Bukefalos 28 år!

Fejkat kontoutdrag, bevisa?

Jag tror att det är olika det där, se _Viva_s inlägg.
Men däremot om det står Finska Kronor kan man vara säker på att det är fejk.
Fast hon har väl ett engelskt konto? När jag använt mina svenska kort i Grekland, Indien och Thailand har summan alltid stått i SEK på kontoutdraget.
 
Fast hon har väl ett engelskt konto? När jag använt mina svenska kort i Grekland, Indien och Thailand har summan alltid stått i SEK på kontoutdraget.
Det kan säkert vara olika på olika banker och kontokort.
Jag har 3 banker och de redovisar väldigt olika.
Vilket även Bensinkorten gör.

Jag föreslår att man kontaktar banken som står för kortet och frågar den.
 
Det kan säkert vara tolika på olika banker och kontokort.
Jag har 3 banker och de redovisar väldigt olika.
Vilket även Bensinkorten gör.

Jag föreslår att man kontaktar banken som står för kortet och frågar den.

Men står alltså dina uttag i utländska bankomater (eller vid tankningar) i utländsk valuta när du kollar ditt konto sedan? Vilka banker och länder händer det i?
 
Men står alltså dina uttag i utländska bankomater (eller vid tankningar) i utländsk valuta när du kollar ditt konto sedan? Vilka banker och länder händer det i?
Vad jag minns så var det så.
Men jag kan minnas fel.
Det var länge sedan jag reste.
Visa och Amex.
 
Då har jag rest senare än dig och på mina Visa och två olika Mastercard stod inte uttagen i euro, rupier eller baht.
Frågan är vad som står på Amex då?

Jag minns det som att det stod "summa" i lokal valuta, växlingskurs och "summa" SEK som belastade kontot.

Jag tror fortfarande att det kan stå olika.
Enklast är nog att fråga banken som kontoutdraget är från.
Det ger ju hårda fakta.
Man kan säkert få svaret skriftligt.
 
Visa, AmEx och Mastercard står i SEK på kontoutdragen. Dock kan summan i lokal valuta och använd växelkurs ibland anges, där gör olika banker olika. Men det står alltid i kortinnehavarens valuta på kontoutdraget.
 
Svarar flera på samma gång. Det handlar om ett norskt kontoutdrag från en kund som säger sig bo i Norge där köpesumman ändå står i SEK, ingenting om växlingskurs eller lokal valuta och dessutom står det specificerat vad som är köpt med artikelnr och produktbeskrivning, alltså som det står på våra märkningar, det har det aldrig gjort på något kontoutdrag från någon annan kund och det ska inte kunna göra det med kortköp efter vad vi fått förklarat från diverse instanser innan, jag tänkte om någon varit med om att det ändå gjort det på sitt eget kontoutdrag. Det verkar konstigt att korttransaktionen kan veta exakt vad som köptes med strlk och allt och inte bara summan.
Vi har problem ibland (ett par ggr om året) med troligtvis ligor som kommer med stulna eller piratkopierade produkter och fejkade kontoutdrag för att få pengarna tillbaka, vissa bättre och vissa ser ut som klipp och klistra i paint.... Tillsammans med detta har dom alltid med sig ett mail "från vår kundtjänst" där det står diverse mer eller mindre trovärdiga förklaringar på hur dom ska få tillbaka pengar.

Ett par år sedan lämnades ett mail fram "från vår kundtjänst": "Kunden ska helt klart ha tillbaka kontanter och inget annat, bara kontanter inga tillgodokvitton utan pengar oavsett vår tidigare policy, säg till alla anställda så ingen bråkar med kunden så den inte får tillbaka kontanter. Viktigt!" Det var ett exempel på mindre genomarbetat bedrägeri men ibland lägger dom ner tid och energi och i det aktuella fallet var det bra gjort men detaljer som gjorde oss misstänksamma.
Därför ville jag dubbelkolla så vi kan ha vissa hållpunkter på vad personalen ska kolla efter för att kunna avgöra om ett kontoutdrag är äkta eller inte. Som t.ex. vilken valutan som ska stå på kontoutdragen då dom alltid säger sig komma från andra länder och bara vara här på besök över dagen så dom kan inte vänta på att chefen ska godkänna eller komma tillbaka utan dom måste ha returen nu. Samma sak med produktspecifikationen i själva kontoutdraget, inte som en egen notering utan som en del av transaktionen, det står väl aldrig? Bara företag och summa.
Tyvärr är detta inget som företaget prioriterar från ledningen att lära ut så jag vill underlätta så gott det går för dom anställda att inte behöva gå på dessa bedrägerier.
 
Om det var jag som skulle lösa något sådant så skulle jag behålla produkten och ta namn och adress samt ge ett tydligt kvitto på att den lämnats in.
Sedan så skulle jag kopiera kontoutdraget och förklara att pengarna kommer in på det kontot när reklamationen är hanterad och klar.
 
Fast hon har väl ett engelskt konto? När jag använt mina svenska kort i Grekland, Indien och Thailand har summan alltid stått i SEK på kontoutdraget.

Det beror nog på flera saker. Butiken, din bank/kortutfärdaren, butikens bank och hur du agerar. Ofta får man frågan vid köp/uttag om man vill ha det redovisat i svenska kronor eller landets valuta. Jag väljer alltid landets valuta, för då vet jag att jag får bästa kursen. På min faktura står köpet i lokal valuta, kurs (med datum) och belopp i sek. Använder Visa och Master Card från olika banker.

TS: Hur det står på kvittot/kontoutdragen tror jag beror på vilken information som butiken (butikens bank?) skickar med. Så jag föreslår att ni kollar upp vilken info som erat system skickar vidare om det är viktigt för er.

Personligen brukar jag undvika att handla i butiker som inte sköter sina reklamationer smidigt. När jag för många år sedan arbetade i detaljhandeln fick vi lära oss att det kostade mycket mer att bråka med en kund än om man ev. skulle bli lurad av någon.
 
Det beror nog på flera saker. Butiken, din bank/kortutfärdaren, butikens bank och hur du agerar. Ofta får man frågan vid köp/uttag om man vill ha det redovisat i svenska kronor eller landets valuta. Jag väljer alltid landets valuta, för då vet jag att jag får bästa kursen. På min faktura står köpet i lokal valuta, kurs (med datum) och belopp i sek. Använder Visa och Master Card från olika banker.

TS: Hur det står på kvittot/kontoutdragen tror jag beror på vilken information som butiken (butikens bank?) skickar med. Så jag föreslår att ni kollar upp vilken info som erat system skickar vidare om det är viktigt för er.

Personligen brukar jag undvika att handla i butiker som inte sköter sina reklamationer smidigt. När jag för många år sedan arbetade i detaljhandeln fick vi lära oss att det kostade mycket mer att bråka med en kund än om man ev. skulle bli lurad av någon.
Jag pratar enbart om uttag, inte köp. Och naturligtvis använder jag också alltid lokal valuta, annars förlorar jag ju massor. När jag tog ut i Grekland senast skulle jag ha förlorat ca 200 spänn på ett uttag på 300€ om jag valt lokalt valuta. Men på mitt kontoutdrag står det 2700 kr, inte 300€.
 
Om du tror det ar doktorerat sa be om en kopia av uttdraget som ar daterad, signerad och stamplad av banken.
 
Smidigt för mig som kund är tillbaka på kontot därifrån pengarna kom.
Inte kontanter i handen.
Håller delvis med. Tyvärr kan det betyda att det tar några dagar innan pengarna åter finns på kontot och för en del, eller vid större summor så kan det medföra problem.
Skrev mitt inlägg innan infon om det aktuella fallet kom. Men det publicerades först en stund senare p g a hackigt nät...
 
Skulle en kund komma in på mitt jobb utan kvitto men med kontoutdrag så skulle kunden inte få kontanter i handen utan det är tillgodokvitto eller pengarna insatt på kontot som gäller.

Är det en kund som säger sig bara vara i landet en dag, som inte har möjlighet att vänta in chefen eller jouransvarig, så skulle jag nog tolka det som ett bedrägeriförsök för att få tag i snabba kontanter och inte frågan om någon reklamation.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Utan att gå in på alla detaljer - jag funderar på att ev försöka ta tag i min vikt. Men jag har många kilon som ska bort, det handlar...
65 66 67
Svar
1 321
· Visningar
164 100
Senast: gul_zebra
·
T
Hästmänniskan Skulle i förra veckan hämta ut ett paket med hästgrejer som jag beställt på postorder. När jag skall betala på utlämningsstället är...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: frolic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp