Fel galopp vid longering

prinsessfeminist

Trådstartare
Som frågan lyder, vad kan det vara tecken på? Någon som har erfarenhet?

Hästen i fråga fattar vänster galopp i båda varven och byter till sist, men ovilligt till höger.

Ridningen fungerar med rätt galopp.

Tankar? Shoot!
 
Att hästen är ojämn i kroppen av någon anledning?

Har själv haft en häst som haft fång och där ena frambenet var mest angripet. När den hoven var ytter ville hästen gärna ställa sig utåt och fatta fel galopp.
 
Jag har varit med om att en häst "lärt sig" att galoppkommandot enbart betydde den ena galoppen vid longering/tömkörning. Tog en evighet att hitta grunden till felet (hästen var vetcheckad) och få den att förstå.

Sen hade jag själv varit lite skeptisk och ev vetcheckat i det läget, tycker att det kan vara lättare att tvinga en häst att göra något obekvämt vid ridning än på lina, och då visar de det obekväma på lina.
 
Att hästen är ojämn i kroppen av någon anledning?

Har själv haft en häst som haft fång och där ena frambenet var mest angripet. När den hoven var ytter ville hästen gärna ställa sig utåt och fatta fel galopp.
Ja, detta är en medelålders häst som är omusklad och bara riden sporadiskt rakt fram.

Givetvis får man nog kolla upp vad detta grundar sig på, men jag undrade om någon hade erfarenhet av just detta.

Det märkliga är att hästen fattar höger galopp helt utan pardon, håller den, även på volten.

Sedan är han stel och biter sig fast i vänster hand, oavsett varv.

Det är inte min häst, skall tilläggas. Jag funderar bara på vad jag kan stötta ägaren med för tips. Jag hjälper henne med att sätta igång hästen.
 
Jag har varit med om att en häst "lärt sig" att galoppkommandot enbart betydde den ena galoppen vid longering/tömkörning. Tog en evighet att hitta grunden till felet (hästen var vetcheckad) och få den att förstå.

Sen hade jag själv varit lite skeptisk och ev vetcheckat i det läget, tycker att det kan vara lättare att tvinga en häst att göra något obekvämt vid ridning än på lina, och då visar de det obekväma på lina.
Precis det här jag funderat på. På linan väljer hästen själv och spontant fel galopp och det ser jobbigt ut.

Han kan galoppera utan ansträngning i denna "förvända" galopp trots att han är omusklad och oriden.

Så jag undrar vad det står för... :confused:
 
Har hästen "alltid" gjort så, eller är det något nytt? Det kan ju ha hänt något som gjort att hästen fått en låsning eller snedhet som gör det svårt att gå i ena galoppen.

Min gamle häst slutade plötsligt för några år sedan att gå i vänster galopp. Under ridning, på lina, lös - alltid. Han var välskolad, så han fattade snällt vänster galopp när jag bad honom men gjorde sedan kvickt ett galoppombyte över till höger! Det tyckte jag var lite skumt, så en god vän som är "equine optimizer" (hästmassör i grunden, gått utbildning i akupunktur mm) fick komma ut och känna över honom. Det visade sig att han var rejält sned i bogen och även lite i bakdelen (diagonalt), sannolikt efter att ha "tacklat" en annan häst i hagen några veckor tidigare. Han fick en akupunkturbehandling, låsningen släppte och sedan gick han i båda galopperna igen! Nu kan jag tänka mig att det släppte så snabbt på honom för att han inte hade haft låsningen så länge, har hästen jobbat sig till låsningen över längre tid genom att snedbelasta så behövs det antagligen fler behandlingar. Men det är i alla fall ett tips att låta någon (equiterapeut, kiropraktor, massör, veterinär....) känna över hästen!
 
Min unghäst gjorde så vid longering, svårt att få till högergaloppen ffa. Jag hängde på en yttertöm och dubbellongerade henne istället, och när jag kunde stötta upp henne lite genom att hålla ihop yttersidan så kunde hon lättare fatta och behålla rätt galopp.
 
Precis det här jag funderat på. På linan väljer hästen själv och spontant fel galopp och det ser jobbigt ut.

Han kan galoppera utan ansträngning i denna "förvända" galopp trots att han är omusklad och oriden.

Så jag undrar vad det står för... :confused:
Det låter på din beskrivning som att hästen är väldigt oliksidig.
Hade det varit min häst hade jag börjat med att kolla upp att den är frisk och fri från smärta, både med hjälp av veterinär (först!) och därefter med någon form av alternativbehandlare (hittar man en bra sådan så är de ofta bra på rehab-biten också)
 
Jag har varit med om att en häst "lärt sig" att galoppkommandot enbart betydde den ena galoppen vid longering/tömkörning. Tog en evighet att hitta grunden till felet (hästen var vetcheckad) och få den att förstå.

Sen hade jag själv varit lite skeptisk och ev vetcheckat i det läget, tycker att det kan vara lättare att tvinga en häst att göra något obekvämt vid ridning än på lina, och då visar de det obekväma på lina.
Det har jag också varit med om. Att hästen inte hade fattat att det finns två galopper, utan galopp var alltid vänster galopp.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 275
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 229
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 917
Senast: JohannaB
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 107
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp