Fatta galopp

Sv: Fatta galopp

För det första skulle jag nog slängt upp någon annan och provat att fatta höger galopp utan en tanke på att hon har problem med det.
Kvarstår problemet kan du utesluta att det sitter hos dig.
Klarar den andra ryttaren av det är det dig problemet ligger hos inte hästen.

Det kan också vara så att hon inte är van vid fattningen, men att hon tar den korrekt i vänster.
Du kan testa att longera henne och lära henne galoppljudkommando och använda det när du rider och på så sätt lära in höger galoppen (t.ex. sitta på när någon longerar och fatta höger galopp).
På så sätt slipper du bråka med henne.
 
Sv: Fatta galopp

Jag har utbildat flera hästar som inte kunnat fatta galopp. Fatta på volt eller påväg ut ur en sväng. ställ inåt men se till att hästen INTE skjuter ut ytterbogen. Då är det bättre att ha den för rak ist. Flytta hästens framdel lite för inner skänkel, ungefär som när du rider öppna. Fatta ur flyttningen, dvs flytta framdelen och fatta direkt då hästen flyttat ett par steg. Har funkat på alla hästar jag ridit som inte fattar galopp direkt. Minska flyttningen succesivt till du kan fatta enbart genom att gå på böjt spår.
Lycka Till!!!
 
Sv: Fatta galopp

Carrielaine skrev:
Flytta hästens framdel lite för inner skänkel, ungefär som när du rider öppna. Fatta ur flyttningen, dvs flytta framdelen och fatta direkt då hästen flyttat ett par steg.

Min ide' med, har funkat för mig också!
 
Sv: Fatta galopp

Har du tjuvridit min häst :eek: :angel:
Jag har en nordis, fast hon kan inte fatta vänstergalopp så det kanske inte är henne du har ridit ändå.. :p :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Fatta galopp

Har just svarat samma fråga på en western tråd. Så jag har kopierat detta för dig. Jag har inte läst hela tråden så ursäkta om någon har redan sagt samma.

Ett bra och väldigt enkelt sätt för båda dig och hästen är att vi säger du ska fatta vänster gallop.

Du lyfter tyglarna up i handen med den hand som ska fatta gallop vänster gallop=vänster hand (om du rider med två händer så kan du kommer tillbaks med handen när hästen har fattat gallopet). Tar höger hand och lägger det på/mot häger höfte. Att göra så har du atomatiskt rätt lutning och sina skänklar kommer naturligt Vänster fot framåt höger mot sidan, du är mer balanserad för hästen. Och de tar rätt gallop. Det är bättre med att lutar mer bak än fram du måste kommer up från hästen framdel så att det är lätare för hästen att resar sig med fram delen för att fatta gallop. i annat ord vi måste kom ur vägen för hästen så att vi inte störa deras balans de behöver för att göra visa manöver. Om du lutar framåt då måste hästen bera din vikt också med hans=vi är i vägen.

När du begär gallopet och hästen inte tar det, då kan du smaka på höfte/rumpan med höger hand. När ni har det ganska bra ddå behöver du inte vara så tydligt det räker med att lägger höger axel bakåt.
 
Sv: Fatta galopp

Mitt enda tips är att du inte ska börja galopp-jobbet innan hästen är välbalanserad och arbetar i en korrekt arbetsform i skritt och trav. Om du måste ta till knep som att ställa utåt och liknande är mest troligt hästen inte balanserad och redo för uppgiften.
Nirak
 

Liknande trådar

Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
1 971
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 903
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Min hyresvärd är en idiot IGEN! Han har höjt hyran med 5,9% trots att det står på hyresgästföreningens hemsida att hyresvärdarna får...
Svar
12
· Visningar
1 251
Senast: Lyan
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 283
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp