Bukefalos 28 år!

Favoritpålägg/fyllning

Som student åt jag en period tonfiskpastej (från tub) med stekt ägg och sriracha. Kanske borde återuppliva denna kombo! :d

Annars är kronärtskockscrème jättegott både på rostat bröd och knäckebröd. Så även soltorkad-tomat-crème.
 
Som student åt jag en period tonfiskpastej (från tub) med stekt ägg och sriracha. Kanske borde återuppliva denna kombo! :d

Annars är kronärtskockscrème jättegott både på rostat bröd och knäckebröd. Så även soltorkad-tomat-crème.
FINNS det tonfiskpastej? Hur smakar den?

Visserligen hade föräldrarna med sig mjukost med smak av tonfisk&sriracha när de var över senast, så just tonfikan och såsen är kanske inte en märklig kombo?
 
Så fantastiskt många inpirationer i tråden! :heart Finns inte en suck att svara alla.

Jag kommer nog aldrig att förstå jordnötssmöret eller avokadon dock. Jag gillar sataysås och jag gillar avokado i sallad, men den senare smakar ju nästan Ingenting, den är bara konsistens. Då kan jag lika gärna ha någonting i stil med färskost på mackan. :D
 
Fast det ar ju for att det inte ska bli "torrt" i munnen man har bade jordnotssmor och sylt pa mackorna har. Prova ocksa "ants on a log" ... jordnotssmor pa en selleri stjalk med russin som myror. :d
Jag har sett ants on a log flera gånger och varit sugen på att prova! Det känns lika amerikanskt som PB&J :D men jag tror messmör och selleri är bättre. ;)
 
Min favorit är varmamackor i ugn.

Vanligt Rostbröd
Bred med 1 valfritt tjockt lager smör men helt ok att skippa smör med.
Nästa lager med ketshup, inte för mycket.
Skinka, tomatskiva, ost.
Krydda med paprikapulver och lite svartpeppar.

In i ugnen tills du tycker det ser färdigt ut.

Salta.

Ät. Gärna med en fräsch sallad till.

(Man kan ha allt man gillar på mackan såklart, men ketshupen är den magiskaingrediensen. Typ som tomatsåsen på en pizza)
Snabbfavorit här också, med variationer - tortillas, tomatsås eller fäskta tomater (inte ketchup! 😅) och sedan ungefär det jag gillar att ha på pizza. Oliver, rödlök, jalapeños.... tusen saker till... :d
 
  • Pumpa, BBQ-sås och solrosfrön.
  • Skinka, ost, senap, gärna varm, men kall fungerar också
  • Leverpastej och saltgurka.
  • Espresso house har två riktigt goda mackor; en vegansk med lite hetta i ett bröd som är täckt av frön, tror det är hummus.. Och en varm macka med rostade grönsaker, omnom!
  • Lingongrova, smör och kall pannkaka
  • Knäckebröd, kaviar, kall potatis
Jag tryckte gilla, men vänta lite nu - har du kall pannkaka PÅ brödet? Snackar vi i så fall tunnpannkaka (plättar) eller ugnspannkaka, och hur i hela friden går det ihop? 😅
 
Hade en period i ungdomen när jag åt russin på mina efter-skolan-mackor. Endast i kombinationen mammas hembakta siktkaka, bregott och ett lager russin över som trycktes ner för att sitta fast. (kräver rätt sorts mjukhet i brödet :D)
Tror det från början var ett försök att komma runt att jag inte bara fick slänga i mig en näve ur russinpaketet. Men sedan åt jag dem för att jag seriöst ansåg det var gott.
Russin och annan torkat frukt/bär i bröd är ju jättevanligt. Det låter inte det minsta konstigt, tvärtom riktigt gott! :)
 
Men vaaaa! :eek: Rostad macka med jordnötssmör är ju toppen ju! Men ja, det blir lite torrt i munnen och jag kan förstå om man inte gillar det. Därför funkar det ovanligt bra i kombination med saftigt äpple som man skivar tunt och lägger ovanpå :) Banan är ett annat populärt alternativ, men det tycker jag själv är väldigt o-gott.

Jag kommer nog aldrig att övertygas, men jag gillar oftast inte bakverk eller till exempel glass och chokladbitar med jordnötssmör i heller. Jordnötter - ja. Jordnötssmör - njae. :p
 
Rugbröd med lever pastej og saltgurka eller inlagd rödbeta.

Annars rugbröd med rostat torskerogn (på panna) med mayo och lite salat. Även en panerad fiskfilé med detta är jätte gott.

Stjärnskott är en favorit luxmacka för mig.
Förklara gärna stjärnskott? resten begrep jag. :)
 
FINNS det tonfiskpastej? Hur smakar den?

Visserligen hade föräldrarna med sig mjukost med smak av tonfisk&sriracha när de var över senast, så just tonfikan och såsen är kanske inte en märklig kombo?
1641940624950.png


Japp, sådan här! Minns att man fick det som liten ibland, men hade helt glömt av det i vuxen ålder tills jag råkade springa på det i affären. :D
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Kan varmt rekommenderas. Det är super gott. Även till förrätt om man skall vara lite fancy
Jag kan inte med rå/halvrå fisk och skaldjur eller rom, men jag kan gå med på spättan och byta ut majonäsen med creme fraiche. ;)
Tjusigt såg det ut i alla fall, som för det mesta med skaldjur och stuff. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp