea:

haha precis vad jag tänkte. det var ju tom broderat o allt. tack så mkt! :bow:

jag tror de trillar ner en räkning så småningom.

vetatt jag beställde kort o tog postförskott eller va de heter o korten kom levererade till postlådan o räkningen damp ner 1-1½ månad senare.

Jag skulle helt klart inte påminna dem om att jag hade beställt och fått varor utan och betala. De klantar till det då är det även deras fel... Så grattis!! Men troligtvis kommer det en faktura för eller senare för de kommer ju kontrollera den diff det blir i deras bokföring och då kommer du nog garanterat få en faktura, speciellt om det handlar om ett lite högre belopp. Men jag skulle väntat och se om de kom på detta fel i tid!

:)

Det som förmodligen kommer att hända är att du får en ny räkning med dröjsmålsränta, verkar onödigt om man själv valt förskottsbetalning.

Lånar knapp..
Sedan kan det ju även vara så att då du valt förskottsbetalning, har de inte hunnit kolla utan litar på dig som kund.
Vill vara "bra" som säljare och se till att du får varan snabbt.

Så jag skulle nog vara ärlig och betala.
Förr eller senare märker de att du ej betalt.
mvh El

Till er som anser att företaget får skylla sig själv, bör läsa på lite.

1. Hade det varit ok om det handlat om ett eget företag?
2. Man har ingått ett avtal genom ett köp, har man i det läget kryssat i förskottsbetalning och man dröjer med och varor hinner komma innan betalning skett. Det ger företaget rätt att skicka en faktura innehållande dröjsmålsränta, DÅ brukar det bli liv i luckan på kunden trots att kunden själv förorsakat sin sits.
3. När man gör en beställning ingår man ett avtal med företaget, som kund åtar man sig att ordna med betalning och sättet kan ju variera. Företaget skickar varor, brister man i det sk betalningsansvaret genom att inte göra vad man åtagit sig så har man även brutit ett avtal.

Till er som anser att företaget får skylla sig själv, bör läsa på lite.

1. Hade det varit ok om det handlat om ett eget företag?
2. Man har ingått ett avtal genom ett köp, har man i det läget kryssat i förskottsbetalning och man dröjer med och varor hinner komma innan betalning skett. Det ger företaget rätt att skicka en faktura innehållande dröjsmålsränta, DÅ brukar det bli liv i luckan på kunden trots att kunden själv förorsakat sin sits.
3. När man gör en beställning ingår man ett avtal med företaget, som kund åtar man sig att ordna med betalning och sättet kan ju variera. Företaget skickar varor, brister man i det sk betalningsansvaret genom att inte göra vad man åtagit sig så har man även brutit ett avtal.

:bow: :bow: :bow:

jag skulle aldrig bra strunta i det, ärlighet varar alltid längst!

Källan utgår ifrån juridik, det kvittar om du gör din beställning på internet, faxar eller skriver på annat sätt så ingår du ett avtal som du godkänner. Vid beställning via telefon tillämpar numera många företag bandning av samtalet, läs på konsumentverkets sida för mera information.

Alla köp som kunden gör har man ångerrätt till, men det måste meddelas företaget inom en viss tid därefter räknas det som att man ingått avtal med företaget.

Vad jag säger är, att visst kan man strunta i betalningen. Dock kommer det att dyka upp en faktura med en sk dröjsmålsränta, företaget har levererat beställda varor enligt avtal men kunden har inte betalat varorna enligt avtalet. Och då anser kunden att företaget har gjort fel, när det i själva verket är kunden som har gjort fel.

Senast ändrad:

men jag som kunde har väll inte alls gjort ngt fel?
jag har ju valt att betala i förskott, då ska de ju inte ens börja brodera sakerna innan jag har betalt. På deras hemsida står det att man MÅSTE betala sakerna i förskott om man ska ha brodyr.

Då är det väll ändå inte MITT FEL om de skickar sakerna innan jag har betalt :confused:

men jag som kunde har väll inte alls gjort ngt fel?
jag har ju valt att betala i förskott, då ska de ju inte ens börja brodera sakerna innan jag har betalt. På deras hemsida står det att man MÅSTE betala sakerna i förskott om man ska ha brodyr.

Då är det väll ändå inte MITT FEL om de skickar sakerna innan jag har betalt :confused:

Nej och det var inte så mitt svar var utformat, däremot om du struntar blankt i att betala även nu trots att du har fått dina varor då har du gjort fel. Svaret var mer riktat till dem som ansåg att företaget får skylla sig själv, vad du kan drabbas av är en räkning och i sämsta fall med dröjsmålsränta eftersom du som konsument har åtagit dig att betala varor i förskott. Sen har företaget iofs inte kollat om du har gjort det och skickat varor, eftersom du inte har avbeställt dessa så räknas det ändå som ett ingånget avtal med företaget.

Jag hade hört av mig. Även butiker har utgifter och hur du än vrider på det är det kunderna som får betala.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 904
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 066
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är... 2
Svar
27
· Visningar
6 095
Senast: Cocos
·
Juridik & Ekonomi Udda rubrik men.. Jag beställde saker från apotek hjärtat i torsdags. Valde att beställa där då de har 20% och alternativet hemleverans...
Svar
13
· Visningar
1 414

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka