• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare reykurboy
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 2 035
R

reykurboy

Är 37,8 feber på en häst? Jag vet att alla har individuell temperaturer men finns det någon"gräns" för vad som kan klassas som feber hos en häst`? *nyfiken*

Sv: Feber..

En vuxen häst har en normal temperatur på ca 37,5-38,2. Föl/unghästar kan ha något högre. Det är bra att veta 'sin' hästs normaltemperatur, ta den i friskt tillstånd varje morgon i ca 1v.

Är 37,8 feber på en häst? Jag vet att alla har individuell temperaturer men finns det någon"gräns" för vad som kan klassas som feber hos en häst`? *nyfiken*

Utan någon klatschig sida med info som underbygger detta ;) så har jag genom åren endast hört "normaltemp på människa plus en grad".

Normaltemp på människa anses ju vara 37 grader, även om en enskild individ har lägre norm.temp t.ex. 36,4 (som jag) så klassas ALDRIG 37,2-37,4 som feber på mig.

Så jag skulle inte säga att 37,8 är feber på en häst, snarare norm.temp mot låg... om man utgår från norm. som enligt vet. är ~38 grader.

// Mvh ~ Jenny

Nej, det är inte feber. Tempa hästen morgon och kväll ca en vecka så ser du din hästs normala temp. Morgontempen är oftast lägre än på kvällen.

Min häst är "väldigt" sjuk om hon har den tempen. Det beror ju helt på hästen.
Hon har ca 36.5 som normaltemp, så det blir ju en hel grads feber...

Det bästa är som sagt att hålla koll på hästens normaltemp, så man vet om den har feber eller inte.

Tack för alla svar! :)
Jag har tempat min pålle i en vecka för ett tag sen, skrev upp tempen men har tappat bort det och jag är en mycket glömsk människa så jag kommer inte riktigt ihåg...:crazy:
Så många race som han gjorde idag lär han inte ha haft feber igår! ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har idag fått ett Livintyg som inte stämmer överens med hur förloppen med skador sett ut. Veterinären har, utan att jag fått se...
Svar
2
· Visningar
589
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Haha visste inte hur jag skulle formulera rubriken 🙈 Jag har en häst som varje vår när det börjar växa blir svullen runt ganascherna...
Svar
9
· Visningar
579
Senast: iNHALE
·
Hästvård Min häst fick idag ett broddtramp när vi var ute och red vilket jag märkte efter jag kommit tillbaka från ridturen. Han blödde lite...
Svar
3
· Visningar
290
Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
705

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka