Fejka "patina"

Ainon

Trådstartare
Hur skulle ni gå till væga om ni hade møbler av obehandlad furu och ville få en færg och patina som bilden nedan?

3727887122.jpg


Ær så snyggt :love:, men nør man inte har bil ær det svårt att køpa begagnade fynd, man ær hænvisad till ikea :crazy:
 
Sv: Fejka "patina"

Spontant skulle jag säga att det enklaste nog vore att först betsa och sedan använda sådan speciell lack som används just för att få fram en använd/krackelerad/patina-liknande yta.
 
Sv: Fejka "patina"

Ernst använde ju kaffesump för att få furu mörkare...
Bivax är det jag har läst om kan funka, det finns även färgad bivax som man polerar in. Bets kan vara fint men det ger inte den där gamla mättade ingrodda känslan som du är ute efter utan ytterligare behandling. Välj inte lackbets för då kan du inte behandla det med olja eller vax sen.
 
Sv: Fejka "patina"

:angel: Får jag bara retas lite ;)

Mitt köksbord :love:

Ser lite ljust ut pga solen strålar in genom fönstret.

DSCN4532.jpg


DSCN4528.jpg


Här syns färgen på bordet.

DSCN4543.jpg
 
Sv: Fejka "patina"

och sedan tar du en stor nyckelknippa och går lös på bordet...

Annars kan du ju måla bordet slarvigt med matt vit färg, gå lös med nyckelknippan och få chabby chic!

Personligen är jag ganska trött på trärent nu... men jag hade naturligtvis inte vanhelgat ett äkta 1700-tals bord med färg. men en ful IKEA hade jag gjort det...
 
Sv: Fejka "patina"

Precis! Misshandla bortet lite, nått ojämnt slag med hammare, rassla lite kedjor/nycklar, ta lite grovt sand papper här och var...
Sedan skulle jag nog tipsa om att betsa, och sedan kanske torka på vissa ställen med blöt trasa som suger upp lite av betsen, då får borde färgskiftningar som gamla möbler ju ofta har. :)
 
Sv: Fejka "patina"

För grå färg kan man använda järnvitriol, mamma använde det och träet såg ut som drivved efter det! Fint!
 

Liknande trådar

Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 184
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 980
Senast: ako
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 922
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Jag kommer att behöva flytta ifrån mitt barn. Hur ska man leva med sig själv efter det? Hur ska man överleva med att bara få ha sitt...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
13 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp