Bukefalos 28 år!

Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Status
Stängd för vidare inlägg.

Smulan75

Trådstartare
Vi har fått förskoleplats till vår dotter den 10 januari 2005. (troligen med inskolning från och med det datumet). :D Nu har vi stått i kö sen 1 sept och som tur var är sambon pappaledig tom 1 dec.

Platsen vi fått är inte på vårat förstahandsval (förskolan på gångavstånd) utan på en avdelning som ligger 10 min bilfärd inemot stan men som ska flytta till vårat område om 1½-2 år (enligt planerna iallfall) och man kan ju alltid hoppas att de håller vad de lovar. Isåfall kan vi glädjas åt att dottern får gå på en förskola ganska nära vårt hus iallfall i två år. Vi har bestämt oss till 95% att tacka ja och att samtidigt stå kvar till vårt förstahandsval.

Tyvärr är våra föräldrarpenningdagar slut den 1dec 2004 och att använda garantidagarna är inget alternativ då vår ekonomi aldrig skulle klara det. Så frågan är bara vad man ska göra nu!? Jag har ännu inte pratat med min chef. Jag har semester sparad ca 3-4 veckor men vi har redan blivit förvarnade att vi inte får ta ut mer än en vecka i rad över julen/nyår då vi har ett projektavslut i slutet av 2004 med följd av en del merarbete både före och efter. Så frågan är hur glada de kommer bli om jag ber att få semester/tjänstledigt.

Min sambo sitter i samma sits, han har lite semster kvar 1-2veckor.

Vad ska man göra?? Funderar på att hyra in en dagmamma i 1½ månad? Har tyvärr inga kompisar/släktingar som kan hjälpa oss :o Någon som varit i samma sits och hur löste ni det? Jag var bara tvungen att ventilera mina funderingar.
 
Senast ändrad:
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Jag är lite "off" på dagens regelverk, men har bestämt för mig att det är ett nationellt beslut att alla som söker plats ska ha plats inom tre månader. Många enskilda kommuner har även detta som ett kommunalt beslut. Kolla upp detta.
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Sök efter ett privat dagis. Mina barn går på ett privat kristet dagis och vi fick plats nästan genast.
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Tja, vad gör man... det finns ju tyvärr inte så mycket att göra annat än att finna sig i det. Skälla och klaga kan man ju göra men det hjälper ju inte en ekonomiskt.
Visst finns det beslut på att man skall få en plats inom tre månader, men det finns ingen "bestraffning" om de inte uppfyller kraven.

Vi hade redan innan insett att vi inte skulle få plats när vi ville. Vi ville inte börja på dagis när hon var 1 1/2 utan hade tänkt att vara hemma något längre. vi hade hört att det i princip bara gick att få plats i augusti så var det 1 1/2 eller 2 1/2 som gällde. 2 1/2 var för lång tid men det fick bli det ändå. Sökte plats till 1/1 fick plats 31/9...

Tackvare snälla och förstående arbetgivare gick det. Ekonomiskt gick det så där.... Det gick eftersom vi tagit lån för att renovera badrum i samband med indragning av komunalt V/A. Det blev inget badrum utan mat :-)

Så några braiga tips har jag inte, tyvärr...

Fast vi skall vara glada att vi insett att det var trång om platser. Träffade en på öppna förskolan som inte fattade det i tid utan trodde att man skulle ansöka till den tiden man verkligen behövde, dvs till sommaren. Skickade in papprena 1 månad efter oss och fick plats ett år senare. DET hade vi inte fixat ekonomiskt.

/pewa
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Här där jag bor ska de ordna plats inom 4månader. Men då måste man stå på kö för alla alternativ i den stadsdel som man bor i. Tyvärr är vi lite kräsna och har vissa önskemål om vilka förskoler vi vill ha :o Vi vill ju helst ha de som ligger åtminstonde inom 15min bilväg från där vi bor.

Jag står i kö till en privat (finns en på gångavstånd) tyvärr är det jättelång kö tror det är 36st före och de tar in typ 6-7st per år!! Ingen chans med andra ord. Jag har även ringt till andra privata och de har lika fullt.

Min sambo ringde till stadsdelsnämnden igår och var ganska upprörd, tyvärr tror jag inte jag att det hjälper utan bara förvärrar saken. Vem vet var man hamnar i kön nu ;) I fortsättningen ska jag nog ha kontakten, jag är trots allt lite mer diplomatisk.

Jag har ju alltid haft på känn att det är svårt att få plats här i Göteborg med omnejd. Men vad kan man göra när man inte får söka mer än 4mån innan? I våras fanns det en hel del förskolor ca 10 min in mot stan som hade gott om plats och jag trodde i min enfald att det skulle lösa sig. Till hösten visade sig det att de hade för lite barn och stängde därmed ner en förskola vilket blev följden att de nu istället har ont om plats!!

Nu när man täker tillbaka så skulle vi med andra ord försökt fått in vår dotter på dagis när hon var 1år, dvs i juni och börjat sökt i februari 2004. Men jag tyckte att hon var lite väl liten att börja när hon var ett och det känns som en mycket bättre ålder för henne att börja nu när hon är 1½år. Lätt att vara efterklok. Synd när man inte kan låta barnens mognad styra när man vill att de ska börja förskola, utan måste följa kommunernas planering (eller brist på planering).
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Men det hade väl varit bättre att ha haft en plats vid 1 i alla fall?
Man måste ju inte utnyttja den maximalt.
Ni hade ju kunnat ta en jättelång och mjuk inskolning samt varit hemma på semester.

Till sonen ansökte vi om plats till det att han var 1 år.
Vi fick en plats och började skolade in sonen när han var 14 månader.
Inskolningen tar c:a 2 veckor eller mera, och då så måste man vara med.
Det innebär att det behövs föräldradagar till det också.
Sonen fick sakta öka sin dagistid till att bli mellan 8:30-16:30 och det har han fortfarande 3 år gammal.
Det tog nog någon månad till att komma dit.

Personligen så tycker jag att just 1:åringar är bra att skola in.
De är öppna för allt nytt i just den åldern.
Sedan så har man ju gott om tid innan föräldradagarna tar slut, så att man kan "starta om" om det gick på tok.
Inskolning är svåra och kännsliga saker det.
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Vi FICK inte ställa oss i kön förrän 4 månader innan vi ville ha dagisplatsen. Kommunen motiverade det med att det var olagligt med längre kö än 4 mån.... Då tog vi det så tidigt som möjligt, dvs köade tills när Vidar skulle bli ett år. Vi hade marginaler på flera månader då eftersom jag haft med honom så mkt på jobbet så det fanns fp-dagar kvar.

Men det blev inte så utan vi fick vänta 9 månader TILL. Och då fick vi inte plats på något av våra val utan i andra änden av stan.

Så pappan fick vara hemma ett extra halvår utan någon ersättning (och jag jobba desto mer :crazy: )

I efterhand var det JÄTTEBRA för barnets och pappans relation :love: men skrämmande ändå att man liksom inte KAN göra rätt. Nästa bebis skulle man ju behöva anmäla nu innan den är född för köerna är ännu längre nu! (tre år på dagis i närheten - hur lätt är det att hinna med det???) Men man FÅR fortfarande inte anmäla sig innan barnet är 8 månader.

*suck*

Och vi bor ändå i en liten kommun med relativt "bra" tillgång på barnomsorg.

Hur gör folk egentligen för att täcka när det går så lång tid som ett år mellan att fp-dagarna är slut och man kan få dagisplats :confused: (alla kan ju inte sälja hästar för att finansiera uppehället :o )


Tim
(som gärna skulle betala mer skatt om det gick till barn- och äldreomsorg, skola och vård)
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Silverkedjan; Kolla om ni inte har förtur när ni har ett barn på förskolan redan! Dels så att ni får barnen på samma ställe och dels kan det gå betydligt mycket fortare att få plats.

Jag känner mest tack och lov att man bor på en liten ort! Jag anmälde fyra månader innan jag ville ha dagis plats, jag fick börja skola in då om jag ville men rektorn undrade om jag kunde tänka mig att vänta en månad för de skulle lägga om barngrupperna och det vore ju synd att skola in i grupp och sen få en helt ny grupp efter en månad.
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Det finns något som heter syskonförtur, men att säkert få barnen på samma förskola, det kan ingen garantera.
Jag arbetar på ett föräldrakooperativ, och vi har också syskonförtur, men i höst slutar 5 stora barn, och vi har 7 småsyskon som skall in, så vi kan inte ta in alla dessa syskon. Det är ett stort dilemma
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Syskonförtur? *noterar*

Fast vi vill inte ha barnen på dagis så långt bort :(

Det verkar vara med dagisplatser som med sadlar.

Det är lättare att köpa en häst som passar en sadel än att hitta en vettig som passar den befintliga - dvs det är större utbud på hästar än passande sadlar. (i alla fall i min hage där bomvidderna är mellan 110 och 160 grader :angel: )

Och det är alltså betydligt större utbud på bostäder och jobb än dagisplatser. Man får alltså flytta dit man får dagisplats :idea:

Snurrfian - var bor du :eek:
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Mellan Sala och Västerås! Vi behöver läkare och Islandshästar finns det många här om kring så känn er välkomna om jag kan få komma och lukta lite på hästarna och pyssla lite!
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Operation övertalning har nu börjart silverkedjan! Det är underbar natur, trevliga människor, visserligen ganska många brister inom sjukvården men det kan saäkert du ta hand om!
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

hmm... jag vill ha jobb för civilekonomer och 20 hektar suveräna dränerade omväxlande hagar också :cool:

Vidar tillstyrker nog, han har efter Magdalenas tips rastat på "Myrstacken" och bor gärna närmare en dylik perfekt anläggning :D

Tim

p.s. till mommo: TACK för sovmorgonen, jag vaknade NUUUU och inte kl 6 :love: :love: :love: :love: :love:
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Här om kring är det sand jord så det är ytters sällan det är lerigt! Vi bor på en enorm sandås...
Civilekonomer har jag ingen riktigt koll på men det är ju pendlingsavstånd till både Västerås, enköping och uppsala, även Gävle om det krisar så något ska vi väl hitta! :)

Sovmorgon vad orättvisst! Jag hade blivit lovad en i morgonbittid men den blev inställd för nu ska de börjar jaga kl 7 i morgonbittid... *suck* Elin har hostat och vaknat nu snart i 14 dagar/nätter så jag håller på att ramla ihop av trötthet...
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Jaha, hihi, ni får väl hålla utkik efter ett plejs för mig och pållarna - ingen brådska dock för nu ska jag vara leeedig länge med bebin :love:

usch och fy för såna vak-perioder! jag har haft feber en vecka, (envis förkylning bara) grym foglossning och jobbat hela tiden inkl 4 jourpass dygnet runt. Och haft en vrålpigg 3-åring som INTE ställt om till vintertid :smirk:

Nu när 3-åringen hälsade på mommo har jag inte gjort ett enda knop idag, typ snuttat på sambon :love: och förflyttat mig mellan sängen och badrummet :cool:

Livräddande med en slappdag emellanåt! Kunde t.o.m. gå upp för hela trappan i ett sträck när vi åkte och köpte hämtpizza och mörk choklad på kvällen :idea: :love:

Nu är jag fit for fajt igen - späckat program i morgon väntar!

Har du ingen annan som kan passa Elin så du får ladda batterierna???
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Min karl förstod nog hur illa det var så han tog hela natten, och sen vila hon en timme till i våran säng i morse så jag fick sova nästan ostört hela natten, förutom att en idiot till kompis till min man ringde kl 2 på fyllan... Jag får panik av samtal mitt i natten, och det vet personen i fråga oxå om när han är nykter... Så då låg jag vaken med hjärtklappning en halvtimme och sen drömde hysteriska drömmar men jag känner mig ganska så utvilad i dag ändå! :)

Snuttat på sambon förestän? Jag vet inte om vi vill veta så mycket mer än så och knappt det.... :rofl: Okej helt utvilad är jag nog inte...
 
Sv: Fått förskola 10 jan men dagarna slut 1 dec

Helt utvilad blir man nog inte förrän antingen man själv ELLER barnet kommer hemifrån... Funderar redan på hur man ska kunna ackordera bort BÅDE en vild tre-åring och en liten bebis :cool:

Hehe, det mesta av det du inte ville veta sa jag väl inte heller :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp