Fel form på hästen?

Friggan

Trådstartare
Hej!

Jag har en fundering angående sadlar och min islandshäst. Valde att posta tråden här eftersom den mer handlar om formen på hästen, än specifikt vad för sadel jag vill använda.
För tillfället lånar jag en Globus Glói, som ligger ganska bra på henne. Dock glider den fram lite, lite, precis när jag spänner sadelgjorden. Sedan verkar den ligga kvar där hela passet. Den verkar ha sitt "läge" där, liksom. Och det läget är precis, precis bakom bogbladets slut, så det går knappt att få in några fingrar mellan sadelns början och bogbladets slut. Alltså för långt fram.

Så, nu har jag två funderingar. Den första är varför sadeln gör så? Hon har väldigt smal mellan frambenen, och alltså en väldigt smal bringa, tror jag det heter.
Sedan undrar jag också om det går att hitta någon sadel som ligger perfekt, så som hon ser ut nu? Kanske inte riktigt framgår på bilderna, men hon är ganska bukig, och saknar mycket muskler överallt. Hon är ju under uppbyggnad, så hon blir bättre och bättre.





Tacksam för alla kommentarer! =)
 
Sv: Fel form på hästen?

Jag är långt från nån expert men ditt problem liknar mitt. Jag hade en Wintex dressyr till min pålle först. Ja, egentligen hade jag den sadlen till min f.d pålle som jag tyvärr fick ta bort.
Trodde ju att den skulle passa min nya men så var inte fallet. Fick stanna flera gånger på en uteritt för att sadla om eftersom sadlen kasade framåt.
Den hamnade liksom där framme allaredan när jag spände sadelgjorden.
Provade att byta järn men det hjälpte inte.
Då köpte jag en bomlös sadel och den ligger stilla, hela tiden.
Min pålle har runda former. Skickar här en bild på min bomlösa Barefoot London. :love:
 
Sv: Fel form på hästen?

Du har ingen bild på hästen sadlad? Låter som att den är för smal men det är ju svårt att avgöra utan att se den på hästen.

Din häst har en väldigt rak rygg tycker jag, jag skulle provat en albion k2 på henne. Den är rätt kort och väldigt rak. Det är däremot en dressyrsadel så det förutsätter ju att du trivs i såna.
 
Sv: Fel form på hästen?

Har tyvärr ingen bild på henne sadlad nej. Men tror inte den är för smal, eftersom det är det problemet jag hade med förra sadeln som jag inte använder längre. Därför kollade jag det extra noga när jag kollade om denna passade, så tror inte det är det som är problemet.
Kanske kan ta en bild på henne sadlad.

Hur menar du med "rak rygg"?
 
Sv: Fel form på hästen?

En globus gloi borde ligga som en smäck på den hästens rygg, en gloi är spikrak precis som din hästs rygg.

Du kan prova med en svängd gjord och att lägga sadelgjordsstropparna i kors under kåpan.
Prova först att bara korsa för det kan räcka.
Kolla också så att den inte är för lång så att det är hennes överbyggnad som gör att sadeln puttas fram, är gloin för lång är det nog bara en bomlös som kan hjälpa dej eftersom gloin är bland de kortaste på marknaden. Jag mätte min 17,5 " i sitsen till 37 cm sadelläge mot hästen.
Min häst har 35 cm så den blev för lång och åkte därför fram.
Den kan också vara för vid, men det antar jag att du har kollat så att den inte är?!
Kanske en jämn pad under kan användas eftersom hon är under uppbygggnad om den är för vid?!

OT men hästen behöver massor av protein, det är därför hon ser ut som hon gör men det vet du säkert.
 
Senast ändrad:
Sv: Fel form på hästen?

Jag har haft en Globus Gloi 17" ,upplevde den inte alls som speciellt kort. Däremot rak o styv,o lätt att " skjuta fram" i o med sin styvhet..
 
Sv: Fel form på hästen?

Jag har haft en Globus Gloi 17" ,upplevde den inte alls som speciellt kort. Däremot rak o styv,o lätt att " skjuta fram" i o med sin styvhet..

Håller med och lägger till att tyngdpunkten är långt bak på iaf det exemplar jag provat, svårt att hitta en häst som sadeln sitter vettigt på. Det i sig kan ju också göra att ryttaren skjuter fram sadeln.
 
Sv: Fel form på hästen?

Det är en Globus Glói jag lånar nu, tror den är 16,5". Den ser ut att ligga bra på henne, förutom just det att den glider fram.

Korsa stropparna ska jag definitivt testa! Frågan är om det hjälper bara eftersom sadeln verkar ha sitt läge så pass långt fram.

Hur mäter man sadelläge?

Hon går på mycket energi och mycket protein, ja =)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 455
Senast: Grazing
·
Utrustning Jag har läst runt lite i trådarna här och kan konstatera att det är en ganska samstämmig uppfattning att en hoppsadel, precis som en...
Svar
4
· Visningar
2 041
Senast: Aifos
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 971
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 080

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp