Bukefalos 28 år!

Favoritsoppa

Sv: Favoritsoppa

Så lite så! Det besvärliga med att googla är ju att man inte vet om det är ett bra recept förrän man provat det... :p
 
Sv: Favoritsoppa

Någon som har tips på någon bra vegetarisk soppa? (dock inte morotssoppa, grönsakssoppa, sellerisoppa, spenatsoppa då det är tre vanligt förekommande soppor hos mig).

Gulashsoppa är jättegod vegetarisk, man kan ha i vegetarisk färs (ca 300g) så blir den ännu matigare.

3 st mjölig potatis
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
3 st paprikor i olika färger
Smör el. olja
1⁄2 dl tomatpuré
1 tsk kummin
1 tsk chilipulver
1 l grönsaksbuljong
1⁄2 dl hackad färsk persilja
2 dl matyoghurt (alt. soyghurt)

Skala potatis. Dela i halvor och skiva. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur paprikan och skär i bitar. Fräs alla grönsaker i smör i en kastrull. Rör i tomatpuré, kummin och chili. Häll på buljong och låt soppan koka i 10-15 min. Vispa så att soppan blir lite sönderdelad. Servera soppan med en rejäl klick matyoghurt och strö persilja över. Jag brukar ha i lite cayenne med.


Brukar även göra egen sparrissoppa med färsk sparris (mixar då hälften av sparrisen i soppan och skär resten i 3cm bitar) och använder icke animalisk matlagningsgrädde.
 
Sv: Favoritsoppa

Jag älskar soppor, men min favorit är nog Minestrone, fast jag gör den efter eget huvud och efter vad som finns hemma.

Grönsaksbuljong, körsbärstomater på burk, röda kidneybeans, babyspenat, och nån slags minipasta (eller andra pastaformer). Gärna morot i bitar, kanske finhackad lök. Vitlök rentav. Minestrone på riktigt är nog helt annorlunda, men så här ser min version ut, och jag älskar den verkligen. Vitlöksbröd till så är det lyx! :d (HIMMEL, jag har först nu sett alla nya emoticons!!! Vad fina!)

Annars blir mina soppor ofta så fullproppade att de förvandlas till grytor. Det gör inget, då kan man servera dem med ris om man är extra hungrig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 213
Senast: iNTOHiMO
·
Fritid Vi ska iväg på en road trip i sommar, har tagit sikte på Värmland och efterlyser spännande platser att besöka. Jag har snöat in på...
2
Svar
31
· Visningar
1 350
Senast: Septicemia
·
Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 662
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp