Fd travare som är omöjlig att få i galopp!

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Zandora
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 30
  • Visningar Visningar 3 534
Z

Zandora

Hej!
Har ett jobbigt problem me min medryttarhäst.
De är så att han verkar inte fatta va en galoppskänkel är!
Han ökar istället i trav, hur mkt ja än försöker.
Inte de härligaste för rumpan direkt!
Nån som har nå tips å råd?

Sv: Fd travare som är omöjlig att få i galopp!

trav hästar är avlade för att trava... Ta hjälp av instruktör... Det är svårt att omskola hästar..Ett bra sätt är att överdriva hjälperna, göra fattningarna i ett hörn samtidigt som man ställer huvudet lite utåt.. Massor med beröm när hästen gör rätt...

Använd sökfunktionen, det finns MASSOR av trådar om travare och galopp!

Tid, tålamod och noggrannhet är dock de råd jag kan ge dig lite snabbt.
Hur länge har hästen ridits, och HUR rids den?

Bygg upp musklerna. Mycket samlad, kort trav, mycket böj och mycket lösgörande för bogar och bakdel. Öppna, sluta, skänkelvikning. Se till att hålla traven lugn och sansad. Om jag hade varit du så hade jag bara ridit i samlad trav, den snabba, obalanserade traven kan hästen redan. Men ta hjälp av någon som kan detta och kom ihåg att travhästar lär sig inte galoppskänkel på en natt, det kan ta upp till ett år av intensiv träning.

Jag hade samma problem med min travare.De flesta travare har inte lärt sej vad en galoppskänkel är precis som andra unghästar vid inridning.
Det bästa du kan göra är att rida ute,mycket!Låt din häst galoppera när den känner för det så den förstår att den får lov att galoppa och att det är bekvämare.Om det visar sej att hästen vill galoppera på samma ställe alltid börja då lägga en galoppskänkel plus en halvhalt precis innan ni galopperar.Då kommer han till slut uppfatta att dina ben har en viss position.Försök då efter det att bestämma när ni ska galoppera så inte bara han gör det.Strunta i om ni kommer i fel galopp,huvudsaken är att han vet vad en galoppskänkel är.Om han skulle råka komma i rätt galopp beröm han tusen ggr mer än när han galopperar överhuvudtaget :)
Det kan ta tid men det ger resultat,det loovar jag!Min travare kan nu efter 10 mån fatta (näsan alla ggr) rätt galopp i paddocken!!
Men tiden avgörs ganska mycket beroende på om han varit en framgångsrik och "naturlig" travare ,som det kallas,eller om han inte lyckats så bra i travet.För ju bättre han var där,desto längre tid KAN det ta att lära dem galoppskänkel.Min travare var nått sånär bra.
Ha bara tålamod så går det bra!Tvinga eller bestraffa bara honom inte om han inte förstår,för han gör inte fel som inte förstår..!
Fråga gärna mer! :)

Ok. Kan berätta lite mer om min medryttarhäst..
Han var en rätt så duktig travhäst på banan, drog in några hundratusen på nåra år. Ja har bara tillgång till att rida i skogen, och de spelar som ingen roll hur fort eller sakta han springer för de är _bara_ trav som gäller! känns som han travar i 110 genom skogen! och de blir då jättesvårt att få honom att sakta ner. :-(
men han är ändå lätt att rida samlad, men inte direkt så långa stunder. brukar varva me att rida han samlad och sedan me långa tyglar så att han inte ska få ont lr så efteråt! före ja började rida honom så hade han knappt blivit riden på ett år drygt, har nu ridit han i några veckor.
har hört lite på avstånd från förra ägaren att han kan gå i galopp om man får honom att gå ojämt?! hur gör man de då?

Ok. Kan berätta lite mer om min medryttarhäst..
Han var en rätt så duktig travhäst på banan, drog in några hundratusen på nåra år. Ja har bara tillgång till att rida i skogen, och de spelar som ingen roll hur fort eller sakta han springer för de är _bara_ trav som gäller! känns som han travar i 110 genom skogen! och de blir då jättesvårt att få honom att sakta ner. :-(
men han är ändå lätt att rida samlad, men inte direkt så långa stunder. brukar varva me att rida han samlad och sedan me långa tyglar så att han inte ska få ont lr så efteråt! före ja började rida honom så hade han knappt blivit riden på ett år drygt, har nu ridit han i några veckor.
har hört lite på avstånd från förra ägaren att han kan gå i galopp om man får honom att gå ojämt?! hur gör man de då?

PRATA MED ÄGAREN!! i övrigt, ta det lugnt, låt inte hästen springa iväg så du tappar kontrollen, SLÄPP EFTER på tygeln om han drar förmycket, travare behöver stödet i tygeln för att kunna springa fort, om du släpper efter får han inte det stöd han behöver. vad beträffar galoppen så bygg muskler först o främst, klättra, rid rätt ut i skogen (med sällskap som känner till omgivningen om du själv inte gör det) eller pulsa i snö om sådan finns:)lämna galopparbetet åt ägaren så länge det inte är ditt ansvar att skola om hästen...

Att säga att en fd travhäst inte skulle kunna lära sig galoppera är som att säga att inte alla hundar kan lära sig sitta... :angel:

Min fd travare sprang också bara snabbare och snabbare när jag ville att han skulle galoppera, så då slutade jag försöka ett tag och satte mig ner och tog mig en ordentlig funderare. Kom fram till några saker som jag utgick från:

1. Travhästar har nästan enbart "raktfram-muskler" vilker då naturligtvis innebär att dom sällan orkar bära sig på böjt spår. Alltså red jag ut när jag ville lära honom galoppskänkeln (för det är det det handlar om, alla hästar kan galoppera)

2. En travare får skäll när den galopperar, alltså måste man få den att förstå att det är ok = aldrig nånsin skälla om den galopperar. En enda gång kan ta en tillbaka till ruta ett igen. Detta gäller väl mest under utbildningstiden, sen kan man ställa krav som på vilken häst som helst.

3. När vill en häst falla i galopp? Efter ett språng, i djupsnö, i en sväng, uppförsbacke tex... Ta hjälp av de naturliga "triggarna" så blir det inte lika kravfyllt och ofta blir det så att dom tar några språng utan att knappt märka att dom gjort det och vips har man galopperat. Massor med beröm och hästen tycker helt plötsligt att det är kul att galoppera. :)

Sen är det några basic-saker som mycket beröm, överdrivna hjälper, ställa utåt och ge ordentlig eftergift när den fattar. Och VAR INTE FARTRÄDD! En travhäst orkar inte galoppera lika sakta som en häst som varit riden hela livet. Låt den galoppera på annars kommer bara falla in i traven igen. När den väl fattar vad en galoppskänkel är kan man börja sänka farten, rida på bana och ta tag i träningen. Men muskler är ju att föredra redan innan man börjar, men galoppskänkel kan man lära den ändå. Galoppera i skogen räknas också + att man slipper göra det på en trång ridbana eftersom dom gärna springer på i början. :D

nu är de som så att de bara är ja som motionerar hästen..och ja skulle verkligen vilja kunna galoppera me honom!
rider mycket upp å ner i branta backar, sen så är de en hel del skarpa kurvor efter dessa små skogsvägar.
men ja ska testa att överdriva galoppskänkeln då ja rider uppförs :-)

PRATA MED ÄGAREN!! i övrigt, ta det lugnt, låt inte hästen springa iväg så du tappar kontrollen, SLÄPP EFTER på tygeln om han drar förmycket, travare behöver stödet i tygeln för att kunna springa fort, om du släpper efter får han inte det stöd han behöver. vad beträffar galoppen så bygg muskler först o främst, klättra, rid rätt ut i skogen (med sällskap som känner till omgivningen om du själv inte gör det) eller pulsa i snö om sådan finns:)lämna galopparbetet åt ägaren så länge det inte är ditt ansvar att skola om hästen...

Vi tränade aldrig våra travare till att behöva tyglen eller tömmen för att kunna springa...det där måste du fått om bakfoten.

Vi tränade aldrig våra travare till att behöva tyglen eller tömmen för att kunna springa...det där måste du fått om bakfoten.
humm:o det är vad dom sagt till mig när jag fick det problemet med en gammal medr. häst :idea:
sen gör säkert alla travtränare olika, förstås:) men jag tänkte att det kanske kunde vara nåt för TS att prova:o

Longering är mitt råd. Att lära sig galopp med ryttare på ryggen är mycket svårare för hästen. Longera på stooor volt, använd röstkommando. Tillsammans med uppmanande rep eller spö till att börja med. Massa beröm när hästen fattar galopp. Jag försökte inte ens galoppera uppsuttet på min travare innan han klarade att galoppera någorlunda balanserat utan mig på ryggen.

ok..! ska se om de finns någon plats för longering!
tackar för tipset!

Jag hade en medryttarhäst för några år sedan som var en f.d travhäst. Han galopperade inte heller i början utan rusade istället i trav. Till slut tog jag mig en ordentlig funderare kring det här med galoppen: det finns ingen anledning att stressa fram galoppen, för det blir bara fel och varje ridpass slutar med en besvikelse! Det är dessutom inte rättvist mot hästen att varje ridpass kräva något som den inte klarar av.

Rid istället hästen mycket i skritt och trav de första månaderna, strunta helt i galoppen. Rid i uppförsbackar och ut i "urskogen" bland stock och sten. Djusnö är jättebra träning. När hästen efter några MÅNADER fått bättre ridmuskler (vilket den inte har från början) kan man börja prova galoppen igen, då är det oftast lättast i en uppförsbacke eller på en stor volt/i ett hörn (bra att använda sig av ängar om det finns i närheten).
Det handlar alltså om att bygga upp hästens ridmuskler från grunden igen. Börja lugnt tills hästen kan gå lugnt och samlat i trav och skritt. Rid mycket volter, slalom mellan träden ect så att hästen blir mer mjuk och böjlig. Att stretcha halsen med "morotsövningen" efter varje ridpass gör den mer smidig.
Longering/ridning med halsförlängare funkade för min medryttarhäst för att få honom att släppa efter i nacken och söka sig framåt-neråt. Att få hästen att förknippa ordet "gaaalopp" med just galopp underlättar också. När du senare ska börja träna galoppen och kanske gör det i en uppförsbacke, använd då ordet varje gång du gör galoppfattningen. När hästen fattar galopp - beröm massor! Till slut kommer han förknippa ordet med att göra en galoppfattning och det brukar underlätta.

Du kan även kolla på www.ridtravare.com (under rubriken "texter") en bra sida om hur man på bästa sätt tränar en f.d travhäst att bli en fin ridhäst.

Lycka till! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

humm:o det är vad dom sagt till mig när jag fick det problemet med en gammal medr. häst :idea:
sen gör säkert alla travtränare olika, förstås:) men jag tänkte att det kanske kunde vara nåt för TS att prova:o

tror inte att någon travtränare lär sina hästar att springa av trycket i mummen från tömmarna...

Longering är mitt råd. Att lära sig galopp med ryttare på ryggen är mycket svårare för hästen. Longera på stooor volt, använd röstkommando. Tillsammans med uppmanande rep eller spö till att börja med. Massa beröm när hästen fattar galopp. Jag försökte inte ens galoppera uppsuttet på min travare innan han klarade att galoppera någorlunda balanserat utan mig på ryggen.

vettigt svar måste jag säga :bow:

nu är de som så att de bara är ja som motionerar hästen..och ja skulle verkligen vilja kunna galoppera me honom!
rider mycket upp å ner i branta backar, sen så är de en hel del skarpa kurvor efter dessa små skogsvägar.
men ja ska testa att överdriva galoppskänkeln då ja rider uppförs :-)

YES! du kan prova ta ett stadigt tag i vänster tygel, samtidigt som du lägger tyngdpunkten till höger, när du travar i uppförsbacken, det får hästen lite i obalans, och den kommer då att tycka, att det är bekvämare att falla i galopp. Fungerar det inte att flytta bara tyngdpunkten, så överdriv och kasta dej åt höger ganska rejält, dock ej så att du faller av:crazy: , eller att hästen faller omkull!;)
Det har fungerat för oss, och han fick jättemycket beröm!!

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
960
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
6 817
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor... 2
Svar
29
· Visningar
5 290
Senast: Fiorano
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
29 263
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka